pony met artrose, wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

riddertje

pony met artrose, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 18:56

hallo iedereen,

ik heb 3 dagen geleden een pony gekocht, voor de zekerheid heb ik haar even laten nakijken door de dierenarts.
de dierenarts heeft haar nagekeken en zag dat ze tijdens het draven mankte met haar linker voorbeen.
dit zou eventueel tijdens de rit in de trailer gebeurt kunnen zijn, maar het kan ook artrose zijn.

nu wordt ze over 3 weken nog een keer nagekeken en als ze dan niet verbetert is, zal het toch artrose zijn.

wat moet ik dan doen, ze is nog maar 4 jaar.
is er een goede behandeling voor?
is dat erg duur?
kun je er dan nog wel goed op rijden?
moet ik ze dan terug brengen, waar ik ze vandaan heb? (ik heb 6 maanden inruil garantie)

ze zou in ieder geval nooit echt erg veel belast worden, geen wedstrijden, geen zware personen.

we hebben haar nog maar 3 dagen, maar je hecht je zo snel aan zo`n beestje en zou het nu al erg jammer vinden dat ik ze terug moet brengen.

ik wil hier mijn dochtertje van 7 jaar op laten rijden.

alvast bedankt
vanessa

MissBambi

Re: pony met artrose, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:57

dat licht er nogal aan.. ik zou er voor kiezen om alleen te stappen en te draven op harde ondergrond (meer mag de pony van een vriendin van mij ook niet van de DA) maar zou hem dus ook niet kopen maar op zoek gaan naar een gezonde pony Lachen hoe hard het ook klinkt je hebt eigenlijk alleen maar last van dat soort pony's...

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:00

ik zou hem eerst helemaal laten keuren.zowel klinisch als röntgenlogisch.mocht het artrose zijn dan kan je dat alleen op de rOntgenfoto zien.heb je de pony wel op proef?want als je haar net hebt en de pony kreupelt nu al zou ik de pony niet kopen.ik had de pony als ik jullie was al laten keuren voor je hem kocht.

Koosjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:01

Ja, een pony kopen met een gebrek is nooit verstandig, maar als je het beestje toch overweegt te houden zou ik eerst het onderzoek even afwachten, om de ernst van de artrose te bekijken.. Dan de veearts laten kijken hoe veel last ze heeft. Ik rijd ook op een paard met lichte artrose en merk er niet zo veel van. Kennissen van ons hebben een paard met ergere artrose en kunnen dit met medicijnen zo goed onder controle krijgen dat ze er gewoon mee rijden en mennen. Hopelijk is het van de trailer! Succes! Lachen

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:06

Mijn pony bleek ook artrose te hebben. Hier kwamen we te laat achter. Het is ernstige artrose met botvergroeiing. Ik heb haar nu lekker de hele dag in de wei staan maar voor rijden etc. is ze niet meer geschikt, helaas. Ik heb ook rond gekeken voor medicijnen en poeders maar het was allemaal verschrikkelijk duur (400€ en duurder) en of het resultaat had weet ik niet. We hebben er wel medicijnen voor gehad maar die sloegen niet aan. Ook homeopatische middelen niet. Het is een schat van een pony en ze ziet er nog gelukkig uit maar meer dan stukjes wandelen kan je niet met haar. Dus ik zou er goed over nadenken... Ik vind het niet zo'n probleem dat ze niet kan rijden maar voor je dochtertje zou het jammer zijn Scheve mond

riddertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 05:10

ik ga in ieder geval de ondezoeken over 3 weken afwachten.
en me goed laten voorlichten over artrose.

maar er is nog hoop, dat het in de trailer gebeurt is, of toen ze de eerste keer in de wei ging, want toen was ze zo aan het racen en heb ik ook wel gezien dat ze een paar keer een misstap deed.

laten we het hopen.
in ieder geval alvast bedankt voor jullie reactie

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:46

Mijn merrie heeft ook artrose - ze is er 24. Zij staat zoveel mogelijk buiten (kan wel binnen bij slecht weer). Eerst had ze in haar stal gewoon steen op de vloer en ging ze slechts weinig liggen omdat ze moeilijk recht kon. Nu heb ik stalmatten gelegd en daarover haar krullen, en dat gaat prima.
Ze krijgt medicijnen die er voor zorgen dat er meer gewrichtsvloeistof wordt aangemaakt, en in de wintermaanden krijgt ze een speciale kruidenmix.
Ik zorg dat ze dagelijks kan bewegen, ook buiten de wei waar ze toch altijd maar staat te grazen Knipoog Regelmatig ga ik gewoon een stukje met haar stappen aan de hand, en ik rijd een keer of 4-5 per week, hangt er wat vanaf.
Verder: als ik ga rijden moet ik van de DA eerst een kwartier over de harde stappen. Dressuur en springen zijn uit den boze, ik maak enkel nog buitenritjes.
Verder maak ik overvloedig gebruik van cooling gel, leem en magneetpacks, omdat ze daar toch heel wat soepeler door gaat lopen.
Nu hangt veel wel af van de graad waarin de pony het heeft. Mijn merrie heeft ouderdomsartrose in een serieuze graad doordat ze ooit een been gebroken heeft, dus het kan nog meevallen. Al zou ik hem eerst hebben laten keuren voor ik hem kocht.
Veel succes en hou ons op de hoogte. Als je nog info wilt mag je me altijd pb'en.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:48

Wat een rare conclusie van die arts. Artrose kan alleen vast gesteld worden door middel van rontgenfoto's en niet door een wilde gok.
Als ze over drie weken nog niet goed loopt, zou ik eerst maar eens vragen om een kreupelheidsonderzoek. Er kunnen zo ontzettend veel redenen zijn waarom een dier kreupel loopt.

riddertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 18:56

nou dit bericht geeft me weer wat meer hoop,
er is ook afgesproken, dat als het na 3 weken niet over zou zijn, dan worden er rontgenfoto`s gemaakt

bedankt

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:02