Paard plotseling erg sloom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Paard plotseling erg sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 10:50

Sinds 1,5 week is mijn paard een stuk slomer als normaal. Normaal gesproken liep ze altijd enthousiast haar stal uit en liep ze vrolijk mee naar de bak, nu sloft ze achter me aan zo van ''omdat het moet''. Ook onder het zadel merk ik dat ze vrij sloom is voor haar doen Verward Ik krijg haar onder het zadel wel weer ''wakker geschud'' waarna ze gewoon weer actief en enthousiast loopt.

Ik vind haar gedrag toch wat apart en vraag me af waar het aan kan liggen. Het slome/luie is namelijk niks voor mijn paard Verward . Er is verder overigens niks vreemds aan haar te merken, ze eet goed en ze ziet er verder ook gewoon goed uit. (glanzende vacht etc.) Haar humeur is ook niet slechter en ze hoeft ook nog niet hengstig te worden.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

MarchaL

Re: Paard plotseling erg sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 15:38

Even ter extra info, ook tijdens ontspannen buitenritjes merk ik dat ze een stuk slomer is als anders. Een bosrit vond ze voorheen altijd erg leuk, ze liep altijd lekker met haar oortjes erop vrolijk door het bos. (vaak iets te voorwaarts zelfs!) Nu is ze zelfs in het bos wat ''matjes'' voor haar doen.

Ik kan verder niet echt een medisch euvel bedenken, zoals ik al zei ziet ze er erg goed uit en onder het zadel is ze soepeler en losser als ooit! Kortom, ik kan haar gedrag echt niet plaatsen. Hopelijk herkent iemand mijn verhaal.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:11

Misschien vindt ze het werk te eentonig? Of verveelt ze zich?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 17:25

Snowytje schreef:
Misschien vindt ze het werk te eentonig? Of verveelt ze zich?

Als dat het geval zou zijn dan snap ik niet waarom ze zich in het bos ook zo gedraagt. Bosritten zijn bij haar echt favoriet daarom kan ik haar gedrag dus niet rijmen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:32

Eet ze goed ? heb je iets aan het voer veranderd de laatste tijd ?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:17

krijgt ze genoeg voer?
genoeg afwisseling in het werk?
is ze goed ontwormt?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 01:59

Die van mij heeft het ook sinds een week..

Ik denk aan een virusje ofzo..

Die van mij is normaal super hyper..
Op concourse kan ik niet eens normaal opstappen (is echt een stuiterbal) en als ik erop zit gaat ze eerst 4 rondjes lopen briezen showen (staart in de lucht, neusgaten wijdt open)
Maar afgelopen keer?? ik stapte op wat al heel makkelijk ging en ze stapte echt zo weg van, nou ja als het echt moet doe ik het wel??

Echt totaal niks voor haar!

En ook heel lui tijdens het rijden.
Normaal moet ik constand Ho zeggen en me zwaar maken..
maar nu moest haar bijna naar voren trappen??

Die van mij is goed ontwormd en krijgt juist de laatste tijd meer afwisseling.

Ze is wel harder aan het werk, dus ik ben nu ook maar meer sportbrok gaan voeren in de hoop dat ze meer energie krijgt!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 02:35

Misschien is die gewoon een beetje ziekjes ofzo, virusje? Ik zie niet veel andere redenen dat die in zo'n korte periode een beetje slomer word. En verveeldheid zal het inderdaad niet zijn, helaas sluipt dat er altijd heel langzaam in en merk je het vaak pas als het te laat is. En een bosrit hoort vaak niet thuis in het rijtje van zware,saaie, dezelfde dingen blijven herhalen. Voor de zekerheid zou ik haar even door de DA laten checken. En als het blijft aanhouden misschien een vitaminestoot en bloed afnemen voor onderzoek en een wormenkuur (kan het ook nog aan liggen misschien?)

Ik hoop voor je dat je paardje zich gauw weer de oude voelt Knipoog

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 09:25

Ik herken veel in je verhaal daantjuhhh, bij mijn paard is het net zo. Zij is normaal gesproken ook super actief, onder het zadel zelfs wat heet. Nu is ze echt sloom/traag en doet het haar allemaal niks, echt vreemd dus. Het lijkt wel of ze een dip heeft oid.

