Paard onregelmatig op het harde.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Paard onregelmatig op het harde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 19:53

Sinds zondag loopt het paard dat ik rij onregelmatig, maar alleen op het harde.
In de bak is er niks aan de hand.
Nu is vrijdag de hoefsmid geweest en is ze bekapt, maar zou ze er dan niet al direct last van moeten hebben gehad als het verkeerd is bekapt?
Geen van de benen is warmer of kouder dan de rest, het zelfde ook met de hoeven.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
En belangrijker! Hoe ik het kan behandelen (als dat mogenlijk is)

magic_lover

Re: Paard onregelmatig op het harde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:57

misschien tekort bekapt?
of een hoefzweer.

even afwachten of het na een (aantal) dagen niet beter word. en anders als je het niet vertrouwd even de DA bellen als het erger word of niet beter word Lachen

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:03

misschien een rare vraag.. maar is ze niet te dik ? als paarden te dik zijn kunnen ze hier ook kreupel van gaan lopen.. heb dit ook mee gemaakt met een paardje wat ik gehad heb.
anders zou ik ook denken aan een hoefzweer of dat de hoefsmid ze te kort heb gezet..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 20:07

Nee ze is niet te dik Lachen
Maar als de hoefsmid haar te kort heeft gezet, zou ze er dan niet al eerder last van hebben ipv pas na 2 dagen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:18

Als het paard alleen op het harde kreupel is dan zit het probleem in de hoeven.
Als het voornamelijk op het zachte kreupelt dan zit het probleem in het bewegingsapparaat. Het kan toch veroorzaakt zijn door het kappen. Als het kappen de stand een beetje verandert heeft dan speelt dat vaak pas later op. Even rustig aan doen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:20

Ik denk idd ook dat het toch met het kappen te maken heeft. Ik zou je paard even een paar dagen wat rust geven, wel in de wei zetten, zodat hij zich wel kan bewegen.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:35

Citaat:

dit hoeft dus niet altijd het geval te zijn..
ik heb een paardje gehad en die liep op het harde onregelmatig. dit was omdat ze te dik was en er dus heel veel gewicht op der voorbenen kwam te staan. ik heb er op een kliniek zelfs foto's van laten maken er ze had 100% goede hoeven en benen.. met een beetje dieet en meer beweging is het kreupel lopen dus ook over gegaan Haha!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:40

mrie schreef:
Als het voornamelijk op het zachte kreupelt dan zit het probleem in het bewegingsapparaat.
Het kan toch veroorzaakt zijn door het kappen. Als het kappen de stand een beetje verandert heeft dan speelt dat vaak pas later op. Even rustig aan doen.

klopt niet (helemaal). bij kreupelheid op het harde, en een verkorte pas naar achteren ga je eerder denken aan iets onder de voorknie, en bij kreupelheid op zachte bodem en een verkorte pas naar voren zou je eerder denken aan iets boven de voorknie (voor voorknie kun je ook sprong lezen voor het achterbeen).

@TS: wat zei je smid ervan? als dit mijn paard was geweest, had ik namelijk direct die smid gebeld en gevraagd hoe of wat.
succes, hoop op snelle verbetering voor jullie!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 11:42

Heb de smid niet gebeld eigenlijk...
Ik ben er zelf trouwens ook niet bijgeweest toen ze werd bekapt.
Maar ik vermoed dan idd dat ze te kort is bekapt.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:53

Even een paar daagjes rustig aankijken, en anders eerst eens de hoefsmid bellen voordat je de dierenarts erbij haalt.

winston

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:26

nee hoor ik denk dat ie er al meteen last van had maar dat je het na 2 dagen pas hebt gemerkt.mijn pony loopt ook altijd moeilijk op het hard als de hoefsmid net is geweest

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:03

da's niet normaal, hoor, kort lopen na het bekappen (en/of beslaan)! zou daar toch eens met de smid over babbelen.
voor mij zou dat volkomen onacceptabel zijn. ik ga mijn paard toch geen pijn doen op die manier... want kort lopen betekent gewoon dat hij zere pootjes heeft! au!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:31

Heb het onlangs ook aan de hand gehad. Op het harde heel voorzichtig in zijn beweging, echt maar mini pasjes maar niet duidelijk rechts of links mank. Bleek hij te veel op zijn hielen te staan vanachter. Ijzers onder geklopt en hij loopt beter dan ooit. Smid was thans de dag voordat de onregelmatigheid begon langs geweest en had al niks van zijn hoeven vanachter af gehaald omdat hij daar zo kort op stond. Allez te laag of hoe moet ik het uitleggen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 13:13

Heb het gisteren nog even bij mijn instructrice nagevraagd, en die zei ook dat ze te kort bekapt is.
Helaas niks aan te doen.