Stel : je hebt een paard die altijd een gekleurde vacht heeft gehad zonder witte haren erin , en je houdt de rug goed in de gaten dat er geen rare plekjes opkomen door je zadel of tuig.
En ineens zie je toch witte haren op de rug , rond de schoft !
Blijkbaar heeft er dan toch iets gedrukt of geschuurd....maar hoe lang geleden is dat geweest als je vandaag voor het eerst witte haren ziet ?
Komen die witte haren omhoog enkele weken nadat de huid zo onder druk gestaan heeft , of kun je ook al witte haren zien als je pas een paar dagen een ander zadel / dekje / tuig hebt gebruikt dan de tijd ervoor ?
Ofwel : binnen hoeveel tijd kunnen er witte haren zichtbaar worden in de vacht , als er iets op de rug / schoft drukt of schuurt ?
Weet iemand dat ?
Ik denk zelf dat er enkele weken overheen gaan en dat witte plekken niet binnen een paar dagen kunnen ontstaan , maar misschien hebben jullie andere ervaringen ?
De haarzakjes en het pigment IN de huid zijn beschadigd / kapot. Echter, vaak kan je VOORAF al zien dat je paard een drukplek KRIJGT. Er is al misschien een verdikking van de huid, haren schuren weg door een fout passend zadel of een foutpassend dekje (die strak over de schoft heen ligt tijdens rijden) of een (wei)deken die NET te klein is. Zodra de haren "OP-geschuurd" zijn gaat het schuren verder op de huid. Als er dusdanig schuren optreedt raakt het ook een keer op bij de huid en ontstaat er een wondje. Sommige wonden "helen" wel goed mits er bijtijds verzorging aan gegeven wordt. Maar worden de haarzakjes, pigment EN huid beschadigd dan zal het lichaam automatisch reageren dat er weer nieuwe / goede huid en haartjes moeten komen (net zoals jij zelf een wond krijgt en je lichaam direct zorgt voor een korst op de wond ter bescherming)
Omdat de haarzakjes EN het pigment beschadigd is komen er witte haren terug. Vooral omdat het pigment beschadigd is. Of eigenlijk WEG is.
Dat is MIJN visie maar er zal vast wel iemand zijn die OOK ZIJN of HAAR visie erover wil en kan vertellen
Reden voor deze vraag is dat ik een mail kreeg van iemand die een boomloos testzadel in huis heeft voor een week , er een paar keer mee gereden heeft , en er nu witte plekken in de vacht beginnen te verschijnen.
Volgens mij kan dat nevernooit in zo korte tijd gebeuren , mij lijkt het het meest logisch dat de huid daar al eerder afgekneld / beschadigd is en dat er nu witte haren beginnen te groeien.
Eventueel omdat de wintervancht nu doorkomt , dat het nu pas blijkt.
Maar ze is ervan overtuigd dat het eigen zadel goed past (wordt steeds goed gecontroleerd en volgen Fysio is het ook allemaal prima , ze let goed op de rug voor eventuele zadelproblemen) en heeft er nooit wat aan gezien op die witte haren die nu tevoorschijn komen na een paar keer rijden met het testzadel.
Volgens mij is dat echt onmogelijk in zo'n korte tijd.....
Die haren zie je nu pas omdat ze door het oude zadel al die tijd ingedrukt gezeten hebben
Even serieus nu...zo snel heb je geen witte haren..ga mee met Downhill..er gaat een heel proces aan vooraf voordat je de witte plekken krijgt. Het is volgens mij niet mogelijk om binnen een paar keer rijden dit hele proces van drukking tot witte haren te krijgen.
Pmarena, Het KAN zijn dat, nu alle paardjes lekker in het land lopen, het paard bultjes heeft gekregen van het lekkere malse gras (of een andere voeding waar het paard zo'n "reactie" op krijgt) Mijn vorige paard, Balzflug X Wellington, kreeg echt bultjes op haar rug van TE MALS gras eten OF te NAT kuil eten. Ik kreeg ook problemen met EEN ZADEL (welke dan ook) want het drukt gewoon op die bultjes. Ik heb Choca (mijn vorige paard) toen een antibiotica laten geven door de DA en pas toen de bultjes WEG waren ging ik weer rijden (3,5 week NIET gereden op haar wat een feest was dat op een 3 jarig paard die zolang stil staat!)