een nare wond op het achterbeen van mijn pony (foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

student

een nare wond op het achterbeen van mijn pony (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:29

Mijn pony had vorige week opeens zijn achterbeen vol met wondjes. Ik denk dat hij met zijn been in het schrikdraad heeft gezeten... Dit heb ik toen uitgewassen met betadine scrub en betadine zalf erop gedaan.
Nu zijn we ruim een halve week verder en nu is dit de wond geworden:
Afbeelding
Afbeelding
(dit is na het wassen met de betadine scrub, het blijft een beetje bloeden steeds)
dan doe ik er dus die betadine zalf op en dan krijg je na een half uur dit effect:
Afbeelding
Heeft er iemand een tip voor mij om dit beter te kunnen verzorgen???
Zoals je ziet zet hij wel zijn gewicht op het been, want het is zijn linkerachterbeen:
Afbeelding

Cassidy

Re: een nare wond op het achterbeen van mijn pony (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:43

Ik zou de DA erbij halen, als het niet al te laat is. Ziet er uit alsof er een flinke ontsteking in zit, of dat er wild vlees op komt, zou toch onder drukverband moeten komen te zitten.

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:45

oe, ziet er niet zo best uit, ik zou meteen de dierenarts bellen.

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:51

Ik denk dat je er al teveel mee hebt om "geklooit" (niet raar bedoeld)

Mijn paard had ook een draadwond, ik heb er niets aan gedaan, en waarempel, de volgende dag was ie dicht!

DA erbij halen en als je wat wilt doen, afspuiten met water...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:54

V A bellen dit is te veel wildvlees ziet er niet lekker uit, niet zelf aan rotzooien.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:08

oe.. echt geen fijne wond! Snel de dierenarts erbij halen, hopelijk kan ze er nog iets aan doen..

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:10

Ik zou ook zeker de DA er bij halen!!

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:11

Ik zou er ook maar eens door een DA naar laten kijken , Dit ziet er niet goed uit.
Ik weet niet hoe vaak je wast of betadine er op doet, maar naar mijn bescheiden mening zou ik juist proberen het zo snel mogenlijk droog te krijgen.
Maar zoals t er nu uit ziet is de DA bellen geen overbodige luxe

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:12

Zeker een DA erbij halen!! Dit zou k niet zelf oplossen! Het ziet er nogal open uit!

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:13

En wel zo snel mogelijk, dit ziet er niet best uit. Het is een redelijke diepe en bloedene wond. Snel de V A erbij halen! Niet weer zelf dingen erop gaan smeren of wat dan ook, maar betadine is enkel voor het ontsmetten Ja

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:13

ik zou er toch een DA bij halen,want dit ziet er echt niet lekker uit.en denk als je wond poeder erop doet dat de wond sneller droog is.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:24

Cassidy schreef:
Ik zou de DA erbij halen, als het niet al te laat is. Ziet er uit alsof er een flinke ontsteking in zit, of dat er wild vlees op komt, zou toch onder drukverband moeten komen te zitten.

Dit was ook mijn eerste gedachte! Als je er nu geen da bij haalt heb je kans dat er een dikke homp wildvlees op komt en het er altijd lelijk uit blijft zien. Dan hebben we het nog niet over het feit dat het litteken ook minder fijn voor je pony is!

Hechten kan ie het sowieso niet meer maar het is wel nuttig om een DA te laten komen vanwege het stoppen van de ontsteking en het wild vlees.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:38

Mijn paard heeft ooit ook eens een nare wond gehad aan haar achterbeen die niet over wilde gaan.
Had ook al verschillende dingen geprobeerd maar het wilde niet helen en het zag er erg onrustig en beetje ontstoken uit, mede oorzaak daarvan was dat mijn paard geregeld aan de wond zat.
Heb toen een pot Calandula gel gekocht bij een ruitersport winkel en dit er een paar keer daags dik opgedaan.
Binnen een paar dagen was het dicht en het is heel mooi genezen.
Gebruik het nu altijd als mijn paard een wondje heeft, het bevalt mij veel beter dan alle andere ontsmettingsmiddelen.

