Wat te doen met koliekgevoelig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

venusjah

Wat te doen met koliekgevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 13:00

Hoi,

Mijn ruin van 4 jaar is koliekgevoelig, en moet enorm veel regelmaat hebben. Als ik heb een paar dagen buiten zet, en het word weer slecht weer dus ze moeten binnen, heeft hij koliek. De dagen dat hij toch binnen moet staan geen ik hem zoveel mogelijk hooi en beweging. Hij wordt elke dag bereden( op aanraden van de DA) soms afwisselend met longeren,vrijspringen,buitenrit ,.. Hij krijgt olie door z'n eten en staat op houtkrullen ( krijgt ook koliek van teveel stro eten). Wat kan ik nog meer doen? Elke keer ze weer binnen moeten staan zit ik thuis met een bang hart om weer een telefoontje te krijgen dat hij koliek heeft .. De eerste keer dat hij koliek had (heb hem vanaf maart) kon hij al gelijk naar de kliniek. Wie o Wie weet raad en heeft tips om te zorgen dat hij zo weinig mogelijk koliek krijgt? Hem een hele dag als het slecht weer is in de piste zetten is ook geen oplossing, want sta op een pensionstal waar de pistes bijna altijd bezet zijn. Hoop dat iemand raad heeft!

Groetjes!

Freedom1

Re: Wat te doen met koliekgevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:07

je hebt een speciaal suplement voor koliekgevoelige paarden, wel weet ik er de naam niet van...

eet hij zijn houtkrullen niet op? want daar kunnen ze ook koliek van krijgen...

de onze krijgt veel hooi als ze binnen staat. Dat is ons aangeraden na haar koliekoperatie.

als ze bij slecht weer binnen staat, kun je hem dan toch niet voor een kwartier op de wei laten?
groeten

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:18

Ik denk dat het het belangrijkste is om die regelmaat van weidegang niet te onderbreken, aangezien koliek iedere keer begint wanneer hij weer op stal staat.
Wellicht dat hij dag en nacht buiten kan lopen?
Of een stal zoeken waar hij dagelijks vast aantal uur kan buiten lopen?

succes Lachen

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 13:42

@ charlotvanre, Hij krijgt zowiezo veel hooi als hij toch op stal moet staan. De houtkrullen eet hij niet op, maar het is echt niet mogelijk hem toch buiten te zetten, omdat dit niet mag van de staleigenaar met dit weer, omdat de wei dan kapotgelopen word. Ook loopt er in de wei,langs de zijkant een beek, die met dit weer overloopt. Ook kan hij niet alleen op de wei, en er is niemand die z'n paard met dit weer wil buitenzetten ..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:42

Ik weet niet wat voor voer je paard krijgt, maar anders heb ik mss nog een tip. Onze Ardenner hengst had regelmatig koliekaanvallen, maar sinds zijn brok vervangen is door spelt heeft hij het niet meer gehad (afkloppen).
Mss is het een idee om je olie door parrafine-olie te vervangen? Dat krijgt de pony die bij mijn merrie staat, en die doet het er prima mee, terwijl hij met andere olie (zonnebloem, maïs, weet ik veel) nog regelmatig koliek had.
Succes met je paardje!

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 14:48

Bedankt! Toen hij de eerste kee koliek had kreeg hij pharafine-olie, maar omdat dat nogal vrij duur was, zijn we overgeschakelt op gewone olie, waar hij het tot hiertoe ook goed op doet(Laatste koliek is ong 2 weken geleden). Iik weet ook niet goed wat voor voer hij krijgt, maar hij krijgt regelmatig pulp omdat hij snel vermagerd (hij heeft geen wormen, is al bloed voor getrokken) maar het eten kan ik spijtiggenoeg niet veranderen, omdat hij eten krijgt van de stalhouder, maar daar krijgt hij niet echt koliek van. Hij kan gewoon héél slecht tegen onregelmatigheid in z'n weidegang en eten. Daarom dat ik met dit weer met m'n handen in het haar zit. Vind het ook zielig voor m omdat hij nog maar 4 is en al elke dag moet werken, geen uur, maar toch .. Maar er is geen andere oplossing. Ik hoop dat er binnekort een stapmolen komt en dan kan hij daar elke dag in.
Bedankt voor de reacties al!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:13

