paard plast meer dan normaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda22

paard plast meer dan normaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 18:19

Ik heb Indy nu een paar maanden, eerst en jaar verzorgt enz. In die tijd heb ik hem zelden zien plassen, wel na het rijden als ik hem in zijn stalletje liet bijkomen, maar eigenlijk nooit in het land.

Sinds 3 weken ongeveer zie ik hem toch regelmatig plassen in het land en onder het rijden ook af en toe. Kan er misschien een medisch oorzaak zijn o.i.d? Ik maak me er niet echt zorgen over, misschien is het gewoon toeval, maar als dit ergens op duidt dan wil ik het ook wel graag weten.

wsundayl

Re: paard plast meer dan normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:25

Lastig te zeggen.
Is hij ook veel meer gaan drinken. Heeft ie in een keer een zoutblok/liksteen tot zijn beschikking. Sommige paarden krijgen dan zoveel zout binnen dat ze ook meer drinken en plassen.

Er kan inderdaad een medische oorzaak zijn. Ik zou anders toch een keer de da laten komen en te onderzoeken of zijn nieren in orde zijn.

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 18:48

Volgens mij drinkt ie niet meer dan normaal en zijn liksteen ligt in zijn voerbak, waar hij dus niet bij kan omdat ze 24/7 in het land staan.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:50

even da laten komen?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:21

wsundayl schreef:
Lastig te zeggen.
Is hij ook veel meer gaan drinken. Heeft ie in een keer een zoutblok/liksteen tot zijn beschikking. Sommige paarden krijgen dan zoveel zout binnen dat ze ook meer drinken en plassen.

Er kan inderdaad een medische oorzaak zijn. Ik zou anders toch een keer de da laten komen en te onderzoeken of zijn nieren in orde zijn.

Dat is ook het eerste waar ik aan dacht wsunday!
Ik ken een tuigpaard (gelders) die had dit ook maar die was wel 14 jaar en die was letterlijk ZIEK ervan geworden. Ze gingen met hem naar de kliniek om hem verder te laten onderzoeken (nierprobleem was dus al geconstateerd) Maar kwamen 's middags thuis ZONDER paard. Het was afgelopen. Echt sund.

Ik vind het goed van je dat je je paardje GOED in de gaten houdt en ik verwacht eigenlijk niet DAT er wat aan de hand is. Mocht het ECHT erger en veel worden dan zou ik inderdaad een test op de nier-functie laten uitvoeren.
Heel veel succes!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:53

Daarom vroeg ik dat ook van die liksteen. Heel veel mensen leggen hem in de voerbak waarddor het paard veel te veel zout binnenkrijgt. Wat erg van dat paard zeg, daar denk je ook totaal niet aan als je naar een kliniek gaat.

Ik zou inderdaad toch maar voor de zekerheid een da laten komen, beter een keer voor niks dan te laat. Kan je het ook niet eerst telefonisch overleggen met je da, dan kan hij je misschien ook gelijk vertellen waar je op moet letten.

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 07:53

Het vervelende is dat ik morgen op vakantie ga. Hij wordt wel in de gaten gehouden door de staleigenaar en wat stal genootjes, maar toch. Indy gedraagd zich verder wel normaal, kan niet zien dat hij ergens last of pijn heeft. Het blijft lastig dat ze niet kunnen praten Knipoog

Ik zou inderdaad de da wel even kunnen bellen. Hij heeft verder gelukkig nog nooit wat gehad dus ook nog nooit bij de dierenarts geweest met hem.