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:11

Ik denk toch dat het in dit geval beter is om er een dierenarts bij te halen, aangezien dat dit mij nogal een wat diepere wond lijkt. Ik zou er verder niet zelf aan gaan zitten klooien

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:13

Ik vind het best vreemd van j eom eerst bokt erbij te halen ipv de dierenarts, want bij zo'n situatie is het nooit verkeerd om een dierenarts erbij te halen!

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:25

Oliviaatje schreef:
Ik vind het best vreemd van j eom eerst bokt erbij te halen ipv de dierenarts, want bij zo'n situatie is het nooit verkeerd om een dierenarts erbij te halen!

Inderdaad, ik zou trouwens al lang uit bezorgtheid de dierenarts gebeld! Maarja ieder anders. Ik zou het wel doen, sowieso voor de zekerheid. Succes Ja

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:35

ik zou ook een open wond niet scrubben..of wel? lijkt me dat je het dan erger maakt.

student

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 20:21

nou dat is duidelijk, iedereen zegt dat de DA erbij moet komen... (nou is mijn vader zo'n echte boer die denkt dat dat niet nodig is, bij zijn koeien haalt hij de DA er ook niet zo snel bij) Vandaar dat hij ook nog niet is geweest... Wel heb ik er een sok overheen zodat de vliegen er niet in gaat zitten. Verder is mijn pony al wat ouder dus ja de genezing duurt dan ook wel wat langer, ik vind het moeilijk om de goede beslissing te nemen vooral omdat mijn vader zegt dat de DA niet nodig is...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:24

Behalve goede wondheling en misschien een drukverband heeft de DA ook spul wat de wildvleesvorming tegen kan gaan. Hechten kan al niet meer dus die kosten heeft ie al niet! Lastig als je daar zelf niet alles oer te zeggen hebt!

enidan23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:39

denk dat t zoiezo wel geneest..(denk dat je vader zo denkt) als je het goed ontsmet.
maar het geneest gewoon niet mooi...wildvlees idd

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:24

Inderdaad wat genoemd wordt...wildvlees.

mijn paardje had een flinke jaap op zn achterbeen, iets lager dan de jouwe.

deze is bij de vorige eigenaar alleen afgespoten in ontsmet en voor de zekerheid antibiotica.

Echter was er niets aan de wond(vorming) gedaan.

Zonde want hij heeft nu een blijvende verdikking op het been.
Echt litteken is het niet, maar je voelt duidelijk het litteken weefsel en het valt best wel op.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:29

Als je van je vader de DA niet mag laten komen kun je het met Traumeel S proberen, het is een gel op homeopatische basis die je kunt kopen bij ruitersportzaken en dierenartsen. Heb het zelf bij meerdere nare wonden gebruikt en het helpt heel goed. Bovendien helpt het wildvlees te voorkomen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:32

mis als je trailer hebt kan je naar de dierenarts praktijk toe dat scheelt al weer aan de kosten dan hoeft de dierenarts niet persee na jou te komenen als dat mogelijk zou zijn.. en zou der wel zeker naar laten kijken

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:55

Ik zou me persoonlijk trouwens niuets van mn vader aantrekken en gewoon bellen en zelf de kosten bertalen. Zie nu pas dat de wond al een week oud is, deze zou al lang dicht moeten zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:40

student schreef:
Verder is mijn pony al wat ouder dus ja de genezing duurt dan ook wel wat langer, ik vind het moeilijk om de goede beslissing te nemen vooral omdat mijn vader zegt dat de DA niet nodig is...

Een dergelijke wond hoort behandelt te worden, ongeacht de leeftijd van het paard.
En zolang iemand niet zelf een DA is, volg ik mijn eigen gevoel, en zou met toch weinig om het advies van een andere bekommeren. En zelfs bij een DA zou ik bij twijfel altijd nog een second opinion aanvragen.