hmm ja, das jammer dat je paard niet buiten kan...
de onze kan ook met zo'n weer buiten lopen, ze beslist dat zelf.
wij hebben ook in het begin parafine olie gegeven en ik denk dat dit het beste is.
wandelen en beweging is heel goed voor de spijsvertering dus die stapmolen zal heel goed zijn.
ook een oplossing is om met zo'n weer gras af te trekken in in zijn stal geven, maar dat neemt wel wat tijd in beslag...
groeten

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:42

Helaas ken ik dit probleem maar al te goed, mijn paard is ook extreem gevoelig voor div. soorten koliek. Ik zoek me nog steeds rot naar de oplossing voor dit probleem. Toevallig heb ik hier een tijdje terug ook een topic over geopend, wellicht vind je hier nog wat tips: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=607111&st=0&sk=t&sd=a

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 16:07

Bedankt voor het topic! Heb doorgelezen, en die van mij is ook gevoelig aan alle soorten koliek, vaak heeft hij een opstropping.

Gras afplukken en in z'n stal doen kan ik wel ns proberen! Bedankt voor de tip!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:12

Wie weet heeft een pre en/of probiotica zin om aan hem te geven. (bijvoorbeeld maagcompositum of Fastrack)
Zijn darmen werken blijkbaar niet goed, om de darmwerking te stimuleren hebben dit soort middelen vaak wel nut.

Zijn gebit is wel in orde? Een slecht gebit kan ook zorgen voor een slechte spijsvertering.

Havens kruidenmuesli wordt ook vaak gevoerd aan koliekgevoelige paarden.
Sterkte ermee.

Shantiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:23

Hallo..
Als je paard te veel stro eet ( meestal is het stro schoon) Dan kan je als je aan het mesten bent beter alles wat je sgoon overhoud door het andere stro wat je er bij doet gooien dan menkt het samen dan eet ie er weinig van op.. Je kan je paard zijn hooi op de dag verdelen zodat ie neit in een keer een hoop stro naar binnen krijgt ,,portie voor portie zegmaar.. Ik hoop dat je hier wat aan hebt..
Vriendelijke groeten Tamara

Siedah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:31

Mijn paardje is ook koliekgevoelig helaas. Vorig jaar was het om de 2 maanden raak. Na een bezoek aan de kliniek is mij aangeraden om lijnzaad te geven. Lijnzaad zelf is een heel gedoe met koken enzo, maar de Paardendrogist verkoopt het in brokvorm. Een jaar lang heeft mn merrie er geen last van gehad tot dit weekend. Toen was het weer raak, maar niet heel ernstig gelukkig.

Voorlopig zweer ik nog bij de lijnzaadbrokken!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:51

Pulp is sowieso geen paardenvoer! Hoe geeft je stalhouder dat? Neem aan dat je op een vrij grote stal staat, als alle pistes steeds bezet zijn! Gaat hij dan elke dag een tijd pulp staan te weken? Anders is dit natuurlijk verstopmiddel nr 1. Krijgt hij ook pulp als hij op de wei staat? Als dit ja is dan kan hij het sowieso al beter kwijt door het vocht in het gras. Zou mijn paard echt never nooit geen pulp geven!!!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:13

Hallo een paard van een kennis van mij is ook zo koliekgevoelig. Enige tijd geleden is zij met hem bij Eric Laarakker geweest en krijgt sindsdien een soort van Yakult en tot nu toe heeft hij (gelukkig!!) geen koliek meer gehad. Dit zijn ook een soort probiotica. Je kunt jouw "probleem" ook via e-mail voorleggen bij Eric Laarakker (of telefonisch) en dan in overleg met hem dit "Yakult" (heet anders maar is te vergelijken met de Yakult voor mensen) drankje te gaan geven.
Succes met je paardje!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:25

Pulp lijkt mij ook niet best voor een koliek gevoelig paard.

