komt dit door de zon ofzo? [foto]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

komt dit door de zon ofzo? [foto]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 19:06

Pebbles heeft bij 1 van zijn neusgaten een licht roze vlekje, het begon klein, en het werd steeds wat groter. Ja
er komt nu ook wat roze boven de lippen.

wat is dit?
Afbeelding

een duidelijke foto heb ik op die moment niet
groetjes

ellepel

Re: komt dit door de zon ofzo? [foto]

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:30

lijkt me pigment verlies.....
komt wel vaker voor bij paarden, hoe het allemaal precies zit weet ik niet, misschien dat er straks wel iemand komt die dat precies kan uitleggen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 01:52

Ja ik kan dat echt niet zien...

Maar een vriendin van me heeft een paard met pigment verlies, maar het gekke is hij heeft het niet altijd..

2 jaar geleden begon het op zijn neus en daarna zijn ogen (het is een vos)
Allemaal roze vlekken, al het zwarte werd langzaam roze..

(de moeder van dit paard had dat ook)
Maar bij dit paard verdween het op dezelfde mistrieuze manier als het kwam..
(ongeveer een jaar later)

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 04:22

Veel paarden krijgen in de zomer witte of zwarte plekjes op het hoofd en voornamelijk rond de neus en ogen. Dit heeft te maken met het pigment in de huid, de pigment waarde in de huid is bij elk paard anders, eveneens hoe elk paard op de zon reageert. Pigment verlies of toename gebeurt vrijwel altijd tijdens de zomer en wordt veroorzaakt door de zon, maar zoals al eerder genoemd het ene paard heeft het meer dan de andere.

Vaak komen de plekjes en verdwijnen vanzelf weer. Bij sommige rassen zie je wel dat het paard sneller last heeft van de zon dan een ander paard, vaak is dit zo als de paarden een droge huid hebben en een dunne huid, zoals bijvoorbeeld arabieren,palomino's (het ras) en voornamelijk albino's. Ook paarden met lichtere kleuren zoals schimmels, witte paarden, en palomino's (in jouw geval vliegenschimmel) hebben vaker last van wat pigment verlies, dit komt omdat hun huid ook lichter is en vaak gevoeliger voor de zon. En hoe ouder paarden worden hoe minder pigment ze aanmaken, schimmels worden ook altijd lichter van kleur in de loop der jaren.

Je hebt ook pigment ziekte (vitiligo). Maar dit kenmerkt zich vaak door grote witte worden plekken/kringen rond de mond en ogen. het paard verliest in verloop van tijd nog meer pigment op diverse plekken. Het lijkt er trouwens helemaal niet op dat je paardje een pigment ziekte heeft hoor!

Vroeger reed ik een half jaar een vliegenschimmel, deze zat in de zomer rondom de mond vol met zwarte en witte pigment vlekkjes. Je doet er weinig aan, vaak komt het en het gaat weer. Eventueel wat alcohol vrije en PH neutrale zonnebrand cremé opsmeren tegen verbranding, maar de neus van je paardje is al redelijk donker.

Verder vind ik het een mooi paardje! En is het misschien een connemara? Zo ja dan ben ik benieuwd naar de afstamming Tong uitsteken

Groetjes!