Gefrustreerd door ijzers....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariskatw

Gefrustreerd door ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 10:26

Hoi Allemaal,

In de zomer heb ik mijn paardjes altijd op ijzers staan. Dit ivm wedstrijden en het buitenrijden, waarbij stukken over de weg. Bij Dorina geeft dit nooit problemen en blijven de ijzers altijd keurig netjes zitten. Kennelijk is Koh-i-noor nogal een wildebras, want bij hem vliegen de ijzers er altijd binnen de kortste keren weer onder weg. Dit was zo erg, dat de hoefsmid wilde proberen om voor ook ijzers met een dubbele lip eronder te leggen om te kijken of ze dan wel willen blijven liggen (ook steken de ijzers helemaal niet uit aan de achterkant, dus het is echt knap hoe Ko het voor elkaar krijgt). Eigenlijk wilde ik liever niet een dubbele lip aan de voorkant omdat ik daar veel slechte verhalen over hoor en dat helemaal niet goed is voor het hoefmechanisme. De hoefsmid stond erop om het toch te proberen en zodoende zijn deze ijzers eronder gekomen.
Het mocht echter niet baten, voor de 4e keer !!! binnen 8 weken vond ik vanmorgen weer een paard met 1 ijzer tekort toen ik bij mijn paardjes kwam. Dit kan toch niet goed zijn voor zijn hoeven lijkt me ?!!!! Ik ga zo de hoefsmid bellen en wil denk ik de ijzers er maar onder weg laten halen. Dit schiet niet op zo. Het probleem is alleen dat ik bang ben dat we dan gaan glijden op westrijden, vooral met dit natte weer van de laatste tijd (ik heb al eens eerder onderuit gelegen met mijn paard). Daarom ben ik heel erg aan het twijfelen wat nu het beste is, het is ook niet goed voor het paard als ie wel uitglijdt en weet ik wat nog meer, maar dit lijkt me ook niet goed voor zijn hoeven. Wat zouden jullie doen??
Ik neig er toch naar op het voor de laatste paar wedstrijden van dit seizoen maar zonder ijzers te proberen en te kijken hoe het gaat.

Tips zijn welkom!!
Groetjes, Mariska

Armaris

Re: Gefrustreerd door ijzers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:32

Je kan perfect zonder ijzers rijden op alle wegen,mits je paard goed bekapt is.

De hoefwand moet gelijk zijn met de zool,het is immers geen draagrand én de straal(en dat is verruit het meest belangrijke)moet de grond raken

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:33

Heeft je paard misschien hele slechte hoeven waardoor de nagels niet goed blijven zitten? Misschien doordat de hoefen heel erg zacht zijn of dat ze snel scheuren/brokkelen.
Ik zou de ijzers er denk ik afhalen. Dit wel in overleg met je hoefsmid. Je hoefsmid heeft er een opleiding voor gehad dus ik neem aan dat hij wel weet wat hij doet.

Over de wedstrijden: ik zou geen wedstrijden zonder ijzers gaan rijden. Een paard moet wel zo stabiel zijn dat je lekker zonder ijzers op het gras kunt rijden zonder bang te zijn dat je gaat glijden. Misschien kun je met dat paard even geen wedstrijden rijden en wachten tot het binnen-seizoen.?

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:35

ik heb het zelfde probleem,mijn paard doet ongeveer 4 dagen met ijzers ,elke dag heeft ie er eentje minder.daarna heb ik het nog een keer laten doen ,en ja hoor idem.dus ik heb de laatste er maar weer af laten halen ,want ja zo wordt het wel erg duur he. Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:37

ik zou zeggen probeer hoe het bevalt zonder ijzers

als je veel op de weg gaat rijden kun je ook nog hoefschoenen overwegen als je bang bent voor teveel slijtage

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:38

Ik heb ook hetzelfde probleem, alleen verder gaan zonder ijzers is eigenlijk geen optie omdat hij zonder ijzers heel erg gevoelig is.
Het is dan net of hij op eieren loopt.

Dus mocht iemand een suggestie, trukje, nieuwigheidje of zo kennen dan hou ik me aanbevolen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:41

Bep schreef:
Ik heb ook hetzelfde probleem, alleen verder gaan zonder ijzers is eigenlijk geen optie omdat hij zonder ijzers heel erg gevoelig is.

Dus mocht iemand een suggestie, trukje, nieuwigheidje of zo kennen dan hou ik me aanbevolen.

