Is mijn jaarling een klophengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Is mijn jaarling een klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:02

Mijn trekpaardhengst is van 12 mei 2005, dus nu een jaar en drie maanden.
Volgens mij zijn alleen zijn ballen nog stteeds niet ingedaald. Je ziet wel 2 van die veromfraaide zakjes zitten, maar die hebben nog nooit 'vol' gezeten, om het zo maar even te zeggen.
Vanaf wanneer zal ik me echt zorgen moeten gaan maken of meneer een klophengst is? En mocht hij dat echt zijn, wat dan? Ik heb geen flauw idee wat een klophengst precies 'inhoud' en wel/niet kan doen.........

Jaan81

Re: Is mijn jaarling een klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:13

Ow, ik moet er nog bij zetten, dat we op stal 2 merries hebben. Mocht hij dus hengstgevoelens houden, zal hij waarschijnlijk niet kunnen blijven en ik wil hem niet kwijt! Vandaar mijn vragen. Hoop dat iemand ze kan beantwoorden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:19

Een klophengst is beperkt vruchtbaar, maar kan wel hengstengedrag vertonen.
Op leeftijd van een jaar en drie maanden hoeven de ballen nog niet ingedaald te zijn, en heel veel paarden kunnen ze ook weer optrekken.
Een klophengst is te castreren (via kijkoperatie) dus het feit dat hij klophengst is hoeft geen reden te zijn dat het paard niet kan blijven? Kosten voor de operatie zijn afhankelijk van de kliniek.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:54

bij die van mij daalden ze pas met een maand of 20 een beetje in de balzak dus zou mij nog niet ongerust maken.
verschilt van hengst tot hengst.

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:36

hoihoi,
mijn pony trok de boel heel erg op , dus kon je ze niet duidelijk zien zitten , je ziet het ook niet makkelijk , het beste kun je gewoon voelen , het kan ook bij de één wat langer duren dan bij de ander .

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 04:53

Mijn Mysti was op 1 jarige leeftijd hengst.... volgens de DA.
Aantal weken geleden is hij geruind ( Nu 4,5) en bleek hij klophengst te zijn.
Hij heeft een veulen verwekt toen hij net 3 was (zonder problemen).

Waarom hij van "gezonde" hengst naar "klophengst" ging weten we niet.
Misschien een trap tussen de benen gehad of zo.
Klophengsten hebben vaak maar 1 bal die ingedaald is en 1 die niet ingedaald is (mist). Ze hebben heel erg vaak ergere hengstenkuren dan de "echte" hengsten omdat hun hormomen gewoon meer schommelen. En kunnen dus veel vervelender "lees ook gevaarlijker" zijn dan reguliere hengsten.

Mysti zijn ene bal was zelfs opgezet waardoor hij nog gekker werd ( hormoonspiegel extreem uit balans). Wat kan helpen om bij een hengst zijn hormomen rustiger te krijgen is Provarium Breeding te geven van De Groene Os.

En houdt hem zoveel mogelijk tijdens de hengstigheid van de merries uit hun buurt. Het is een tip maar kan veel wonderen doen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 09:41

Tycho heeft helemaal geen hengstgedrag! Nog niet gehad ook. Tis echt de meest knuffelige en lieve jaarling die ik ooit gezien heb!
Maar van de winter moet hij eigenlijk weer terug naar stal en daar staan dus alleen merries, en zij maatje (die is ruin) Ik wil eigenlijk voorkomen dat hij hengstgedrag gaat vertonen, omdat anders de merries de hele winter weer hengstig zijn. Dat hebben we 1 keer meegemaakt met een te laat geruinde pony en dat was echt iets dat we noooit meer willen.
Misschien voor van de winter dan een ander plekje zoeken??

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:47

Het is idd beter om een ander plekje voor de winter te gaan zoeken.

En om terug te komen op de vraag waarvoor je dit topic starte;
Mijn shet was 1.5 en toen was 1 van z'n ballen nog niet ingedaald. Dat is later nog gekomen.
Het is dus nog helemaal niet zeker of jou hengst een klop hengst is, de andere bal kan nog komen.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:11

op zich hoeft dat geen problemen te geven bij ons op stal zijn er meerdere hengsten en ook merries.
naast die van mij, die toen nog hengst was stond van de winter een merrie naast.
hij had niet echt last van hengste streken.
dit is pas begonnen toen er in mei veulens werden geboren er was niks te beginnen met hem hij is toen ook geruind.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:14

Gewoon ruinen. Is toch niet moeilijk en zoals ik het lees wil je hem niet gebruiken voor fok.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 19:27

MoonChloe schreef:
Gewoon ruinen. Is toch niet moeilijk en zoals ik het lees wil je hem niet gebruiken voor fok.

Dat is het nou juist; als hij niet is ingedaald kan hij niet zo makkelijk gecastreerd worden........Dan wordt de ingreep wat pittiger.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:38

DA laten kijken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:40

Mijn hengstje(3,5 maand) heeft al iig 1,5 maand allebei z'n ballen!!! Maar ik heb ook wel gehoort dat ze pas allebei verschenen op 2,5 / 3 jarige leeftijd.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:55

Ik heb een jaarlinghengstje (mini-appaloosa) van nu 15 maanden oud. Hij heeft ook nog twee van die verfroemelde zakjes (in het roze).... Clown Ik wacht wel rustig af. Hij vindt zichzelf al wel een enorme stoere vent Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:09

Als je niet wilt dat de merries de hele winter hengstig zijn zou ik hem ergens anders neerzetten. Een merrie die er sterk op reageert maakt het niks uit of hij hengstengedrag vertoont of niet. Wij hebben meerdere merries en hengsten op stal, 1 merrie reageert extreem op alle hengsten (ook op jaarlinghengsten zonder hengstengedrag), wij hebben ook een merrie naast een 4-jarige hengst staan (met hengstengedrag) die nergens op reageert.

De ballen kunnen indalen tot hun 3de jaar zo'n beetje, als ze er dan nog niet zijn kun je je zorgen gaan maken.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:03

Triumph was al drie toen eindelijk beide ballen indaalde.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:57

Bronco had ze pas met een goeie 2,5 jaar allebei..dus er is nog hoop!

(Bronco's eerste zoon is dit jaar geboren dus ze doen het ook nog Knipoog )