Ze eet overigens gewoon goed en ze wordt goed ontwormt, daar kan het dus niet aan liggen. Ik geef haar lekker een paar daagjes vrij en geef haar vanavond ook wat extra vitaminen. Ik gooi er ook even een regendekentje op, wellicht zit ze niet zo lekker in haar vel door de weerveranderingen Scheve mond Als haar gedrag met een weekje niet verbeterd dan haal ik er even een VA bij, ik hou jullie op de hoogte!

Nieuwe tips zijn natuurlijk welkom!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:26

Klinkt als een virus. Dit heerst vaak in de zomer/nazomer. Mijn vorige paard had het regelmatig; via bloedonderzoek kwam er een virusje uit. Heb hem toen extra vitaminen moeten geven en de tijd moeten nemen (dus wat rustiger aan doen). Met een week of 3/4 was hij weer de oude. Je zou zelf red cell kunnen geven (vitaminen via de Paardendrogist) dat kreeg ik toen ook via de dierenarts (was alleen een stuk duurder).
Zijn er meer paarden op stal die dit hebben? Het komt overigens vaak voor in combinatie met dikke benen (soms alleen voor, of ook wel alle 4); dit is dan anders dan stalbenen want het is niet na 2 minuten stap weg. Sommige paarden krijgen de dikke benen echter weer niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:27

Nee die van mij heeft geen dikke benen.
Andere paarden hier hebben nergens last van.
Die zijn gelukkig zo fit als een hoentje.

Maar een vitamine kuurtje kan geen kwaad.
Dus das misschien wel een idee!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:42

De kans is groot dat het bloedarmoede is, mijn zus haar paard heeft het zelfde gehad en was ook erg sloom.
Zal anders voor de zekerheid even een bloedtest doen de dierenarts kan het namelijk zo zien.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:15

tinkersjakie schreef:
De kans is groot dat het bloedarmoede is, mijn zus haar paard heeft het zelfde gehad en was ook erg sloom.
Zal anders voor de zekerheid even een bloedtest doen de dierenarts kan het namelijk zo zien.

Daar zat ik dus ook aan te denken, zou zeggen laat eens bloedprikken ben je er zo achter. Je kunt dan idd Red cell bijvoeren. En je de kans bestaat mocht het bloedarmoede zijn dat je paard besmet is met bloedwormpjes, dus goed ontwormen!!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 10:08

Bedankt voor de reacties Lachen

Ik vind het allemaal erg vreemd, het is zo plotseling op komen zetten... Het lijkt net een soort van depressie ofzo, heel apart. Ik heb nog even aan de staleigenaren gevraagd of ze iets aparts aan mijn paard hadden gemerkt de afgelopen dagen. Ze vertelde me dat Ozis ook al wat sloom was met binnen en buiten zetten. Normaal gesproken crost ze het liefst naar de wei toe, nu bleef ze eigenlijk liever op stal staan. Ze hadden gisteren was lichte neusvloeiing gezien bij haar en ze dachten dat ze misschien wat ziekjes zou gaan worden. Ik heb hier zelf overigens niets van gezien gisteravond.

Ze was gisteravond opnieuw wat down en sloom. Ik heb haar gepoetst, een vitamine kuur gegeven, een ongevoerd regendekentje opgelegd en lekker nog een paar uurtje buiten gezet. Toen ik haar binnen haalde leek ze wel wat vrolijker Ach gut Het viel me op dat ze wat last leek te hebben van haar rugspieren. (misschien door het weer? Veel in de regen gestaan?) Ik kijk het zo nog een paar daagjes aan anders laat ik de va even bloed prikken.

venusjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:46

Misschien zijn het bloedwormen? Staat ze de laatste tijd ook wat mager? Door bloedwormen worden ze ook slomer. at kan je laten controleren door een bloedonderzoekje. Ofwel kan je dr gewoon een keer een weekje op de wei zetten, niks rijden. Heb dat bij mijn paard ook gedaan en die kwam er weer super uit!

