Castratie.. en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kuzzie_anne

Castratie.. en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:05

Afgelopen maandag is mijn 2 jarige paard gecastreerd.
hij heeft tot gistermiddag op de kliniek gestaan, en alles ziet er goed uit.
Maar nu is mijn vraag: wat hebben jullie gedaan ter verzorging van de wond?
Mijn DA heeft me geadviseerd om niks te doen, hij moet een week op stal blijven staan, en verder gewoon in de gaten houden, dus niet afspuiten of iets dergelijks.

Hoe hebben jullie het gedaan? wel schoongehouden of niet? en waar hebben jullie de beste ervaringen mee?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Anne

flettie

Re: Castratie.. en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:07

Mijn DA adviseerde juist om mijn net gecastreerde Shet beweging te geven. Gewoon op de wei laten zodat hij zelf kon uitmaken hoeveel hij liep. Dit schijnt de wondgenezing het beste te helpen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:08

mijn paard is vorig jaar gecastreerd,gewoon liggend in het land.de dierenarts heeft tegen mij gezegt dat ik er niks aan moet doen maar het wel in de gaten moet houden dat het niet gaat ontsteken enzo.voor de rest moest mijn paard in het land blijven lopen was beter zei die

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:08

Opvolgen wat je da adviseerd

Niet alle castraties worden hetzelfde uitgevoerd

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:09

Die van mij is destijds (ruim een jaar geleden) gewoon in het land gecastreerd en is daar wakker geworden. We hebben de wond wel in de gaten gehouden of het niet opzwol of ging ontsteken enzo, maar hij is lekker buiten gebleven. Veel minder ziektekiemen in een mooie grasweide dan in een stal...

kuzzie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:14

flettie schreef:
Mijn DA adviseerde juist om mijn net gecastreerde Shet beweging te geven. Gewoon op de wei laten zodat hij zelf kon uitmaken hoeveel hij liep. Dit schijnt de wondgenezing het beste te helpen.

Dat beweging goed is voor de wondgenezing is mij ook altijd verteld. Maar mijn DA vertelde me dat hij dan misschien téveel zou bewegen, en dat zou juist niet goed zijn.
De stal mest ik nu 2 keer per dag helemaal uit, zodat er niet teveel bacterieen blijven zitten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:16

Dan heb je op stal nog altijd het stof dat in je hooi, je kuilvoer, je stro of waar dan ook in zit.
Maar ik veroordeel je keuze niet ofzo hoor, als je da dit zegt, en hij jouw paard toch ook behandeld heeft, kun je het beste zijn advies opvolgen.
Persoonlijk ben ik toch meer voor lekker buiten en bewegen zo veel of weinig ze willen en lekker frisse lucht en omgeving... Maar dat is alleen maar mijn mening...

kuzzie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:21

Nickeltje schreef:
Dan heb je op stal nog altijd het stof dat in je hooi, je kuilvoer, je stro of waar dan ook in zit.
Maar ik veroordeel je keuze niet ofzo hoor, als je da dit zegt, en hij jouw paard toch ook behandeld heeft, kun je het beste zijn advies opvolgen.
Persoonlijk ben ik toch meer voor lekker buiten en bewegen zo veel of weinig ze willen en lekker frisse lucht en omgeving... Maar dat is alleen maar mijn mening...

Precies, dat is dus ook mijn mening, maar goed, de DA heeft me dit geadviseerd, dus dat zal dan wel goed zijn neem ik aan...
Ik heb ook nog wel gevraagd of hij eventjes op de wei mocht staan, gewoon een uurtje per dag o.i.d., om zijn benen even te kunnen strekken, maar dat raadde ze mij ook ten zeerste af..

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:40

Mijn shet is gister gecastreerd. Bij mij was het advies van de DA om hem gewoon in de wei te laten staan zodat hij lekker kon blijven bewegen. En ook moest ik de wond elke dag ongeveer een week lang afspuiten of gewoon met een natte doek schoon maken.
Maar als ik jou was zou ik gewoon het advies opvolgen van jou DA. Lachen

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:16

Onze hengst is ook op de kliniek gecastreerd.
En onze hengst moest ook een week op stal blijven, als je hem op de wei zet en hij gaat gek doen kunnen de hechtingen losschieten.
Wij mochten met de onze wel een aantal keer per dag stappen aan de hand.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 07:45

DunDijk schreef:
En onze hengst moest ook een week op stal blijven, als je hem op de wei zet en hij gaat gek doen kunnen de hechtingen losschieten.

Onze DA hecht niet meer, zodat het vocht eruit kan en zwellingen worden voorkomen.
Verder moeten ze altijd 3 maal daags intensief gelongeerd worden ook om zwellingen te voorkomen en daarnaast voortdurende beweging.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 08:27

Mijn vraag is: heeft t paard van de TS niet een operatie gehad? Dus via het lieskanaal gecastreerd?? In dat geval is het verschil in behandeling al verklaard. In de Lies worden de wonden gehecht, terwijl staand *of liggend in het land* de wonden niet gehecht worden. IN dat laatste geval moet de pus en bloed er dus uit (gelopen worden).

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:28

Hippotha schreef:
DunDijk schreef:

Onze DA hecht niet meer, zodat het vocht eruit kan en zwellingen worden voorkomen.
Verder moeten ze altijd 3 maal daags intensief gelongeerd worden ook om zwellingen te voorkomen en daarnaast voortdurende beweging.

Ik heb het over castreren in de kliniek he Knipoog
Dat gebeurt via de lies dan heb je maar een sneetje van zo'n 5 cm dat word wel gehecht Knipoog
Ik heb het niet over een castratie aan huis waar de wond idd opengelaten word Lachen

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:35

Wij moesten 2 a 3 keer per dag 10 minuten afspuiten en stukken stappen. Ook moest ie op t land. Hij was in stal gecastreerd, vraag me niet hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben

kuzzie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 18:18

CarpeDiem schreef:
Mijn vraag is: heeft t paard van de TS niet een operatie gehad? Dus via het lieskanaal gecastreerd?? In dat geval is het verschil in behandeling al verklaard. In de Lies worden de wonden gehecht, terwijl staand *of liggend in het land* de wonden niet gehecht worden. IN dat laatste geval moet de pus en bloed er dus uit (gelopen worden).

Nee hij is niet via de lies gecastreerd. Gewoon liggend, dus er is ook niks gehecht o.i.d.
Hij heeft een paar daagjes bij de DA gestaan, zodat hij peniciline toegespoten kon krijgen, en daarna heb ik hem weer opgehaald.

De "ballen" zijn nu al wel een paar daagjes opgezwollen. Heb gister en vandaag een stuk gestapt met hem, zodat hij in ieder geval een beetje beweging heeft. Nu even afwachten, of het niet verder op gaat zwellen..