Nu nog een verbrande neus ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haan

Nu nog een verbrande neus ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 08:19

Gisteren kom ik bij mijn twenter in het land en heeft ze ineens (binnen een paar dagen) allemaal spikkels en kloven op haar neus ! Het rare van het verhaal is dat de enters en twenters de neusjes rauw hebben met kloven (ook een geheel zwarte neus van een van de enters!) en de 3 oudere volwassen merries die er bij staan helemaal niet.

Is dit een virusje onder de jonge paarden of is het echt zonnebrand ?

Ik ben van plan om er vandaag calendula zalf op te smeren dat werkt ook goed tegen brandwonden en maakt de neusjes weer zacht.

Is er iemand die dit ook heeft bij zijn paard want ik vind het wel erg raar, want de zon schijnt toch echt niet zoveel meer Clown

marleen_usar

Re: Nu nog een verbrande neus ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:23

verbranden kan heel goed maar hebben ze dat nog niet eerder gehad? Kan ook een reactie zijn van een bepaalde plant waar ze langsgaan met het gras eten.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 08:34

Ze hebben dit de hele zomer nog niet gehad vandaar dat ik ook erg verbaasd was gisteren, zelf zat ik ook al aan een plant te denken maar er staat weinig onkruid in het land alleen een paar van die (wij noemen het ridderblad ofzo?!) dikke groene bladen met van die taaie stengels, die worden bruin aan het eind van het seizoen maar daar staan er maar een paar van in het land.

AsKaBaNMaNoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:16

het kan inderdaad een virusje zijn ,,of een allergische reaktie ,zolang het niet erger wordt zou ik het nog even aankijken en anders toch even de da bellen

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:51

Op zich kan het ook inderdaad gewoon zonnebrand zijn. Juist met deze natte periodes brandt de zon veel harder in vaak....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 06:54

Misschien heb je ze op langer gras staan als anders?? Langer gras en vocht maakt de neuzen weker en als dan de zon erbij komt.......ik zou er geen calendulazalf opsmeren dat maakt het allemaal nog weker!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 08:08

Ze staan nu weer op redelijk lang gras, ze hebben er net gisteren een stuk bij gekregen. Ik heb er gisteren calendula zalf opgesmeerd want die van mij had al dikke kloven op de neus en ze vond het heerlijk terwijl ik er eerst niet aan mocht komen, dus het zal wel pijnstillend en verzachtend zijn.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:25

Die van mij had ook wat kloofjes op der neus, en omdat het blijkbaar erg jeukt heb ik er ook calendula zalf opgesmeerd (ik gebruik deze zalf voor veel dingen).

Maar ze houdt wat je zegt op met schuren.. dit deed ze steeds over de grond tegen de jeuk. En het is binnen een paar dagen over.

Succes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:47

Die van mij had ook opeens weer wat zonnebrand. Komt volgens mij omdat het gras nu nat is, dan wordt de neus nat en daardoor verbranden ze daar sneller.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 08:09

Het resultaat van de calendulazalf was verbazingwekkend, de kloven bij mijn merrie zijn vrijwel geheel weg en de plek was zacht roze geworden. Ze vond het nog niet echt leuk dat ik er weer calendula opsmeerde maar ze zal nog wel even moeten Knipoog