hoefijzers erafhalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miiej

hoefijzers erafhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 20:30

Hoi
Kan het dat ik me pony in oktober van de ijzers afhaal, en dan in de zomer er weer op doe?

groetjes, michelle

Armaris

Re: hoefijzers erafhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:50

Waarom zou je ze in de zomer er weer opdoen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:06

Veel mensen doen 's winters de ijzers eraf en 's zomers weer eronder. Kan best Lachen
Alleen zie ik er het nut niet zo van in.. Als de hoef toch gezond is en het goed gaat zonder ijzers, waarom dan weer eronder zetten? Of je moet al veel mennen over de weg of hoog in de wedstrijdsport meedoen op nat gras...

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:26

Zo doe ik het ook. In april gaat hij op ijzers, dit omdat zijn hoeven in de zomer door de droogte erg snel brokkelen en scheuren. En volgend jaar ga ik wedstrijden rijden dus wil ik hem ook op ijzers hebben voor de proppen. In oktober gaat hij van de ijzers af, dit omdat het dan natter is en zijn hoeven niet zo snel brokkelen en scheuren, dan kan hij wel zonder. En mijn paard staat 24/7 in het land dus met ijzers zou hij het land nog meer vertrappen in de winter.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 14:00

ja ik doe het inderdaad voor in de zomer met proppen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:44

Als je paard zonder ijzers kan zou ik ze er lekker afhalen.
Het is sowieso wel goed om ze er in de winter af te halen als hij ze niet nodig heeft . Dat is veiligetr in de wei en dan kunnen de nagelgaten er uit groeien en de voet tot rust komen .
Maar de voeten van je paard moeten het wel aankunnen, staat hij om medische reden op ijzers zou ik dat wel even met de da en smid overleggen. succes!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:02

In de zomer stond mijn paard 4-kant op ijzers en in de winter haalde ik ze er achter af (voor niet omdat hij al toen ik hem kocht voor op ijzers stond) maar nu blijft hij er 4-kant opstaan omdat ik in de winter ook best veel op de verharde weg rijd. Mijn pony stond op ijzers maar die zijn er af omdat ze drachtig is en ik heb hier afgelopen weekend nog n trektocht mee gemaakt (iets van 70 km heen en terug). Haar hoefjes moeten nu wel weer gedaan worden maar zonder ijzers worden ze wel weer harder. . . .

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:08

Wanneer je paard goed loopt op 'blote' voeten zou ik zonder ijzers blijven rijden. (uitgesloten wanneer hij medisch beslag nodig heeft, maar dan zou ik ze er in de winter ook niet af halen, of wanneer je heel veel km aflegt, zware wedstrijden ect.)
Het is wel een feit dat wanneer je de ijzers er eerst afhaalt de hoeven gevoeliger, zachter zijn. Door zonder ijzers te lopen worden ze weer harder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:15

Heb je weleens geprobeerd om zonder ijzers op gras te rijden? Bij een normaal functionerend hoefmechanisme van de blote hoef, heeft deze nl. voldoende grip. (artikel in Hoefslag)

Je zegt zelf al dat ze in de winter minder brokkelen omdat de weide dan nat is. Als je in de zomer de hoeven ook regelmatig nat maakt kun je het brokkelprobleem ook zonder ijzers oplossen Pling
Hier op bokt had iemand al een ingenieus modderbadje ontworpen bij de drinkbak van de paarden zodat ze elke keer met hun voeten in het vocht stonden als ze gingen drinken.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:18

Wat je wil kan wel, maar idd als hij zonder ijzers kan waarom laat je ze dan niet altijd af....

Het klooien met proppen op wedstrijden is een verschrikking imo en ans hij goed zonder ijzers kan. Paarden zonder ijzer hebben meer grip op gras.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:41

Volledig met Arabesk en Ludora eens.
Tenzij er medische redenen zijn voor het beslag.