Mok door klaver eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Mok door klaver eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 13:39

Mijn collega heeft een vraagje.
Haar paard heeft mok, nu heeft ze laatst ergens gehoord dat een paard mok kan krijgen door het eten van klaver, kan dat?
Haar paard loopt zomer en winter overdag in de wei, van de winter heeft hij veel in nat gras gestaan en in de modder, toen had hij nergens last van, nu terwijl de wei wat droger is krijgt hij er last van, ook op zijn donkere been.

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:41

voor zover ik weet heeft dat niets met elkaar te maken. Wel kan als er veel klaver gegeten wordt een overgevoeligheid voor zonlicht ontstaan waardoor hij eerder last van zonnebrand zal krijgen. Maar mok? nee, nog nooit van gehoord :S

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 09:18

Mijn collega is zelf nog eens in haar boeken in het spitten geweest en dit is wat ze gevonden heeft: "Het is droge mok en volgens mijn boeken kan dat wel degelijk worden veroorzaakt door overgevoeligheid voor klavertjes! Nou die staan er bij de vleet!"

Het schijnt dus toch mogelijk te zijn. Verward Had er nog nooi t van gehoord, toch weer wat geleerd.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 09:50

Ik had er ook nooit van gehoord en ben eens gaan zoeken met Google op klaver + mok + paarden. En jawel: een hoop treffers! De mok schijnt veroorzaakt te worden door het hoge vochtgehalte van klaver.

Zie bijv. http://www.bots-huisdiervoeders.nl/gras.htm

Bij beweiden op klaver of op lang nat gras bestaat de kans op het optreden van mok. Regelmatige controle van de kootholtes is noodzakelijk.

Klavers zijn rijk aan eiwit van goede kwaliteit. Ze bezitten veel caroteen. Het kalkgehalte is zeer hoog, waardoor ze een afwijkende Ca/P bezitten: 6 tot 7. Rode klavers en luzerne bevatten ook gifstoffen die kunnen aanleiding geven tot koliek of huidafwijkingen. Wanneer klavers gegeten worden, zal men steeds zetmeelrijke produkten bijvoederen zoals haver en bieten.

Bij jonge paarden op klaverweide ziet men gemakkelijk beengebreken optreden ten gevolge van de afwijkende Ca/P verhouding en het hoge eiwitgehalte. Wanneer paarden voor het eerst in een weide gelaten worden waar veel jong gras of klaver staat, is er risico dat de dieren te veel eten met koliek als gevolg.


of http://www.simmeragri.nl/nederlands/vee ... n/mokzalf/

Bij paardenhouders is mok een bekende en beruchte aandoening. Deze chronische huidontsteking komt veelvuldig voor in de kootholte. Het kan zich uitbreiden over de kogel en het onderste deel van de pijp.

Mok komt het meest voor bij koudbloedachtige paarden. Deze dieren hebben vaak een dikkere beharing aan de onderbenen, wat ideaal is voor mok. Bij wondjes ontstaat sneller mok, maar ook erfelijkheid en stalhygiëne spelen een grote rol. Een schone, droge stal en weide helpen mokvorming voorkomen, maar deze factoren zijn vaak niet afdoende.

Ook voeding speelt een rol. Bij vochtrijke producten zoals gras, wortelen en klaver kan mok heftig de kop opsteken. Ook overgevoeligheid voor bepaalde voersoorten kan de oorzaak zijn voor de huidontsteking mok.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 09:59

Omar is doel op klaver..... en...... heeft een plekje mok wat niet weg wil....

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:00

Sjimmy schreef:
Omar is doel op klaver..... en...... heeft een plekje mok wat niet weg wil....


Weet je iig ook weer hoe ie daar aan komt Knipoog

Ik had er ook nog nooit van gehoord maar mijn paard had pas ook een heel klein plekje terwijl toen t weer mooi & droog was. Dus toen stond ik ook al met ??? in mn ogen te kijken maar goed, weer wat geleerd dus!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:08

Omar heeft het dus op 1 plekje een soort van chronisch, hij staat binnen heeel droog (van de zomer) en het gaat echt niet weg.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 16:11

Nora schreef:
bij ons is het nog gekker ze heeft wel mok mijn paard maar toch staat ze altijd droog? heel raar


kan ook door een vuile stal komen, of bv 'scherp' stro. dus hoeft niet eens door vocht te komen, maar ook wondjes of hygiene. maar dat stond ook eigenlijk al in het verhaal van Karin