Paard been gestoten wat te doen? (foto's!!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Paard been gestoten wat te doen? (foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 20:39

Heey, het paard van mijn vriendin heeft zijn been lelijk gestoten toen ie over het hek van de wei sprong en daarbij met zn achterbeen bleef haken, Het zijn niet echt diepe wonden maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet doen, hopelijk geven jullie niet alleen het advies om naar de DA te gaan, want daar hebben we zelf ook al aan gedacht. Kijk maar naar de foto's en je kan vragen stellen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
we hebben de wonden afgespoten, en daarna hebben we er wondspray op gedaan

Nickeltje

Re: Paard been gestoten wat te doen? (foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:42

Als je er al wondspray op gedaan hebt, kan het niet meer gehecht worden mocht dat nodig zijn. Dierenarts bellen heeft in mijn ogen geen haast.
Blijf het schoon spoelen met voldoende koud water en zorg dat het soepel bijft en dat er geen vliegen in komen en dat het dus niet gaat ontsteken.
Acederm wondspray is uitermate geschikt voor dit soort wonden...
Succes!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 20:43

die hebben we er op gedaan ja.. bedankt!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:46

Ok, prima dan. Volgende keer voordat je er spray op doet, moet je wel zeker weten dat het een wond is die niet gehecht hoeft te worden door een dierenarts. Als je er eenmaal spul op gedaan hebt, kan dit namelijk niet meer. In dat geval is het heel goed het alleen af te spuiten met koud water zodat het goed schoon is en eventueel zwelling minder is en verder moet je dan gewoon afwachten tot de DA er is...
Maar nu is dit dus prima. Hou die wonden die wat hoger zitten, die kleinere plekken wel goed in de gaten want die zien er echt wel vervelend uit en je wil niet dat die gaan ontsteken!

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 00:06

Ik heb t hier al eens gezegt . zalfje van poedersuiker, het HELPT echt en geneest heel snel.
En het komt van een dierenarts van de opleiding in deurne af. dus geen l*l koek.

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 07:34

Hoe maak je dat zalfje van poedersuiker?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 07:41

Ik wist niet dat ze in Deurne ook dierenartsen opleiden ?

Zulke oppervlakkige wonden gewoon schoonmaken met water en betadineshampoo en in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken, verder niet te veel aan doen, geneest vanzelf wel.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:45

Gewoon honing opsmeren.De volgende dag heb je al korstjes

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 08:48

Oe, dat ziet er niet zo lekker uit.. Ik zou het gewoon ontsmetten, en dan schoon blijven houden. Misschien iets erop dat de wond een beejte zacht blijft zeg maar, en dan zien hoe het afloopt. Zal vanzelf wel over gaan denk ik zo.
Groetjes, mij

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 09:14

Die wonden op de 1e foto, en dus de ergste wonden, die zitten aan de binnenkant van zijn bovenbeen, bij zijn kruis dus. Die kan ik niet verbinden, de schaafwond op zijn onderbeen wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:33

Die van had laatste precies hetzelfde, ook over het hek gesprongen en blijven hangen.
Ze had flinke schaafwonden, ik heb ze iedere dag schoongemaakt, verder niets. Ook geen betadine of wat er op gedaan, het geneest zichzelf wel.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:41

Wonden zien er vrij oppervlakkig uit dus ik denk dat hetgene wat jij al gedaan hebt het beste is. Ik zou de wond op zijn onderbeen niet gaan verbinden. Wonden genezen beter als ze in contact komen met de lucht. Als je het gaat verbinden blijft het alleen maar langer open.

Je moet wel uitkijken dat er niet te veel zand in komt. Dus op wei of stal staan kan wel maar ik zou hem niet in een zanderige paddock zetten waar het stuift. Als dit wel moet dan zou ik zijn been wel bedekken voor de tijd dat hij in de paddock staat.

Poedersuiker of honing of iets anders wat hier genoemd wordt zou ik er niet opsmeren. Lijkt mij meer kwaad doen dan goed.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 10:44

bedankt! kan mijn vriendin er wel op rijden?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:46

De kunst is niet teveel doen.

Bij wonden maak ik de eerste 2 dagen schoon met betadine scrum/schampoo en daarna doe ik niets meer. Zodra het dicht is imsmeren met levertraanzalf en dan komt het wel goed.

