Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
quinoa schreef:Nou als het paard nu nog geen problemen heeft dan komen die ook niet meer, omdat biks een snelle voedingsstof is.
Karin schreef:quinoa schreef:Nou als het paard nu nog geen problemen heeft dan komen die ook niet meer, omdat biks een snelle voedingsstof is.
quinoa schreef:Biks wordt veel sneller opgenomen en verteerd dan bijvoorbeeld hooi, biks is min of meer al wat voor verteerd. Dat bedoel ik met snelle voedingsstof
Karin schreef:quinoa schreef:Biks wordt veel sneller opgenomen en verteerd dan bijvoorbeeld hooi, biks is min of meer al wat voor verteerd. Dat bedoel ik met snelle voedingsstof
Ah, op die manier. Zoals junkfood, zeg maar. Maar (grote) hoeveelheden biks vallen wel als de spreekwoordelijke steen op de maag en dat doet hooi niet. Sterker nog: hooi kunnen paarden de hele dag door eten zonder dat ze daar last van krijgen. Bij biks is dat wel anders.
Dat van die verplichte rust bij het paard van Hobby vind ik heel typisch.
? Miirthe schreef:Nouja, in die zin is het wel te verklaren wat de DA zei.
Net als dat je zelf op een volle maag gaat sporten of iets; je spieren hebben om te kunnen functioneren zuurstof nodig, het verteren is ook al een behoorlijk proces, op die manier zou je dat als stopzetten kunnen zien, vanwege die zuurstof'transpo'rt' naar de spieren. Rijden is idd dan niet goed, maar gewoon lekker in de paddock, dat een paard zelf aan kan geven hoe of wat, of even stappen, dat lijkt me geen eens zo gek. Maarja, wie ben ik dat te zeggen?
a dat vind ik ook