Hoeveel biks voor een haflinger van bijna 4 jaar....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shavanah

Hoeveel biks voor een haflinger van bijna 4 jaar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 22:36

Onze haflinger is bijna 4 jaar en werkt nog niet zoveel,ongeveer een driekwartier per dag en dan rustig ,veel stappen en wat draven.

Ze staat nu op 2.5 kilo prestatie brok en en nog zemelen erbij dan nog 2 keer hooi en kuilgras erbij..

Nu wordt ze wat frisser,en dacht kan dat misschien aan de hoeveel heid biks liggen....

shavanah

Re: Hoeveel biks voor een haflinger van bijna 4 jaar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 10:04

Ik dacht zelf om het terug te brengen naar anderhalf kilo prestatie brok per dag....

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:06

J geeft naar mijn idee wel heel veel brok ja. 1,5 kilo lijkt me meer dan genoeg.
Staat ze ook op het land?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:08

ja dat kan idd heel goed aan de hoeveelheid bix liggen. Aan een halve kilo heeft een haflinger genoeg.
waarom geef je zemelen?
hooi en kuil is het belangrijkst, daar moet een paard zn voeding uit halen!

chantal26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:12

ik geef mijn haf 1 kg per dag(werkt soms iets meerdan 1 uurtje) en met zware presetaties geef ik haar wat meer.(2 kg)
dus je geeft idd veel.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:16

mijne krijgt nu maar 3/4 kilo, en alleen na het werkt. Maar dat is omdta ie anders veel te dik word, hij staat gewoon op het land. In de winter krijgt ie 1 tot 1,5 kilo. Jonge paardje krijgen bij ons ook mee biks, dus 1,5 kilo lijkt me een mooi aantal. Maar waarom krijgt ie prestatiebrok?

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 10:21

Nee hij staat niet in het land,ik zet hem als het niet te hard regent een uur of anderhalf in het land,en ze staat op de manege en die vroeren zemelen,maar dus ook 2.5 klio prestatie brok er bij nog ,dus ik denk is toch best veel voor een haffie....

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 10:22

Hij krijgt prestatie brok omdat ze manege dat voert....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:31

Ik zou zelf voor voer gaan zorgen, misschien krijg je zelfs nog een beetje van t stallingsgeld af. Zo heb ik dat ook gedaan toen. Gewoon zelf bakjes neerzetten met eigen brok. Ik zou brok geven met zo min mogelijk eiwit, onderhoudsbrok of ponybrok is al beter. En een kilo per dag is meer dan genoeg. De zemelen zou ik helemaal weglaten. En veel hooi voeren.
Zeker omdat je haf zo weinig doet moet je niet teveel voeren. Ze kunnen zelfs alleen op hooi leven. Maar omdat ie nog wat in de groei is en voor het idee is n kilo per dag wel goed.

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 10:41

Zelf voeren mag bij ons in de manege niet,maar ga vanmiddag wel zeggen dat ik hem op anderhalf kilo wil hebben(liefst op 1 kilo haha maar laat ik dat maar niet doen)maar wilde eigelijk gewoon weten of de rest het ook te veel vond....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:47

Wat n onzin zeg dat je zelf niet je eigen paard mag voeren! Haflingers (en fjorden, tinkers enzo) zijn sobere paarden en hebben toch meestal heel ander voer nodig dan kwpn'ers enzo. Slechte manege als ze dat niets interesseert!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:24

Ze bedoeld ook niet dat je het zelf voert.Maar dat je je eigen voer klaar zet en dat zij dat dan voor jou voeren.

Ik vind 2.5 kilo veel te veel voor jou pony.Ik zou eerst eens kijken hoe hij het doet op 1 kilo per dag.

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 21:31

Ik ben vanmiddag naar de manege geweest en ,het wordt geregeld ,hij gaat op 2 x een halve schep....

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:35

monsera schreef:
Ze bedoeld ook niet dat je het zelf voert.Maar dat je je eigen voer klaar zet en dat zij dat dan voor jou voeren.

Ik vind 2.5 kilo veel te veel voor jou pony.Ik zou eerst eens kijken hoe hij het doet op 1 kilo per dag.

idd Ja

ik ken haflingers en die krijgen 3 keer per dag 1/3 brok.. dat gaat prima, zelfs dan zijn ze (wel eens) druk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:54

Ik heb haflingers die echt zwaar werken, we rijden zeker 1x per maand een SGMW en veel trainingen, waaronder ook interval en duurtrainingen.

