uitkrabben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

o0marije0o

uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 12:07

Aangezien het over hoefverzorging gaat zet ik het toch maar hier neer.

Mijn verzorgpaard is erg moeilijk met hoeven uitkrabben. Hij snapt het niet en wil het ook niet.Je krijgt zn been bijna niet omhoog. Gaat ie omhoog maait ie m meestal meteen voor zich uit, of stamp weer keihard terug op de grond( zet zn volle gewicht er op)
De truc is dan om m op het juiste moment helemaal omhoog te trekken dat zn hoef tegen zn ja hoe moet je het daar noemen..waar de singel zit..buik? Blond Maarja dat lukt niet zo vaak. Want het gewicht en de snelheid waarmee meneer alles doet is voor mij niet te houden.De voorbenen zijn altijd al een heel gevecht.

Maar het grote probleem zit hem in de achterbenen. Die weigert ie gewoon te geven. Mocht je m na veel gestoei van de grond af hebben zet ie meteen zn volle gewicht erop door zn andere been gewoon op te tillen, waardoor hij bijna valt ( en mijn rug breekt). Ook maait hij nog wel eens met zn achterbenen naar jou toe. Niet trappen, maar wel een draai richting jou eraan geven.

Ik vraag me af hoe ik dit oplossen kan. De hoefsmit zei dat als het niet lukt we eerst zn achterbeen naar voren moesten trekken, dan omhoog tillen, eventjes oprekken. en dan langzaam proberen naar de positie te brengen waar je heb wil voor het uitkrabben.

Maar deze techniek trekt mij niet echt, Ik moet dan eerst half onder zn buik naar zn achterbeen grijpen..en daar zo aan trekken hij m optilt, maarja, hij kan me ook zo een trap geven, je staat gebukt voorover, en een trap in je gezicht is dan snel gebeurt..

Kan iemand tips geven?

why_not

Re: uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:25

Ik denk met veel geduld.. De aanhouder wint!!! Beloon hem wanneer hij netjes zn been op tilt al is het maar voor een paar seconden... Probeer het eerst eens met zn voorbenen en werk dat uit naar achteren toe. Als hij snapt dat hij er wat lekkers voor krijgt als hij blijft staan leert hij het msischien sneller aan

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:58

klink heel bekend ,,,,de mijne doet dat dus ook en vooral met dr achterbenen ..ik doet meestal als ze lief haar been optilt een snoepje geven ja kijk ik verziek haar wel daarmee ..maar dat is met rustig terug brengen weer normaal geworden ...met 1 snoepje /4 benen ....eerlijke deal toch ??

why_not

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:10

Ben het met je eens Chas... Het blijft geen feest haha. maar op den duur weten ze het wel hoor!! JE moet toch ergens beginnen??

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:12

heel veel geduld en als het ook maar een beetje lukt gelijk belonen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:26

chas schreef:
klink heel bekend ,,,,de mijne doet dat dus ook en vooral met dr achterbenen ..ik doet meestal als ze lief haar been optilt een snoepje geven ja kijk ik verziek haar wel daarmee ..maar dat is met rustig terug brengen weer normaal geworden ...met 1 snoepje /4 benen ....eerlijke deal toch ??

Hoe kan je belonen als jij aan haar kont zit en je haar een snoepje geeft?
Dan wordt ze juist beloont voor het neerzetten van de hoeven

Chii_Weslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:50

ik denk dat je het beste kan blijven proberen en als hij het goed doet hem als beloging een snoepje te geven.
na een tijd zal hij het wel snappen en dan doet hij het vast wel goed Knipoog
veel succes ermee Knipoog

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 21:56

Tsja dat snap ik zelf ook wel. En we belonen hem ook als hij het goed gedaan heeft..of als het ook maar in de buurt komt ervan. Maar we krijgen hem gewoon nooit zover dat hij braaf zn voet geeft. Het blijft een gevecht.
Ik wil ook niet boos op m worden want hij snapt het niet. Al heb ik wel eens de neiging om dat te worden. Maar ik weet dat hij terug zou kunnen slaan, hoeft niet uit een gemene gedachte te zijn. Maar gewoon een haal van ; jeetje ga nou eens weg , blijf nou eens van mn been af.
En dan zit ik weer met de nodige wonden/blauwe plekken.

Ik denk dat ik er gewoon een handigheid in moet krijgen netals de hoefsmit. Maar ik ben denk ik een beetje te voorzichtig aangelegt om gewoon aan zn been te gaan sjorren..

het lijkt allemaal zo makkelijk, heb er ook nooit problemen mee gehad met geen een paard. Alleen doordat ik al een keer gegrepen ben door hem ( hij stijgerde en greep me vast) ben ik gewoon een stuk voorzichtiger geworden en ga ik geen risico's meer opzoeken.

