Een zandetend paard, wat te doen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Een zandetend paard, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 10:00

Als ik mijn verzorgpaard los gooi in de bak staat hij allemaal zand te eten.
Dat is dus niet bepaald goed voor hem.
Zou het eraan liggen dat hij niet genoeg eten binnen krijgt?
Hij is een paar weken geleden hoefbevangen geweest en toen kreeg hij natuurlijk weinig te eten, alleen maar hooi. Daarna een half schepje biks met hooi en nu staat hij sinds kort weer op 1 biks met hooi. Uit verveling doet hij het niet want hij is dan net klaar met werken en gooi hem dan los zodat hij lekker kan rollen.

Jenka

Re: Een zandetend paard, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:04

Er zijn wel meer paarden die dit gaan doen. Meestal komt dit voor een bepaalde periode voor en dan gaat het weer over. De echt oorzaak weet ik niet, maar heb horen zeggen dat het kan zijn doordat het paard een tekort heeft. Misschien in de voeding, misschien door zout of mineralen tekort.
In ieder geval heeft het paard er alle baat bij dat de oorzaak gevonden wordt want zand eten is niet zo gezond. Teveel zand kan bij paarden die gevoelig zijn aan het spijsverteringstelsel problemen veroorzaken met zandkoliek als gevolg.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Veel succes ermee verder.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:08

Mineralen-liksteen in de bak leggen

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:11

iddd dan heeft hij eeen bepaald vitamine niet..anders even de .. DA bellen.. want dat zand blijft in zijn maag.. hoe meer zand hij gaat eten.. des te meer der achter blijft... dan zou je door zijn eten ook lijnzad olie kunnne geven.. dat smeerd.. goed door dus verdweind het zand ook...

condor1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:18

Zand eten is niet alleen niet gezond....het is ronduit slecht! Zand hoopt zich op, het lichaam voert dit niet af. Door deze zandophoping kan er koliek ontstaan.

Je kunt je paard met een mondkap opzetten zodat hij de kans niet meer heeft om zand te happen. Het is niet leuk maar je moet toch wat. Ook heb je speciale "zandkuurtjes" die je je paard gedurende een aantal dagen kunt geven. Dit zijn zaadjes die zich in combinatie met vocht in het lichaam gaan uitzetten en zo de zandkorreltjes met zich meenemen op weg naar de uitgang... Haha!

Lijnzaad geven is altijd gezond, zeker in de periodes dat ze verharen maar het doet niets met zand....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:21

valt wel een beetje mee vind ik...
normaal gesproken zou samen met het verteren van het hooi het grootste gedeelte van dat zand er ook weer uit komen hoor...

het kan zijn dat dat zand eten een gevolg van een calcium te kort is, dit zoeken ze dan in de bodem weer op.
het voeren van elke dag een schepje zeewier over het voer werkt ook heel goed...
zeker als je dier hoefbenvangen is geweest is zeewier ook goed, is namelijk goed voor de stofwisseling Knipoog

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:55

Als hij te veel zand eet kan hij koliek krijgen!
Staat hij op de wei of op de stal? Allesinds hem een liksteen geven Lachen

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:58

Misschien krijgt hij te weining mineralen binnen, ik heb gehoord dat ze daarom ook zand kunnen gaan eten.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:30

Ik heb gehoord dat psyllium husk van groene os er goed tegen helpt.. helpt in ieder geval om het zand er weer uit te krijgen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:12

Ik zou in ieder geval een kuur 'zand-weg' of 'sand-clear' ofzo geven. Van teveel zand kunnen ze inderdaad zandkoliek krijgen.
Een hymalaya liksteen is heel fijn, daar zitten alle mineralen in die ze nodig hebben.

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 11:16

Mijn paardje eet ook zand als ik hem na het eten loslaat in de bak ofzo, tegenwoordig geef ik hem na het rijden even wat te drinken en ik moet zeggen dat ie het dan niet doet. Ik weet niet of het in jouw geval ook zo is, maar de mijne doet het op die momenten dus juist omdat hij dorst heeft. Als ik hem na het rijden op stal zet, gaat hij namelijk meteen drinken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:41

toevallig net ene stukje gezien op national geographic channel...
ging over wilde dieren en dat die dus allemaal zand eten..

waarom doen ze dat? ze zoeken plekken op met bepaalde mineralen in de grond, door het eten van die grond krijgen ze die mineralen dan binnen en worden tekorten op geheven....

dus denk ik...dat t bij paarden net zo zit...geef een mineralen mengsel bij wat compleet is en je dier zou ermee op moeten houden Knipoog

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:56

In de bit van juli 2006 werd er bij vraag en antwoord eenzelfde vraag gesteld als die van jou. Het antwoord daarop was vrij uitgebreid maar het kwam erop neer dat zandeten niet per sé te maken hoeft te hebben met behoeften aan zout en mineralen. Een paard is gebouwd om 70 procent van de tijd te eten. Wanneer een paard langer dan drie uur niet kan knabbelen kunnen er al problemen ontstaan. Paarden gaan de laatste sprietjes hooi of sto staan eten of graven wortels uit. Daarmee komt zand binnen, maar de maag is tenminste gevuld. "De oplossing is dus minder krachtvoer en veel meer laagwaardig ruwvoer, eventueel overjarig hooi of stro, ook als ze (sociaal) in de paddock staan. En voer nooit op zand, maar op stenen. "

Ik weet niet of je er wat aan hebt, als je het hele artikel wilt lezen; geef maar een gil, dan typ ik het over Knipoog

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 13:39

Bedankt voor jullie reacties. Voor alle duidelijkheid voor degene die er overheen gelezen hebben, het is niet mijn paard. Maar dat doet er verder niet toe, ik wil gewoon goed voor hem zijn want aan zijn baas heeft hij niet zoveel. Ik zal de medeverzorgster er ook over inlichten en zijn baas (mits ik die ooit eens te pakken krijg) Verder zal ik kijken of hij het nog doet als ik hem los gooi en hem in ieder geval een mineralenblok geven. Die hymalayalikstenen moeten ze maar net lekker vinden want mijn eigen paard was er niet zo gek op.