Mijn merrie heeft ook artrose - ze is er 24. Zij staat zoveel mogelijk buiten (kan wel binnen bij slecht weer). Eerst had ze in haar stal gewoon steen op de vloer en ging ze slechts weinig liggen omdat ze moeilijk recht kon. Nu heb ik stalmatten gelegd en daarover haar krullen, en dat gaat prima.
Ze krijgt medicijnen die er voor zorgen dat er meer gewrichtsvloeistof wordt aangemaakt, en in de wintermaanden krijgt ze een speciale kruidenmix.
Ik zorg dat ze dagelijks kan bewegen, ook buiten de wei waar ze toch altijd maar staat te grazen
Regelmatig ga ik gewoon een stukje met haar stappen aan de hand, en ik rijd een keer of 4-5 per week, hangt er wat vanaf.
Verder: als ik ga rijden moet ik van de DA eerst een kwartier over de harde stappen. Dressuur en springen zijn uit den boze, ik maak enkel nog buitenritjes.
Verder maak ik overvloedig gebruik van cooling gel, leem en magneetpacks, omdat ze daar toch heel wat soepeler door gaat lopen.
Nu hangt veel wel af van de graad waarin de pony het heeft. Mijn merrie heeft ouderdomsartrose in een serieuze graad doordat ze ooit een been gebroken heeft, dus het kan nog meevallen. Al zou ik hem eerst hebben laten keuren voor ik hem kocht.
Veel succes en hou ons op de hoogte. Als je nog info wilt mag je me altijd pb'en.