Heeft iemand nog een tip hoe je dit handig aanpakken kan? Hoe je moet gaan staan en waar je je handen het beste kan hebben zodat je grotere kracht kan uitoefenen op hem. Zn achter benen zijn heel erg lenig en kan ook geen plek bedenken waar ik "veilig" sta.

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:56

Wat bij de achterbenen al eens wil werken is het opnemen met een koord: de koord in de kootholte, zelf sta je ergens halverwege je paard en je trekt z'n been eerst richting buik, zo even houden en dan zachtjesaan proberen overnemen met je hand en het been in de gewenste richting bewegen.
Als koord neem je best een dik katoenen touw (snijdt niet), en zorg ervoor dat de klip eraf is!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:37

Tja,ik kan je wel zeggen hoe een smid een paard vasthoudt.Maar ik weet niet of het bij jouw paard helpt.Zal het even uitleggen:

Bij de voorbenen:
Je neemt de hoef tussen je dijbenen/knieën en je klemt ze,je voeten zet je zover mogelijk uit elkaar om goed in balans te staan.En je zakt ook een beetje door je benen.Je hebt dan eigenlijk een X-stand met de hoef ertussen.
Je moet ook zoveel mogelijk proberen 'onder' je paard te gaan staan,maw zo dicht mogelijk bij het lichaam dat je het been niet naar buiten trekt.

Bij de achterbenen:
Eerst neem je het been en trek je het ietsje naar voor.
Dan duw je het naar achter,kniel je en zet je de hoef zo dicht mogelijk bij de heup.Je legt als het ware de hoef op je heup. En eigenlijk moet je (als je het RAbeen doet)je rechterarm over het spronggewricht van je paard kunnen leggen.

Bij alle 4 de benen heb je dan je handen vrij.

Er is ook een voordeel,neem nu de achterbenen.
Je kan nooit een trap krijgen,je staat immers onder je paard en als je paard zijn been naar voren doet vlieg je wel naar achter maar heb je geen trap.
Laatst bijgewerkt door Armaris op 19-08-06 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:41

mijn merrie is ook erg lomp met hoeven oppakken, gaat zo hangen of bijna liggen Gestoord

bij mij helpt het als mijn vriend haar vasthoud, dan doet ze gewoon normaal.
kwestie van overwicht is het dus..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:19

Mijn 3jarige paard was nooit zo makkelijk met hoefje geven..
Echt, heel moeilijk. Hangen, volle gewicht erop zetten etc.
Nu moet hij elke dag een uur in de biotex en dus meerdere keren
z'n voetje geven..en wauw! Wat gaat het nu makkelijk Haha!
Dus meerdere keren per dag doen en goed belonen Ja
Het werkt echt! De aanhouder wint!

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:07

bij de pony die ik heb gereden ging het ook altijd erg moeilijk
dan gaf hij eindelijk zijn hoef en dan ging hij met zijn volle gewicht hangen erg vervelend
maar altijd bleef ik door gaan en nu lukt het makkelijk inderdaat gewoon telkens als het gelukt was belonen en nu gaat het dus super Ja

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:18

Evelyntje schreef:
Wat bij de achterbenen al eens wil werken is het opnemen met een koord: de koord in de kootholte, zelf sta je ergens halverwege je paard en je trekt z'n been eerst richting buik, zo even houden en dan zachtjesaan proberen overnemen met je hand en het been in de gewenste richting bewegen.
Als koord neem je best een dik katoenen touw (snijdt niet), en zorg ervoor dat de klip eraf is!

bij mijn paard was het geen probleem, ze gaf eigenlijk haar been al aan voordat je de hoef wilde pakken, totdat ze onder het ijzer een flinke hoefontsteking kreeg. sindsdien is het echt hopeloos en dan gaat het plotseling weer goed totdat de hoefsmit is geweest en de elende begint opnieuw.

ik ga thuis een overleggen of het een optie is om bovenstaande quote te proberen, misschien kan ik zo haar vertrouwen weer krijgen.

zijn er nog meer opties? (buiten belonen om, want dat doen we altijd)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:58

o0marije0o schreef:
Tsja dat snap ik zelf ook wel. En we belonen hem ook als hij het goed gedaan heeft..of als het ook maar in de buurt komt ervan. Maar we krijgen hem gewoon nooit zover dat hij braaf zn voet geeft. Het blijft een gevecht.
Ik wil ook niet boos op m worden want hij snapt het niet. Al heb ik wel eens de neiging om dat te worden. Maar ik weet dat hij terug zou kunnen slaan, hoeft niet uit een gemene gedachte te zijn. Maar gewoon een haal van ; jeetje ga nou eens weg , blijf nou eens van mn been af.
En dan zit ik weer met de nodige wonden/blauwe plekken.

