Paardenmelkerij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jannes

Paardenmelkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 14:14

Wie weet er iets van de paardenmelkerij? Ik wil met name weten wat dat met de merrie o[ langere termijn doet, is dit schadelijk voor haar gestel? Zal er wel aan liggen hoe daar met haar omgegaan is maar ik heb het hier over een paardje wat behoorlijk mager was. Ik ben nl erg geinterseerd in de eventuele koop van een dergelijke merrie maar weet eigenlijk niks over de paardenmelkerij.

CarpeDiem

Re: Paardenmelkerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:18

welke paardenmelkerij is het?

De melkerij die ik ken zorgt goed voor de merries. Beestjes lopen lekker buiten, krijgen veulens, en geven melk. Krijgen goed te eten, worden goed verzorgd, dierenarts als het nodig is. Operatie als het nodig is..
Dus we zullen toch meer info nodig hebben Knipoog

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:21

In strijen (Z-H) zit een paardenmelkerij, misschien dat je die kan bellen met je vragen?

Succes! Knipoog

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:35

De pony van mijn zus is een ex-melkpaardje.
(voor foto zie m'n profiel helemaal onderaan het vosje)
Ze heeft twee veulens gehad en is uiteindelijk ingereden en verkocht als rijpony op 5 jarige leeftijd omdat ze niet genoeg melk gaf.
Deze manier van handelen is trouwens kenmerkend voor de melkerij waar ze vandaan komt.
Alleen de pony's die heel goed melk geven blijven langer, de rest krijgen enkele veulens en worden dan verkocht. Dit doen ze zo omdat vele van de merries na een aantal veulens toch serieus beginnen 'af te takelen'. Dus proberen ze dit te vermijden door de merries te verkopen voor ze veel schade hebben ondervonden van de vele veulens. (meestal is dit na 3 à 4 veulens) De merrieveulens worden bijgehouden en vervangen de moeders.
Onze pony heeft zeker niets overgehouden aan haar tijd als melkpaard.
Maar er zijn wel enkele dingen waar je rekening mee moet houden.
Het voedsel voor melkpaarden is zeer eiwitrijk, en daardoor zijn er een heel aantal melkmerries die zomereczeem ontwikkelen. Dus goed kijken dat ze niet schuurt!
En veel melkpaarden worden de eerste keer gedekt op 2 jarige leeftijd (maar dat hangt af van melkerij tot melkerij) Dit hoeft niet persé een probleem te vormen. Maar kan eventueel wel een nadeel vormen. Dus daar moet je ook wel even over nadenken.

Dat ze nu te mager is, hoeft niet echt een probleem te zijn. Wordt ze nu nog gemolken? Want dat zou er wel iets mee te maken kunnen hebben. Zogende merries zijn toch ook niet altijd even mollig?
Voor de rest: veel succes, en als je de pony leuk vindt zou ik er zeker voor gaan.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:33

Het hangt heel erg af van de melkerij. Ik ken er eentje waar echt sportpony's vandaan komen, zowel de merries als de veulens. Ik ken er ook een (een wat kleinere) die tsja, wat minder fraaie, uitgemolken Tong uitsteken paardjes heeft rondlopen...