Ik blijf ook gewoon rijden want door beweging genezen de wonden ook weer netjes en wordt je paard niet stijf. Gewoon dagelijkse gang oppakken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:08

lindsey schreef:
Wonden zien er vrij oppervlakkig uit dus ik denk dat hetgene wat jij al gedaan hebt het beste is. Ik zou de wond op zijn onderbeen niet gaan verbinden. Wonden genezen beter als ze in contact komen met de lucht. Als je het gaat verbinden blijft het alleen maar langer open.

Je moet wel uitkijken dat er niet te veel zand in komt. Dus op wei of stal staan kan wel maar ik zou hem niet in een zanderige paddock zetten waar het stuift. Als dit wel moet dan zou ik zijn been wel bedekken voor de tijd dat hij in de paddock staat.

Poedersuiker of honing of iets anders wat hier genoemd wordt zou ik er niet opsmeren. Lijkt mij meer kwaad doen dan goed.

Waarom zou dat meer kwaad dan goed doen?
Propolis,een bestanddeel van honing,wordt zelfs gebruikt bij White Line Disease!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:10

Wat smeren mensen er toch veel spullen op, daar komt meestal de meeste ellende van. Wondjes altijd even schoonmaken met betadine shampoo of scrub, en dit zijn aardige oppervlakkige wondjes, dus hoeft er waarschijnlijk niets verder aan gedaan te worden. Die boven aan het been zijn nog wel moeilijk te zien, maar zo lijken ze niet diep. Ik zou even kijken hoe het geneest en dan gewoon weer rijden, natuurlijk wel andere beweging geven!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:18

Armaris schreef:
Propolis,een bestanddeel van honing,wordt zelfs gebruikt bij White Line Disease!

White Line Disease is wel even iets anders dan een paar oppervlakkige wonden, met honing sluit je de boel af en dat is de bedoeling bij WLD, zodat de bacteriën/schimmels geen zuurstof meer krijgen. Zulke wondjes hebben juist zuurstof nodig om beter te genezen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:18

Als de wonden droog zijn zou ik er niets meer aan doen en gewoon laten genezen.
Als er nog vocht uit de wonden komt zou ik het schoonmaken met water en er groene leem op doen.

Als het paard goed loopt, dus niet kreupel ofzo zou ik weer rustig aan beginnen met rijden. En verder gewoon in de wei laten zodat hij zelf genoeg kan bewegen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:23

Een paard op stal had eerst ook grote schaafwonden.. Van de DA moesten we er klei op smeren en dat 2 keer per dag afspuiten en nieuw erop doen en dan 20min stappen. Maar dat paard was ook heel erg stijf geworden dus mocht niet gereden worden.Heeft wel goed geholpen en je ziet en nu vrij weinig nog van!

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:52

Veel afspuiten en ontsmetten en het zeker schoon houden!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:57

Afspuiten en met betadine shampoo of oplossing schoonmaken iig. Lachen

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:00

Wassen met betadine shampoo is heel erg goed!
Daarna betadine spray erop, dat voorkomt vervuiling

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:02

Tot dusver heb je goed gehandeld, nu is het een kwestie van in de gaten houden. Verder als er een goede korst op begint te groeien deze insmeren met vaseline, dan breekt de korst niet zo snel... Succes!!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:05

mijn paard is in het begin van het weide zeisoen ook een keer in paniek over een hek heen gesprongen.ze bleef haken met het rechter achterbeen.het bloedde toen behoorlijk.maar de wonden waren allemaal oppervlakkig.we hebben het schoongespoelt met water.daarna hebben we het behandeld met betadine shampoo en er wondpoeder opgespoten.de volgende dag heb ik haar lekker laten wandelen aan de longe zodat het niet stijf zou worden.heb er daarna nog 2 keer betadine poederspray op gedaan.en toen waren de wonden al helemaal dicht.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:11

Craignethan schreef:
Armaris schreef:

White Line Disease is wel even iets anders dan een paar oppervlakkige wonden, met honing sluit je de boel af en dat is de bedoeling bij WLD, zodat de bacteriën/schimmels geen zuurstof meer krijgen. Zulke wondjes hebben juist zuurstof nodig om beter te genezen.

Ok,het is iets anders.
Zal even uitleggen hoe ik het weet:

Een paard op de vorige manège is met zijn hoofd op een grote punt gevallen.Een hele diepe wonde was het gevolg.De instructeur van de manège heeft er honing op gedaan en de volgende dag was er al een korst