Ik denk dat ik er gewoon een handigheid in moet krijgen netals de hoefsmit. Maar ik ben denk ik een beetje te voorzichtig aangelegt om gewoon aan zn been te gaan sjorren..

het lijkt allemaal zo makkelijk, heb er ook nooit problemen mee gehad met geen een paard. Alleen doordat ik al een keer gegrepen ben door hem ( hij stijgerde en greep me vast) ben ik gewoon een stuk voorzichtiger geworden en ga ik geen risico's meer opzoeken.

Heeft iemand nog een tip hoe je dit handig aanpakken kan? Hoe je moet gaan staan en waar je je handen het beste kan hebben zodat je grotere kracht kan uitoefenen op hem. Zn achter benen zijn heel erg lenig en kan ook geen plek bedenken waar ik "veilig" sta.

Haha, het klinkt als een héél slim paard die precies doorheeft hoe hij jou een loer moet draaien.. Hij snapt het wel volgens mij maar heeft er gewoon geen zin in. Misschien kan je vragen of je hoefsmid of een ander persoon met behoorlijk wat overwicht en kennis je een keer wil helpen. Kijk goed uit voor je gezicht want het is een klap die je krijgt.. Sommige paarden straffen mensen net zo hardhandig af als hun soortgenoten.. En zorg ervoor dat je met je lichaam tegen hem aanstaat.
Veel succes!

PowerHorseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:51

eeey

als je jer paard zijn hoeven niet kan uitkrabben en het lukt echt niet als je heel wat hebt geprobeerd.
kan je ook zooltjes nemen dat zit boven zijn hoefijzers en dan komt er geen vuil in zijn hoeven maar op zijn zooltjes.waar je wel op moet letten is dat het wel ongeveer de laatste manier is om dat te laten doen.

groetjes

noor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 14:28

Wees voorzichtig! Het kan zijn dat jouw paard daar pijn heeft! Dat er bijv. een steen in zijn hoef vastzit. Daarom is het ook beter om niet te gaan rijden als je z'n hoeven niet gecontroleert/uitgekrabt hebt. Zeker niet na zo'n lange tijd!!!Geef niet je paard de schuld dat hij z'n hoef niet op wil tillen. Het kan namelijk ook zijn dat hij een nare ervaring heeft met hoevenkrabben (met die hoef speciaal!). En heeft jouw paard ijzers? zoja, dan gaat hij dus naar de hoefsmid. Vraag hulp aan hem/haar, of aan een ander iemand die er verstand van heeft. Blijf belonen. Als je bij de achterbenen bent, en je wil hem belonen, moet je inderdaad z'n hoef neerzetten. Maar belonen kan ook met je stem (bijv. goooooooed). Wat ook kan helpen is (ik weet niet of hem dat is aangeleerd) om voordat je z'n been optilt ''kom maar voetje!' te zeggen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 16:47

Hij zou best pijn kunnen hebben aan zn rechter achterbeen. Die probeert ie ook zoveel mogelijk te ontlasten, en hij loopt er ook verkort mee.

Maar het is niet dat er iets in zn hoeven zit. En het is ook niet zo dat zn hoeven nooit gedaan worden. Het duurt alleen altijd een uur, een hoop zweet en kracht voordat het gebeurt is. En aangezien meneer me al een keer gegerepen heeft ga ik niet zo makkelijk meer op plekjes staan en sjorren tot er beweging in komt. Want uit irritatie kan ie me zo een lel verkopen.

Het is gewoon een bok. Vandaag ook weer wezen vechten met hem. Er zijn momenten waarop hij als een mak schaap zn hoef laat pakken. geen gedoe.
Maar 99 van de 100 keer staat zn hoofd er niet naar, en doet ie het dus ook gewoon niet.

We leren hem ook commando's aan. En zeg ook altijd "vonkie voetje! ". Maar hij kijkt naar me van mens ga toch ramen lappen en werkt niet mee.

Hij luistert alleen naar de dingen die hij WIL horen.

Het is een erg slim paard die weet dat hij toch altijd sterker en groter is. Hij luistert naar me tot in zekere hoogte, als hij er geen zin in heeft doet hij het ook niet, als hij debiel naar merries wil doen doet hij dat, ookal betekent dat loop over verzorgster heen.

