Paarden met Koeien in de wei : risico ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paintgek

Paarden met Koeien in de wei : risico ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 16:20

Ik heb mijn pony's een paar weken geleden verhuisd naar een andere stalling .
Ze staan nu 24/7 buiten (heb stallen voor de winter) op een weide met schuilstal , van ongeveer 1 hectare . Hier lopen ook jonge melkkoeien bij .
Dit gaat allemaal hartstikke goed maar ............. wat als er een uitbraak van BSE of andere besmettelijke ziekte is ?
Wat gebeurd er met de paarden die bij koeien in de wei lopen als er een ziekte uitbreekt ?
Als de koeien geruimt moeten worden , wat gebeurd er dan met de paarden ???
De stal is in de eerste plaats een melkveebedrijf , de pensionstalling is hobby .
De wei kan ook niet opgesplitst worden .

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Knavia

Re: Paarden met Koeien in de wei : risico ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:10

Ik zou me meer zorgen maken om verwondingen van het prikkeldraad (de meeste koeien staan achter 1 enkel laag draadje) en als de koeien horens hebben.

Als er een besmettelijke ziekte uitbreekt gaat het bedrijf op slot, mag niemand zonder goede reden erop (en je paard verzorgen is dan geen goede reden volgens de RVV) en worden desnoods de dieren die de besmetting kunnen dragen ingeslapen. Gelukkig kunnen paarden de meeste enge koeienziektes niet krijgen, dus ik zou me niet teveel zorgen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:28

Heel stel van onze paarden staan op één land tussen zo'n 20 dikbil en andere vleeskoeien, sommige met, sommige zonder hoorns.
Staan trouwens niet met prikkeldraad, maar met schrikdraad en houten hekken.

paintgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 21:15

De koeien zijn jonge meiden dus geen horens Koe en ze staan achter schrikdraad . Bovendien zijn de koeien doodsbang voor Balki , mijn shetje , hij is net een pittbull pony tegenover de koeien Duivel

vivalavida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:23

paintgek schreef:
De koeien zijn jonge meiden dus geen horens Koe en ze staan achter schrikdraad . Bovendien zijn de koeien doodsbang voor Balki , mijn shetje , hij is net een pittbull pony tegenover de koeien Duivel

iedere koe (en stier) krijgt horens... alleen worden ze vaak op jonge leeftijd al onthorend dus het is niet vanzelfsprekend dat het jonge meiden zijn dus geen horens hebben Knipoog

maar mijn paard staat soms ook wel met koeien in het land.
ik heb er geen probleem mee, het gebeurt niet vaak dat er een 1 of andere enge ziekte bij die koeien uitbreekt. en dan is het ook maar de vraag of het voor paarden ook gevaarlijk is.

haha een pitbullpony Tong uitsteken

ik zou me er niet teveel zorgen over maken

MissMargie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:53

Paarden en koeien Koe gaan over het algemeen goed samen, en over BSE uitbraak en MKZ hoef je je geen zorgen te maken, bij BSE kan getest worden per koe en hoeft de rest niet altijd geruimd te worden. MKZ worden vaak alle evenhoevigen (dus met 2 hoeven per poot) geruimd, dat zijn paarden dus NIET, die hebben er maar 1 per been. Wel krijg je een vervoersverbod, en als je niet op het erf woon waarschijnlijk ook een erfverbod.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:42

Het enige wat er kan gebeuren is dat je paard/pony sarcoiden kan ontwikkelen, dat wordt veroorzaakt door het koeien-wrattenvirus.
Maar zoalshierboven te lezen staat, gaat het ook heel vaak goed.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:55

zie hier ook veel paardjes tussen de koeien staan.een vriendin van mij heb 2 paardjes en die vader heb een koeienbedrijf en die lopen ook gewoon samen.gaat heel goed.en de meeste ziektes kunnen paarden niet krijgen zei ze.dus hoef je daar niet zo zorgen om te maken.
hun hebben ook met schrikdraad en geen prikkeldraad erop.

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:51

Ik zou me vooral druk maken om het voer. Is het gras en het hooi niet veel te rijk voor een paard? Is het niet zo dat zeker shetjes snel gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Geen reden tot paniek, er is altijd wel een oplossing te vinden.

paintgek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 09:19

Het is geen vette graswei , er lopen altijd dag en nacht koeien op (stuk of 8) en nu dus ook mijn 3 pony's . Voor Balki , m'n shetje heb ik een graaskorf .

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:28

Mijn man en ik hebben een melkveehouderijbedrijf en onze paarden lopen apart van de koeien. De koeien komen niet in de paardenweide en andersom. Het verschil zit hem met name in het gras en verder voorkomt het kruisen wormen.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:30

Ik heb mijn quarter gisteren toevallig tussen 13 jonge koeiendames van mijn schoonvader gezet. Ging perfect!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 20:17

NERGENS GOED voor... bedrijf gaat opslot jij mag paarden niet vervoerne maar verder niks bovendien is het juist GOED om paarden en koeien te mengen.. als je een paard mengt met een herkouwer krijg je minder last van wormen in de wei@!!

gr colette

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 07:34

Wat missMargie zegt is waar. Wij stonden ook altijd op een melkveebedrijf en met die MKZ mochten we een paar dagen niet op het erf komen. We mochten al een langere tijd niet vervoeren. Gelukkig waren we wel terug van vakantie..anders hadden we ze niet eens terug mogen brengen naar de stalling.
Je moet dan (gewoon) een paar dagen je viervoeters missen Huilen . Het is niet anders. als het goed is wordt ie natuurlijk goed verzorgd en niemand zit erop te wachten.
We mochten ze ook niet vervoeren..maar als er een vervoersverbod is mag je toch zowiezo niet vervoeren ongeacht waar of je vandaan komt. Gelukkig was dit alles bij ons in de regio maar van korte duur.

Ik zou mij meer zorgen maken als je bij kippen staat. Het weerhoud ons ervan om kippen te houden. Er is zovaak wat met de vogelgriep (en dus ook kippen) te doen de laatste tijd en als je dan kippen op je erf hebt mag je je paarden ook niet meer vervoeren..en das lastig.