En kan je geen voerton voor zijn box zetten met jouw eigen voer erin?
En anders kan je misschien toch beter naar een andere stal kijken, die meer rekening houd met jouw en je paard.
Want straks ben je hem wel kwijt en het kost natuurlijk ook een hoop geld om iedere keer de VA te laten komen.

Je moest eigenlijk zijn voerbak hebben die op een tijd schakelaar gaat Of bestaat er al zoiets voor paarden?

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:30

bij ons op stal staat ook een koliek gevoelig paard, deze heeft een soort chronische wormen! (kun je niet in het bloed zien)

nu dit paard om de zes weken ontwormd wordt is er eigenlijk niets meer aan de hand! (klop het even af)

misschien heb je wat aan deze info!

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 14:46

@annepanne, De pulp wordt geweekt, anders gaat het uizetten in de darmen, maar daar krijgt hij geen koliek van, hij is pas koliek beginnen krijgen sinds hij op de wei staat. De VA weet ook dat hij pulp krijgt om bij te komen en vind er niks mis mee. Hij wordt regelmatig ontwormt en toen hij in juni naar de kliniek ging is hij onderzocht op bloedwormen maar dathad hij niet gelukkig. Ik zou hem misschien zelf eten kunnen geven,maar het probleem is dat ik daar écht geen tijd voor heb. Mijn ouders hebben niks met paarden, alleen ik. En ik ben nog maar 14 dus kan niet smorgens en savonds eten komen geven, daarom dat ik dus ook op een pensionstalling sta, daar wordt alles voor mij gedaan. Ik sta idd op een grote stalling, met in de 50, als het al geen 60 zijn, paarden en 3 pistes. Haha!

@tienus63, Z'n gebit is in orde. Hij eet normaal en binnekort komt de VA toch nog een keer z'n gebit controleren Lachen

Iedereen bedankt voor de reactie's! Heb er echt wat aan! Ik ga nu naar m'n paard en rijden en hem zolang mogelijk buitenzetten. Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:23

Geef hem eens lijnzaad. Dat prikkelt zijn darmen. er bestaat ook een medicijn *wat best prijzig is*. Dat is een soort slobber *ook met lijnzaad* en vezels. Dat word geadviseerd bij paarden na koliek operaties. (Equistro gestamash protect)
Verder zou ik zemelen bijvoeren, en je paard regelmaat geven. Een keer een dagje niet werken zal echt niet de oorzaak zijn van de koliek, daar geloof ik niets van! Heb je al wel eens met een andere dierenarts overlegd?
En is wisselen van stal geen optie? Dat je hem ergens anders neerzet waar hij wel hele dagen *regen of geen regen* naar buiten kan??

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 21:37

Lijnzaad kan ik em geven! Is lijnzaadolie ook goed? Of beter gewoon lijzaad? Van stal wissel ik liever niet, omdat er in de buurt geen andere goede stallen zijn, en hij daar echt wel goed staat, behalve dan misschien de weidegang met regen. En het mag ook niet te ver zijn, omdat ik met de fiets moet en om naar hem te fietsen er nu al een half uur over doe. Bedankt voor je reactie!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:55

ik zou voor lijnzaad zelf gaan. De zaadjes prikkelen de darm wand om meer samen te trekken en dus heb je minder kans op verstopping (het is niet helemaal zo zwart wit, maar anders krijg je een heel medisch gelul).

Lijnzaad even koken, af laten koelen en over het voer doen.

AsKaBaNMaNoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:18

mijn pony had haast ieder jaar een erge koliek aanval, maar sibds hij door al zijn eten een flinke scheut olie krijgt en we hem een keer per dag zemelen met veel water geven is hij al 2 jaar koliekvrij