Scintigrafie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneDesire

Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 10:52

Mijn paard is al 2 maanden kreupel aan z'n linkerachterbeen. Heeft al een aantal behandelingen gehad van Steffi van der Laarse. Helaas kon zij de oorzaak niet vinden. Dus besloten kreupelheidsonderzoek te laten doen. Dat zou vandaag gebeuren. Dierenarts heeft het allemaal bekeken en geconstateerd dat mijn paard bewegingskreupel is, en dat het een "hoge kreupelheid" is. D.w.z. het zit boven het spronggewricht. Daardoor had het geen nut om de boel uit te verdoven, aangezien dat alleen maar nut heeft als het in het onderbeen zit. De dierenarts heeft me nu aangeraden een scintigrafie uit te laten voeren. Dan spuiten ze een radio actieve stof in, en kunnen ze met een speciale camera kijken waar de boel aan het "rommelen" is.

Ik heb al contact gehad met de verzekering hier over. Die zeggen dat het schriftelijk (met bevindingen van de dierenarts) aangevraagd moet worden, om te bekijken of het vergoed wordt.

Ik ben benieuwd of er Bokkers zijn met ervaringen met een scintigrafie, en of ze het vergoed kregen van de verzekering. (Ik zit trouwens bij Hippo Zorg, de meest uitgebreidde ziektekosten verzekering). Verder ben ik benieuwd op welke lokaties dit gedaan kan worden.

De vraag is natuurlijk ook nog, als dit onderzoek gedaan is, of hetgeen er uit komt behandelt kan worden, of dat het einde oefening is Huilen .

OneDesire

Re: Scintigrafie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:12

Hierbij nog een link naar Dierenkliniek De Lingehoeve. Dit schijnt de enigste faciliteit te zijn in Nederland, waar scintigrafie uitgevoerd wordt. Onder het kopje De Lingehoeve --> paarden staat uitleg over Scintigrafie.

http://www.delingehoeve.nl/

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:52

Hoi,
Ben over de scintigrafie erg te spreken, mijn vorige merrie heeft daarvoor 1 week op de Lingehoeve gestaan (kreeg meerdere onderzoeken). Bij mijn merrie zijn er dingen geconstateerd die op een rontg. foto nog niet te zien waren. Helaas leeft deze merrie nu niet meer maar als mijn huidige paard ook kreupel zou gaan lopen zou ik zeker weer naar de Lingehoeve gaan erg aardige mensen die de tijd nemen om alles heel goed en in begrijpelijke taal uit te leggen, de verzorging daar is ook helemaal in orde! Kreeg de kosten overigens niet vergoed maar ja had mijn merrie ook niet verzekerd voor ziektekosten!

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 14:20

Dank je wel voor je reactie. Ben wel erg benieuwd wat ze bij jouw merrie hebben aangetroffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:52

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:37

Bij mijn merrie was een gekarteld hoefbeen en botwoekering op het hoefgewricht geconstateerd. Helaas is ze er nu niet meer, er was niets meer aan te doen en ze zou alleen maar meer pijn gaan krijgen dus we hebben haar bij de Lingehoeve laten inslapen (wat overigens heel netjes is verlopen en waarbij we genoeg tijd kregen om afscheid te nemen voordat de dodelijke injectie werd gegeven).

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 18:12

Ilindra schreef:
Je zou ook een thermografie kunnen overwegen.
Ook daar is redelijk veel mee te zien en het is een stuk minder belastend en een heel stuk goedkoper.
http://www.paardencentrum.nl/page19.html

Daar heb ik het met de dierenarts over gehad, alleen die zei dat dat alleen maar de eerste zoveel centimeters zichtbaar kan maken. Het probleem van mijn paard zit waarschijnlijk te diep daarvoor.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:14

Geen ervaring met mijn eigen paard, maar wel met een paard wat ik erg goed ken. Hij had al maanden een zeer pijnlijke schouder maar er werd niets gevonden. DMV scintigrafie is toen duidelijk geworden wat de oorzaak was. Het heeft dus zeker duidelijkheid gegeven, helaas is het paardje daarna ingeslapen omdat het dus niet te genezen viel (en hij mánkte, echt ontzettend). Eigenaar heeft niets vergoed gekregen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:43

Ik overweeg voor mijn paard ook scinti- of thermografie. Ben heel benieuwd of er meer mensen met ervaringen zijn, dit is het verhaal van mijn paard: viewtopic.php?f=3&t=644293

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:09

Ik heb het laten doen, maar er kwam niets uit. Paard was brandschoon.
Heb 80 % vergoed gekregen via de verzekering ( interpolis) totale rekening Scinti iets van 1250 euro.
In het vervolg zou ik ook eerst thermo doen en dan pas Scinti.......

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:33

Mijn paard was ook verzekerd bij Hippo Zorg en de scintigrafie werd vergoed. Wij hebben dit 2 jaar geleden laten doen bij de 'Bosdreef' in Moerbeke (Belgïe). Bij mijn paard is toen de oorzaak aan het licht gekomen waarom hij zoveel problemen had tijdens het rijden, maar helaas heeft geen behandeling mogen helpen Verdrietig

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:21

Oei, ik lees dat de meeste paarden die scintigrafie gehad hebben er ook al niet meer zijn? Op bokt althans.. Lachen

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:21

De mijne wel hoor !