Ze krijgen tijdens de werkweek
"s ochtends 3/4 granenmix
"s avonds 3/4 kruidenmusli

In de week voor de wedstrijd krijgen ze dagelijks een halve kilo basisbrok.
Natuurlijk dagelijks weidegang en veel hooi.

Pas een uur voor de zware inspanning krijgen ze brokken, doordat brok wordt opgenomen na een uur en deze dus dan voor extra energie zorgt.

Hafllingers zijn koudbloeden, deze nemen eiwitten anders op dan warmbloeden, vandaar dat je weinig tot geen eiwitten moet voeren.

Dit voedingsscheme is in overleg met de Da gedaan, en na de marathon, is de pols altijd ong 60 slagen en de temp. beneden de 39 graden.
Dit wijst op een goede voedings en conditie toestand.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:41

Echwel schreef:
Hafllingers zijn koudbloeden

Ik heb laatst ergens gehoord/gelezen dat haflingers geen koudbloeden zijn Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:04

Haflingers zijn koudbloeden.
Misschien gelezen dat Friezen geen koudbloeden zijn, daarover zijn er veel van mening dat dit zware warmbloeden zijn. Haflingers zijn zeeeeker weten koudbloeden iig. Knipoog

Ik zou zeker minder biks voeren. Tenminste afbouwen naar 1.5 kg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:08

Je weet zeker niet wat koudbloeden zijn??? Die zijn veel somberder kwa voer dan awarmbloeden. Je geeft veel te veel!

Ik geef onze haf van 10 het volgende, de hele dag wei, in de avond 1 plak hooi en een 2x een kart schep havens zonder haver (muesli en soort is eigenlijk dieetvoer dus weining eiwitten is heel goed voor koudbloeden)

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:10

Mijn haflingertje van 4 jaar krijgt maar een halve kilo ongeveer. Hij is altijd heel druk, en hierop doet hij het prima Lachen Verder voer ik heel veel hooi bij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:23

VSW -> VSW

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:37

Onze haflinger die in het manegewerk loopt (iedere dag 1 uur, zaterdag 2 of soms 3 uur) krijgt anderhalve schep sportbrok per dag, verdeeld over 2 voerbeurten (3/4 schep per keer). In de zomer, als hij 3-4 keer per week buitenritten maakt van 3 uur en daarbij ook nog enkele uren per week in de manegeles meeloopt, krijgt hij 2,5 schep sportbrok per dag als hij een buitenrit gehad heeft, anders 2 scheppen (ook wer verdeeld over 2 voerbeurten).
Daarnaast krijgt hij alleen kuilgras.
Dus ik denk dat je inderdaad wel wat kunt minderen met de brok, als je zegt dat je haflinger nog niet echt flink aan het werk is.

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:54

2,5 kilo vind ik echt heel veel. Je zou flink kunnen minderen naar 0,5 kilo basisbrok per dag. De haflinger is een sober ras en heeft niet veel nodig. Het frisse wat jij beschrijft is een rechtstreeks effect van het teveel brok dat hij krijgt.
(Elke dag werken is voor een jong paard echt te zwaar, als ik jou was zou ik minderen naar 4x per week. Maar dat is offtopic.)

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:24

Mijn kruising haflinger, staat op 1/2 sochtends en 1/2 savonds en na t rijden een halve schep muesli en ze loopt op Z niveau dus zo kan t ook Lachen en nog is ze stevig, dus 2.5 is idd wel erg veel en ze krijgt ook nog kuil Lachen

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:41

Veel ste veel.. zeker afbouwen naar 1.5 kilo.
Ik weet hoeveel je precies met hem doet, maar niet veel gaf je zelf al aan. Dan zou ik misschien zelf nog naar de 3 kwart kilo per dag gaan.

deborah26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:30

mijn haf krijgt maar een kwart bix en 3 kwart meusli..hij wordt hyper van bix dus geef ik hem meusli zonder haver en veel hooi..die van mij heeft geen aanleg om dik te worden maar wordt wel erg druk van krachtvoer