Vooraleer ik wat meer kan zeggen,bedoel je gevoelig zijn voor steentjes?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:42

Bep schreef:

oei, ontstoken zoollederhuid....

ik heb je gepb't

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:16

@Mariskatw, Ik rijd ook wedstrijden op (nat) gras met mijn paard, dressuur. Gaat prima maar je moet je paard wel aan elkaar kunnen rijden. Verder krijgt hij hoefschoenen aan als we over de weg gaan. Wat we trouwens expres doen om de hoef te verbeteren Knipoog
Hoefschoenen hebben nog een voordeel, in periodes van droogte doe ik er water in en trek ze hem dan aan. Zo laat ik hem een poosje lopen zodat zijn hoeven tijd krijgen vocht op te nemen en soepel te blijven.

Ik zie iedere wedstrijd iedereen om me heen met stiften zitten klooien. Ik zadel op en ben klaar Lachen

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 21:39

Ja dat is natuurlijk ook een enorm voordeel, die stiften zijn altijd maar een gedoe haha. Dat aan elkaar rijden is gelukkig geen probleem meer. Maar ik denk dat ik in dat opzicht misschien zelf te weinig vertrouwen erin heb, omdat ik dus al eerder een keer onderuit lag (nat gras -oke extreem nat gras-, kleine volte in galop). Maar het is misschien te proberen inderdaad. Vooral voor het voetje lijkt het me beter dat ie wat kan aangroeien. Ik heb echter met de hoefsmid vanmiddag besproken en die wilde er toch wel graag het ijzer weer onder slaan. Ik heb wel gezegd dat als het weer gebeurd dat ik dan echt stop met die ijzers, want zijn voet was nu alweer een stuk smaller geworden (en hij is al zo smal en klein, het is echt een 'mislukt' hoefje zeg maar). Ik begin ijzers wel zat te worden zeg maar.
Maar goed.. nu is het dus even afwachten, als ze er weer onder weg komen dan stop ik er echt mee!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:10

Ik heb hetzelfde probleem. Ziggy is 4 weken geleden rondom beslagen. Vorige week allebei de voor ijzers eraf. Vrijdag er weer onder laten zetten, zag ik gisteren dat er al weer 1 af is. Moet denk ik toch maar ff een andere oplossing vinden.
Zat te denken om voor de voorbenen hoefschoenen te kopen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:29

Mariskatw schreef:
Ja dat is natuurlijk ook een enorm voordeel, die stiften zijn altijd maar een gedoe haha. Dat aan elkaar rijden is gelukkig geen probleem meer. Maar ik denk dat ik in dat opzicht misschien zelf te weinig vertrouwen erin heb, omdat ik dus al eerder een keer onderuit lag (nat gras -oke extreem nat gras-, kleine volte in galop). Maar het is misschien te proberen inderdaad. Vooral voor het voetje lijkt het me beter dat ie wat kan aangroeien. Ik heb echter met de hoefsmid vanmiddag besproken en die wilde er toch wel graag het ijzer weer onder slaan. Ik heb wel gezegd dat als het weer gebeurd dat ik dan echt stop met die ijzers, want zijn voet was nu alweer een stuk smaller geworden (en hij is al zo smal en klein, het is echt een 'mislukt' hoefje zeg maar). Ik begin ijzers wel zat te worden zeg maar.
Maar goed.. nu is het dus even afwachten, als ze er weer onder weg komen dan stop ik er echt mee!

Als zijn hoef nu al smal is,dan gaat het nog smaller zijn!De hoefgroei wordt tegengehouden door het ijzer!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 16:15

Ok... ja ik heb ook helemaal geen verstand van dat soort zaken, je zou denken dat de hoefsmid me daar wel voor zou waarschuwen, maar die heeft eigenlijk niets gezegd. Hoe dan ook... hij gaat er straks vanaf! Bedankt voor je tip!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:55

Mariskatw schreef:
Ok... ja ik heb ook helemaal geen verstand van dat soort zaken, je zou denken dat de hoefsmid me daar wel voor zou waarschuwen, maar die heeft eigenlijk niets gezegd. Hoe dan ook... hij gaat er straks vanaf! Bedankt voor je tip!

Bedenk wel dat het een hele tijd in beslag neemt eer dat de hoeven weer gaan uitzetten he

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:30

Het kan ook zijn dat je paard met zijn hoeven op de andere hoef gaat staan. Als dat zo is moet je aan je smid vraagen of ie de hoefijzers wat ronder slijpt (dan glijd zijn hoef er beter af)

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:37

Ik heb dit probleem ook gehad. Alleen toen kreeg mijn paard ijzers met kortere takken en nu blijven ze goed zitten. Ik kreeg als advies om springschoenen om te doen en om het ijzer ronder te laten slijpen zoals herbey zegt. Bij mijn paard was dit niet meer nodig, maar misschien is het wat voor jou paard?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:20

