Ik zit even met een vraag.. Ik heb sinds een week een heel lief paardje, ik was gister aan het rijden en toen ik haar echt liet werken ging ze kwijlen. Niet schuimen maar gewoon van die sliertjes kwijl. Mijn vriendin die aan het kijken was.. zei volgens mij kan ze niet slikken..
En ik dacht juist dat ze het bit accepteerd en daarom kwijlt.. zegt ze.. Nou de meningen zijn daar enorm over verschilt.. Ik heb een vrij dun bitje, dubbel gebroken.. Ze kwijlt puur als ik haar aan het werk zet, tijdens uit stappen en instappen kwijlt zij niet..Ze kwijlt ook niet als ik haar bit in heb met wandelen. Dus echt puur als ik met haar werk tijdens stap draf en galop.
Mijn merrie is geboren en getogen bij een dierenarts en hier deed zij dit ook tijdens het werken. Hij zij dat zij het bit goed accepteerde. Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar zij is klinisch en ronten logisch goedgekeurd.
Ik weet dat met dikkere bitten het zo kan zijn dat een paard niet goed zou kunnen slikken.. Maar zij heeft een dun bitje en doet het alleen tijdens intensief werk.
Ik vraag me echt af hoe en wat en voel me er toch niet lekker bij...
Wie weet hoe en wat?
Groetjes Agnes
Ik had namelijk zo'n heeel duur bit gekocht.. ( met kopere kleur) en mijn lesgever zei dat ze kwijlde omdat dat de bedoeling is van zo'n bit.. Dat materiaal laat een paard kwijlen. hahaha sorry dus ik was gewoon even dom bezig..
Bij het longeren aan het halster, dus zónder bit, schuimt ze ook