Hoeveel voeren na operatie + stalrust??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

Hoeveel voeren na operatie + stalrust??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:20

Binnenkort moet mijn paard geopereerd worden aan ocd. Daarnma moet ze een aantal weken stalrust hebben, nu is mijn vraag hoeveel zal ik haar dan het beste kunnen voeren. Dit krijgt ze nu 1,5 kilo champion van marstall (laag in eiwitten hoog in energie) en 4 plakken hooi per dag (ongeveer 5/6 kilo) en tdm gaan ze 2 uurtjes in de wei.

De wei valt tijdens de stalrust dus al af, dus dat wil ik opvangen met hooi voeren. Maar moet ze dan wel of geen of een klein beetje krachtvoer hebben?

Anoniem

Re: Hoeveel voeren na operatie + stalrust??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:10

Ik denk dat je dit het best aan je DA kan vragen, na de operatie.
Die kan je het beste advies geven hierover Knipoog ! En het is geen rare vraag, als je die stelt ofzo.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:18

Bij stalrust zou ik extra hooi gaan voeren en het krachtvoer weglaten. Hooguit 1 klein handje basisbrok per keer. of een appeltje/wat wortels. Voor de vitaminen kan je pavo summerfit bijvoeren.
Voer je wel krachtvoer dan heb je straks een bommetje van een paard die zeker met stappen wat je na de stalrust moet doen, niet rustig blijft.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:06

net als wat kyona zegt, krachtvoer helemaal weg. hij werkt immers niet dus hij heeft het ook niet nodig. verder zoveel mogelijk/onbeperkt hooi. evt. vitamine erbij geven.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 13:30

okey thanx, dacht daar zelf ook al aan, wil natuurlijk ook geen wilde bras dalijk met stappen als de wond nog vers is!, zal madam wel niet aanstaan dat ze geen krachtvoer krijgt haha!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:50

kijk eens op www.pavo.nl
Pavo herbasan en Nature's Best zijn hier geschikt voor.
ik zou em toch op zeker een kilo houden, naders krijgt het paard ook geen vitamines en mineralen binnen.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 13:53

ik gebruik zelf marstall voer, dit krijgt ze omdat dit ook speciaal voor de luchtwegen is. (ivm hoopikoorts). Volgens mij hebben ze van marstall ook wel speciaal voer daarvoor.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 13:53

kijk eens op www.pavo.nl
Pavo herbasan en Nature's Best zijn hier geschikt voor.
ik zou em toch op zeker een kilo houden, naders krijgt het paard ook geen vitamines en mineralen binnen.

En zijn weerstand is ivm met het herstel belangrijk!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 14:03

helemaal geen krachtvoer is dus ook niet goed!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:52

Een kilo vind ik echt bijzonder veel; bij mijn vorige paard was 3 handjes per dag al teveel (begon hij van te springen). Natuurlijk moeten ze vitaminen hebben en daar zijn die pavo summerfit koeken dus ideaal voor. Als je er 1 per dag geeft krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:15

sundance11 schreef:
helemaal geen krachtvoer is dus ook niet goed!

Wat is dat nu weer voor onzin. een paard kan best zonder krachtvoer en al helemaal een paard wat niets hoeft te doen. zolang je maar zorgt dat hij de vitaminen binnen krijgt.
mijn shet wordt alleen af en toe door kleine kinderen "gereden". die krijgt alleen maar hooi. doet het er prima op.
mijn paard krijgt een paar handjes per dag. uiterst een halve kg. als hij veel moet werken. hij krijgt dit alleen voor de energie. als hij het zonder had gered dan had hij geen krachtvoer meer gekregen.