Vitiligo? Alleen aan het hoofd of toch wat anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xox

Vitiligo? Alleen aan het hoofd of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 19:29

Mijn 3 jarige krijgt steeds meer rose vlekken om de ogen en de neus. Inmiddels komt er bij de ogen wat witte haren. Volgens mijn DA moet het weer weg trekken maar ben zelf van mening dat als er witte haren groeien het niet meer weg gaat. Ze is een vos. Haar vader was een stekelharige vos en de moeder heeft ook niet van deze verschijnselen.

Meer paarden die het zo hebben? Of mensen die meer info hierover hebben? Het ziet er zo komisch uit.

Afbeelding
Nu
Afbeelding
Half jaar geleden
Afbeelding
Afgelopen winter

enidan23

Re: Vitiligo? Alleen aan het hoofd of toch wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:32

heel apart Knipoog
ken zelf geen paarden die het hebben..maar mn oom heeft wel vitiligo,,en t heeft er idd veel van weg..
je ziet het erg mooi op je foto`s,hoe langzamerhand de vlekken ontstaan..en het lijkt idd pigmentloos..
gewoon ff wachten..misschien dat je over 10 jaar een schimmel hebt Haha!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:41

ik heb een paard op stal staan die heeft vitiligo...dit is een bruine, bij haar verschijnen de plekken nu overal, op de schouder, buik, maar natuurlijk ook gewoon op het hoofd..

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 19:47

enidan23 schreef:
heel apart Knipoog
ken zelf geen paarden die het hebben..maar mn oom heeft wel vitiligo,,en t heeft er idd veel van weg..
je ziet het erg mooi op je foto`s,hoe langzamerhand de vlekken ontstaan..en het lijkt idd pigmentloos..
gewoon ff wachten..misschien dat je over 10 jaar een schimmel hebt Haha!

Hou op. Doe effe leuk Haha! Nee, wil geen schimmel. Hij hadt net zo'n mooi koppie. Nu lacht iedereen hem uit. Clown

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:53

hij heeft idd een erg leuk koppie!
beetje jammer van die witte vlekjes op de laatst gemaakte foto! Haha!
sorry flauw grapje Bloos

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:20

is trouwens nog een topic over het zelfde onderwerp.. (komt dit door de zon ofzo) weet niet hoe ik zo n topic moet kopieeren

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:11

lijkt inderdaad vitiligo. maar dat zit in principe over het hele lichaam heen. heb ooit een paard gereden wat het had. dat was 's zomers wel duidelijker te zien dan 's winters.
wat zegt je da ervan? als hij weer komt enten eens vragen anders??

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 15:22

dierfysio schreef:
lijkt inderdaad vitiligo. maar dat zit in principe over het hele lichaam heen. heb ooit een paard gereden wat het had. dat was 's zomers wel duidelijker te zien dan 's winters.
wat zegt je da ervan? als hij weer komt enten eens vragen anders??

Dierenarts \zegt dat het weer weg trekt maar juist omdat er witte haren inkomen kan ik me dat niet voorstellen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:13

Volgens mij trekt dat niet meer weg. Witte haren komen als de haarzakjes geen pigment (kleurstof) meer aanmaken. Bijvoorbeeld door drukplekken of zoals hier door vitiligo. Ik zou ook niet weten hoe je het kan afremmen.
Er is wel iets bij paarden dat ze witte stippels kunnen hebben die komen en gaan, afhankelijk van de zomer of wintervacht, maar die zijn op het lijf en niet zoals die van jou om de snoet en de ogen.
Ach, je moet maar denken 'Als ik erop zit, zie ik het toch niet zelf'.

MissMargie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:55

Mijn bonte merrie heeft dit ook sinds kort een beetje, en het begint ook precies bij haar oog?! Ik heb er verder nog nooit van gehoord..

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:57

je ziet het heel vaak in de zomer en in de winter trekt het weg. Zon ontrekt pigment aan de huid soms.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:07

Probeer eens wat granenmix bij te voeren. Merrie bij ons op stal had het vroeger ook. De kreeg alleen bix. Nadat ze wat granenmix is gaan bijvoeren trokken de witte vlekken weer weg.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 20:07

Die van mij krijgt bijna alleen maar granenmix en het wordt steeds meer. Dus dat helpt bij haar niet.

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:12

het is vilitigo
ik heb het zelf

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:15

ik denk dat het voor elk paard verschillend is..de een krijgt witte vlekjes door de zon die weer bijtrekken en de ander niet..ik denk dat vitilligo ook bij paarden voorkomt en dat er dus niks aan te doen is.
en het begint niet overal over het lichaam maar kan op een plek beginnen.
zoals ik al zei heeft mijn oom t ook..en het begon pas op zijn 18e op zijn handen,wat zich langzaam maar zeker uitbreidde,,eerst viel het op de de vlekken maar nu is het al zo ver uitgebreid dat je het al eigenlijk niet meer opvalt,,en hij is nu in de veertig...

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:19

Hey mijn pony had precies t zelfde om zn oog en een jaar later was het vreemd genoeg weer weg! Gr

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:21

Dit lijkt op wat mijn merrie heeft! Vorig jaar had ze een klein puntje wit, we dachten dat het door de dracht kwam (was gedekt door een Paint hengst Clown ) en was ook vanzelf weer weggegaan, maar in de lente kwam het toch terug maar dan veel meer en op beide ogen, aan beide ogen aan de onderkant!

Afbeelding

Ik zie dat die van jou het ook bij de neus heeft. Ik kan me herinneren dat ik fotos heb gezien van Schimmels die het ook hadden, waarbij het zwarte huid van de ogen en rond de mond witte huid werdt. Geen idee of dat het zelfde is maar het doet me er aan denken.

Heel apart jouw paard te zien! Misschien wordt het bij die van mij ook extreemer, ik heb trouwens (nog) niets op haar lippen gezien!

montiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:27

wij hebben ook een paard op stal staan die dit heeft ook een vos
we doen er niets aan en het wordt niet erger maar ook niet minder het paard lijkt er geen last van te hebben btw het is een handelspaard

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:10

Ik heb een bruine merrie gekend die het maar aan 1 kant had, bij de mond en oog. Het werdt eerst al maar erger en op een gegeven moment stabiliseerde het.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:00

Mijn merrie begon het te krijgen, in de vorm van witte stipjes op haar hoofd en 1 op haar borst.

Ik ben overgegaan naar ander (rijker) voer en heb de plekjes heel kort weggeschoren met een scheermesje...
sindsdien is er eigenlijk maar 1 vlek terug gekomen (die op haar borst) de rest is zo goed als verdwenen.