Je hebt tegenwoordig ook hoefschoenen waar je stiften in kunt draaien. Weet niet welke maar daar is achter te komen. En volgens mij, maar even navragen bij het KNHS, mag je ook met hoefschoenen starten.
Heb een poos terug gelezen dat de enduranceruiters er heibel over hebben gemaakt, die wilden met hoefschoenen rijden.
Voorwaarde is wel, ben je begonnen met hoefschoenen, moet je de proef ook uitrijden met hoefschoenen maar dat lijkt me nogal logisch.
Je gaat niet halverwege zijn hoefschoenen uit staan doen Rolleyes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:39

ranna schreef:
Heb een poos terug gelezen dat de enduranceruiters er heibel over hebben gemaakt, die wilden met hoefschoenen rijden.
Voorwaarde is wel, ben je begonnen met hoefschoenen, moet je de proef ook uitrijden met hoefschoenen maar dat lijkt me nogal logisch.

ja en wat nou als je ze verliest onderweg Cool Haha!

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:13

Ik denk inderdaad ook dat hoefschoenen dan een goeie optie kan zijn! Ook voor de hoef zelf. Mijn ervaring met nat gras en blootvoets is goed. Ik heb niet gemerkt dat ze gaan glijden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 06:57

Arabesk schreef:
ranna schreef:

ja en wat nou als je ze verliest onderweg Cool Haha!

Net als je een hoedje verliest, gewoon doorrijden Clown

@Luna, hier ook geen last van glijden op (nat) gras.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:03

luna1986 schreef:
Mijn ervaring met nat gras en blootvoets is goed. Ik heb niet gemerkt dat ze gaan glijden.

Ik rij ook wedstrijden zonder ijzers en dat gaat prima. Nooit meer last van glijden dan mensen met stiften.

In principe zou een paard natuurlijk uitstekend op blote voeten moeten kunnen lopen zonder te glijden, als een wild paard achterna gezeten wordt door een poema draait ie ook niet eerst zijn stiften in toch? Haha!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:31

Ir111 schreef:
als een wild paard achterna gezeten wordt door een poema draait ie ook niet eerst zijn stiften in toch? Haha!

Nee, maar hij gaat dan ook geen kleine voltes van 10 of 8 meter galoperen Tong uitsteken

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:52

Geen voltes nee, maar om de poema te ontsnappen kan ik me voorstellen dattie in volle galop wel hele korte draaien maakt... Ja

Overigens heeftie dan niet de handicap van een ruiter die hem uit balans brengt.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:59

Mariskatw schreef:
Hoi Allemaal,

In de zomer heb ik mijn paardjes altijd op ijzers staan. Dit ivm wedstrijden en het buitenrijden, waarbij stukken over de weg. Bij Dorina geeft dit nooit problemen en blijven de ijzers altijd keurig netjes zitten. Kennelijk is Koh-i-noor nogal een wildebras, want bij hem vliegen de ijzers er altijd binnen de kortste keren weer onder weg. Dit was zo erg, dat de hoefsmid wilde proberen om voor ook ijzers met een dubbele lip eronder te leggen om te kijken of ze dan wel willen blijven liggen (ook steken de ijzers helemaal niet uit aan de achterkant, dus het is echt knap hoe Ko het voor elkaar krijgt). Eigenlijk wilde ik liever niet een dubbele lip aan de voorkant omdat ik daar veel slechte verhalen over hoor en dat helemaal niet goed is voor het hoefmechanisme. De hoefsmid stond erop om het toch te proberen en zodoende zijn deze ijzers eronder gekomen.
Het mocht echter niet baten, voor de 4e keer !!! binnen 8 weken vond ik vanmorgen weer een paard met 1 ijzer tekort toen ik bij mijn paardjes kwam. Dit kan toch niet goed zijn voor zijn hoeven lijkt me ?!!!! Ik ga zo de hoefsmid bellen en wil denk ik de ijzers er maar onder weg laten halen. Dit schiet niet op zo. Het probleem is alleen dat ik bang ben dat we dan gaan glijden op westrijden, vooral met dit natte weer van de laatste tijd (ik heb al eens eerder onderuit gelegen met mijn paard). Daarom ben ik heel erg aan het twijfelen wat nu het beste is, het is ook niet goed voor het paard als ie wel uitglijdt en weet ik wat nog meer, maar dit lijkt me ook niet goed voor zijn hoeven. Wat zouden jullie doen??
Ik neig er toch naar op het voor de laatste paar wedstrijden van dit seizoen maar zonder ijzers te proberen en te kijken hoe het gaat.

Tips zijn welkom!!
Groetjes, Mariska

Na 8 weken deze ''nieuw soort ijzers''(voor jou paard dan) er weer onderuit? Of lees ik dat nou verkeerd, want als het zo bedoelt is zoals ik het lees, vind ik dat na 8 weken er best wel een ijzer af mag gaan..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:00

Je paard is na 8 weken weer een ijzer kwijt??
Lijkt mij dat het een normaal ritme is dat ie weer beslagen moet worden...