zaury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:05

hoi, mijn paard heeft hetzelfde gehad en ik heb er een DA bijgehaald en bloed laten prikken maar daar kwam helemaal nix uit en volgens de DA was ze helemaal gezond.
maar ik zag dat er iets goed mis was, en ik kwam via via in contact met een magnetiseur en zij zei dat ze depressief was en na een paar behandelingen was ze weer helemaal de oude.
succes ermee (ik weet hoe rot dit voor je is)

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:14

Ik hoorde vandaag van de veearts, dat er een veel paarden zijn met luchtweg problemen. Door de hoge luchtvochtigheid krijgen ze nu meer last. Ook zijn er veel paarden die door dit rare weer met een "bijna Longontsteking rondlopen".
Een paardje bij ons op stal stond vanmorgen heel ziek op stal. Ingetrokken buik en moeilijk ademen, de veearts heeft een longontsteking geconstateerd. Gisteren had 'ie nog niets, tja hij was wat slomer dan normaal de afgelopen week.
Houdt zijn ademaling goed in de gaten, en laat hem geen kou vatten.

succes!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:13

Mijn paard heeft exact hetzelfde, is ineens vreselijk mat en sloom, kan hem de wei wel uitsleuren... Is normaal een blok explosief als ie een hindernis ziet maar struikelt er nu dwars doorheen, vreselijk mat en nergens zin in ...

In de wei doet ie normaal, glanst, eet goed, komt blij een snoepje halen, geen flauw idee, heb hem maar even op rust gezet en kijk na een week even verder...

Ik blijf je topic even volgen Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:39

Nou die van mij voeld zich happy-er!!

Ze staat inmiddels op 2 kg energy control pavo 2x per dag!!

Nu ik ongeveer anderhalve week a 2 weken mijn brok drastisch omhoog heb gedaan begin ik te merken dat ze wat meer energie heeft!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:03

moet je daar niet mee uitkijken met maandag-ziekte? Veel brok, veel energie maar wel op rust? Of heb je d'r al weer aan het werk Danielle? Fijn iig dat ze zich wat beter voelt Lachen

Hoop heel hard voor de mijne...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:13

Alina schreef:
moet je daar niet mee uitkijken met maandag-ziekte? Veel brok, veel energie maar wel op rust? Of heb je d'r al weer aan het werk Danielle? Fijn iig dat ze zich wat beter voelt Lachen

Hoop heel hard voor de mijne...

Nee ze is wel aan het werk.
Afgelopen weken wel wat minder lang en heftig!
En sinds 3 a 4 dagen weer gewoon flink aan het werk!!
Nee daar had ik al aan gedacht.
(ze krijgt de dag na wedstrijd altijd een rustdag..
maar de dag voor de rustdag en op de rustdag zelf krijgt ze niet zoveel brok!)

Ik hoop dat die van jou ook snel weer helemaal topfit is!!

Ga je nu nog wel naar Ommen omdat hij op rust staat?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 08:26

Hier even een update over mijn paard. Inmiddels gaat het gelukkig een stuk beter! Ik heb mijn paard enkele dagen op rust gezet, een regendeken opgedaan en een vitamine kuur gegeven, de dagen hierna knapte ze goed op. Ik heb zelf het vermoeden dat de kou op haar rug geslagen was. Met haar regendeken op verdwenen haar rugklachten als sneeuw voor de zon, gelukkig maar. Ook haar humeur is weer stukken beter. Ik weet niet precies wat haar dip heeft veroorzaakt maar voorlopig lijkt het al weer een stuk beter te gaan Lachen Ik wacht het allemaal even af en hopelijk blijft het zo.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:30

Mijn paard stond steeds te gapen in de wei en werd steeds slomer, mijn buur stalgenoot vertelde dat hij veel lag te slapen en op een gegeven moment was het alleen maar bokken en steigeren om onder het werk uit te komen.Ik kreeg veel tips en er werd ook gedacht dat hij gewoon geen zin had om voor mij iets te doen, na een bloedtest bleek hij schapenziekte te hebben en hij kanpt zienderogen op.