Ben ook nog opzoek naar een manier waarop ik respect kan afdwingen zonder een zweep en een hoop geschreeuw, zonder eeuwige gevechten..

c_just_me1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:33

jaa, een vriendin van mij had ook zo pony die niet hoeven wou uitkrabben..
Als je met een zachte borstel langs zn achterbenen ging ging t goed, maar een harde dat tolereerde hij niet..

Ik weet niet hoe ze het opeens wel mocht van dat paard maar tis gelukt.. Ze had hem een paar rondjes laten galopperen ofzo in de bak.. Ik weet het ook niet, maar daarna vertrouwde die haar opeens..

En dus mocht ze zijn hoeven uitkrabbe.. Alleen het probleem was dat ze altijd eerst dat stuk longeren moest doen, voordat ze zijn hoeven mocht uitkrabben..

T paardje is nu weg.. die vriendin ook Vork

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:49

c_just_me1 schreef:
jaa, een vriendin van mij had ook zo pony die niet hoeven wou uitkrabben..
Als je met een zachte borstel langs zn achterbenen ging ging t goed, maar een harde dat tolereerde hij niet..

Ik weet niet hoe ze het opeens wel mocht van dat paard maar tis gelukt.. Ze had hem een paar rondjes laten galopperen ofzo in de bak.. Ik weet het ook niet, maar daarna vertrouwde die haar opeens..

En dus mocht ze zijn hoeven uitkrabbe.. Alleen het probleem was dat ze altijd eerst dat stuk longeren moest doen, voordat ze zijn hoeven mocht uitkrabben..

T paardje is nu weg.. die vriendin ook Vork

Haha.. Grappig verhaal. Maar dat zeg je goed: mocht uitkrabben. Eigenlijk moet je hem zover krijgen dat hij dat voor je wil doen. Lukt het inmiddels al wat beter?

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 14:54

Ben zelf alleen bezig geweest met de voorkant. Steeds als ie gaf helemaal de hemel in prijzen en handje biks geven. Toen ben k gaan longeren. Daarna weer gedaan. Maar toen deed ie net alsof ie me niet begreep. Had er toen een zweepje bij gepakt. Weer netjes gevraagt, maar nee dus hup tikje gegeven. Maar nee deed m niets. Ik een hardere tik. Toen keek ie me aan van o, ga je serieus worden?!?
Ik weer heel lief vragen, maar nee. Dus ik weer een tik. En daarna gaf ie m meteen hele lief. Ik weer braaaaaf en hapje biks. Naar de andere kant gelopen, gaf ie ook meteen.
Toen aan een ander meisje op stal gevraagt of ze handig is met achterbenen. Nou die proberen.
Was eerst meteen goed. Ze had zn been. Maar 5 sec later gaf ie weer een zwaai richting haar. En zn andere achterbeen heeft ze niet omhoog gekregen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:18

o0marije0o schreef:
Ben zelf alleen bezig geweest met de voorkant. Steeds als ie gaf helemaal de hemel in prijzen en handje biks geven. Toen ben k gaan longeren. Daarna weer gedaan. Maar toen deed ie net alsof ie me niet begreep. Had er toen een zweepje bij gepakt. Weer netjes gevraagt, maar nee dus hup tikje gegeven. Maar nee deed m niets. Ik een hardere tik. Toen keek ie me aan van o, ga je serieus worden?!?
Ik weer heel lief vragen, maar nee. Dus ik weer een tik. En daarna gaf ie m meteen hele lief. Ik weer braaaaaf en hapje biks. Naar de andere kant gelopen, gaf ie ook meteen.
Toen aan een ander meisje op stal gevraagt of ze handig is met achterbenen. Nou die proberen.
Was eerst meteen goed. Ze had zn been. Maar 5 sec later gaf ie weer een zwaai richting haar. En zn andere achterbeen heeft ze niet omhoog gekregen.

Ze heeft daarachter toch niet gestopt en nog een ander omhoog gekregen?
Als ze gestopt had begint het spelletje weer van voor af aan!Want hij weet weer dat als hij zijn been niet geeft ze stopt met proberen

noor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:31

nog ff een hele lijst Lijst Mail
o0marije0o schreef:

't is al een vooruitgang dat hij het deed!
Maar je kan natuurlijk niet je paard eeuwig
handjes biks blijven geven... Geef steeds
minder biks. Volgende keer half handje,
daarna een brokje (als je die hebt),
op een gegeven moment niks meer.
Het is een goede manier om met
de zweep te straffen als hij het
niet doet. Veel sterkte nog! Vork

joanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:11

ik denk idd dat het beste wat je kan doen is belonen en heel veel geduld hebben, als het hem van veulen af niet goed geleerd is zal hij er dus ook veel moeite mee hebben, door testraffen richt je misschien alleen maar meer shade aan.