Dikke hoofd na weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette

Dikke hoofd na weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 20:49

Onze merrie staat met dit weer van 9 tot 19 ongeveer buiten en nu heeft ze sinds vorige week als ze uit de wei komt vocht achter haar kaken en onder haar mond een harde bult, tja bult is het niet echt maar een grote plek die verhard is. Dit gaat wel weer weg als ze een tijd niet op de wei heeft gestaan. Ze heeft er ook geen last. Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen?

Thorrie

Re: Dikke hoofd na weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:58

ik heb hetzelfde voor met een paardje... heb ook geen idee hoe het kan... ik volg dus even...

Greetz

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:00

mijn paardje ook,dacht eerst aan droes maar hij is niet ziek of wat dan ook.Volg ook even.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:01

Isset niet een of andere plant die prikt en waardoor een bult ontstaat. Of Stekende insecten, als die een plekje hebben gevonden waar je paard ze niet weg kan krijgen steken ze vaak meerdere keren waardoor het een grote bult kan lijken.
Ik zou het ander ook niet weten.

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:08

Dat komt omdat er dan teveel eiwit in het gras zit, en daardoor gaan de schildklieren opzetten.. Het ene paard heeft d'r meer last van dan de ander.. Mijn ene paard heeft het ook en die staat 2x per dag 1 uurtje buiten, want bij haar is het wel erg gevoelig met rijden enzo.. En zoals ik het nu doe 2x per dag een uurtje naar buiten gaat het prima, maar als je paard geen last heeft van die opgezette schildklieren (met rijden, of als je er aan komt) kan het geen kwaad om 'm de hele dag op het land te laten staan..

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:44

Citaat:
Dat komt omdat er dan teveel eiwit in het gras zit,

Ik zou denken dat er op het moment bijna niets meer in het gras zit...(droogte in juli-gras verzopen in aug ...)
De wei waar Thor op staat is trouwens zo kort dat hij er amper nog iets af krijgt. Kan het dan nog aan dat eiwit liggen ,denk je?

Groetjes

Iris

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:48

Dat was bij mijn paard wel het geval. Sommige mensen zeggen ook dat het kom doordat ze de hele dag met hun hoofd naar beneden staan te eten en dus zeg maar al hun bloed naar hun hoofd loopt.. Maar als die van mij de hele dag op zo'n weiland zou staan zou ze t nog krijgen, dus het zou kunnen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:50

Het kan ook een kruidje zijn waar hij allergisch voor is.
Een paard van een vriendin had het ook.
Het was net z'n hamster.. haha
Maar na een poosje geen weidegang trok het altijd weg.

Omdat rond die tijd er toen in de buurt droest was heeft ze de DA direct gebeld.
Het was geen droest, maar een allergie voor een of ander kruidje wat in de wei staat!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:09

Dit is gewoon lucht, kan absoluut geen kwaad.
Doordat ze met hun hoofd naar beneden staan, komt er lucht in die holtes, mede ook door het kauwen van bv gras.
Daar is gewoon niks aan te doen, maar kan absoluut geen kwaad dus je hoeft niet bang te zijn dat je paard iets ernstigs heeft oid Knipoog
Het ene paard heeft er gewoon meer last van als het andere.
Als je het niet vertrouwd, bel je gewoon je da even op en vraag het na.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:09

Love_TimeOut schreef:
Dat was bij mijn paard wel het geval. Sommige mensen zeggen ook dat het kom doordat ze de hele dag met hun hoofd naar beneden staan te eten en dus zeg maar al hun bloed naar hun hoofd loopt.. Maar als die van mij de hele dag op zo'n weiland zou staan zou ze t nog krijgen, dus het zou kunnen..

Dat zou ik dus ook zeggen, maar niet zozeer het bloed wat naar zijn hoofd stroomt, maar gewoon het vocht wat het dier in zijn lichaam heeft.
Ik heb het ook wel vaker gezien, mijn vorige paard had het ook wel eens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:31

bedoel je dit?

Afbeelding

waarschijnlijk komt het van eten van kort gras......doordat het paard meer moeite moet doen om dit korte gras te pakken,gaan de speekselklieren opzetten,en doordat het hoofd steeds naar beneden is zakt dit vocht naar die plek toe..
zet je je paard even op stal,dan zakt het vrij snel weer weg...
en hooi bijvoeren als je dier in de wei staat,dan doen ze wat rustiger aan met het korte gras Haha!

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 10:00

Ja dat heeft ze en die verdikking dan. Ik hou het maar op dat het dat is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:03

alleen die verdikking onder de mond vind ik wel vreemd....
houd het goed in de gaten, temperatuur je paard af en toe eens om te kijken of het verhoging heeft

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:07

Volgens mij komt het ook door het korte gras afgrazen, die van mij krijgen er zo rond deze tijd ook meestal last van, nu nog niet gelukkig! 's Morgens is het altijd weer weg, als ze 's nachts binnen staan!

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:19

zo zag het er bij ons ook uit! ik heb het bloed laten checken en de temperatuur in het oog gehouden maar er was gelukkig niks abnormaal. Bedankt voor de info...

Greetz

Iris