Wel of niet kopen? 1 Gebroken sesambeentje, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Wel of niet kopen? 1 Gebroken sesambeentje, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 19:34

Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen verschaffen en mijn keuze makkelijker te maken.
Ik heb een paard gezien, helemaal naar mijn wensen, MAAR... zij heeft een sesambeentje gebroken in haar achterbeen. Volgens de eigenaresse heeft ze hele goede dagen (dan dressuren ze ermee op L2 niveau en springen ze er zelfs mee). Maar ze heeft ook minder goede dagen, dat ze erg kreupelt. De DA heeft gezegd dat je er nog rustig recreatief mee rijden kunt op de goede dagen en voor de fok gebruiken kunt. Ze vragen niet echt veel voor het paard.
Ik wil haar voornamelijk voor de fok in gaan zetten en voor af en toe een recreatief ritje.
Mijn vraag is nu; kan er helemaal niets meer aan gedaan worden? Hoe zijn de prognoses? En wel of niet kopen?

gappiekabaal

Re: Wel of niet kopen? 1 Gebroken sesambeentje, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:42

heb je het met je eigen DA overlegd ???? Ik zou dat zowieso doen en anders een foto laten maken deze ook nog een keer laten beoordelen, ook als vragen ze niet veel voor het paard het gaat ook om een stuk emotionele waarde waar je misschien mee te maken krijg. Succes.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 21:01

Nee, nog niet. Ik wilde het ook eerst bespreken met mijn hoefsmid en mijn DA. Ik was erg benieuwd naar de reactie van mede-bokkers.
Maar je hebt wel gelijk; ook al vragen ze niet veel voor haar, het heeft zeer zeker (grote) emotionele waarde voor mij!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:10

Ik zou het niet doen tenzij je geld toe krijgt. Je stopt er enorm veel in (qua liefde, niet qua geld). Het zit erin dat het toch niet helemaal goedkomt. Het paard heeft geregeld pijn. Ik zou het niet doen. Heb zelf een paard (waar ik ontzettend gek op ben, en nooit meer weg gaat), met een chronisch hoefprobleem. Als ik dat van tevoren had geweten, had ik het nooit gedaan.

Het heeft me zoveel tranen gekost, en altijd weer de angst dat het fout gaat. Er zijn nog zoveel andere, wel gezonde paarden. Ook paarden waar het gelijk mee klikt. Ik zou verder gaan kijken als ik jou was!!

Suc6 met je keuze!!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:14

waarom dit paard als er nog zo veel andere gezonde paarden zijn?
ik zou zelf voor een ander paard kiezen..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 21:14

Ja, ik ben toch wel bang dat je gelijk zult hebben... Ik kan er idd al zo slecht tegen als er een van mijn veestapel niet helemaal in orde is.
Denk toch dak t niet moet doen (toch ga ik nog even denken, even laten bezinken) Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:15

Voor de fok kan het wel.......... voor de sport zou ik verder kijken

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 21:16

@ Arieskuh; Ja, ik weet het, maar het is echt een prachtpaard, erg lief ook en niet duur Bloos
@ Kiwiko; Ik denk inderdaad dat ik maar eens moet gaan bedenken of ik allleen de fok ook aantrekkelijk genoeg vind.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:06

Kijk eens eerlijk naar jezelf.
In hoeverre blijft een "recreatief" ritje bij een "recreatief" ritje?!!!
Als je een paard zoekt om lekker recreatief mee te rijden, wil je toch gewoon lekker kunnen rijden zonder dat je vantevoren moet kijken of ie "een goede dag" heeft.
Als je haar echt puur en alleen voor de fok wil houden, geen enkel probleem, maar laat er idd wel even een dierenarts naar kijken.
Hoe komt het dat ze haar sesambeetje heeft gebroken?? Door een trauma, door slecht beenwerk...Vaak is slecht beenwerk wel erfelijk, houdt daar rekening mee!!

Heeft dit paard rust gekregen nadat de dierenarts heeft bevestigd dat ze haar sesambeentje heeft gebroken, wat zijn de vooruitzichten voor het paard, blijft ze er last van houden?
Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden, vooral omdat je jezelf aan het beestje gaat hechten Knipoog
Veel succes en wijsheid!!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:29

@gillian; een recreatief ritje is echt een recreatief ritje hoor, ik ben wel heel eerlijk tegen mijzelf (ook tegen anderen hoor) want er komt anders alleen maar narigheid van.
Ik weet (nog) niet hoe het komt dat ze het gebroken heeft, maar dat het door slecht beenwerk kon komen wist ik niet. En ja, het is wel verstandig idd om er rekening mee te houden dat het eventueel erfelijk kan zijn. Wel een goede tip, want daar had ik zelf nog niet aan gedacht!
En wat betreft het recreatie ritje, je hebt wel gelijk dat je graag lekker wil kunnen rijden zonder iedere dag in spanning te zitten of ze wel een goede dag zou hebben.

Bedankt voor je reactie!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:33

Ik zou niet een paard gaan kopen waar ik bij voorbaat al van weet dat het een zorgenkindje gaat worden....

Mss is het nu goed, maar wat over een paar jaar, of maanden. dadelijk wordt het te zwaar voor haar om een veulen te dragen. En dan alle leed erbij... Ik zou er iig heel erg goed over nadenken !!!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:37

Ja, ik breek mijn hoofd er nu al bijna over, haha! Volgens de eigenaresse heeft het paard nu geen pijn, maar idd, de situatie kan dusdanig verslechteren dat ze wel pijn krijgt.

Wel erg jammer...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:02

Ja ik snap dat t jammer zou zijn, maar als ik in jou schoenen stond zou ik het niet doen... Niet eens om het geld, meer om de leed !!

duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 01:10

Waar hangt het van af dat het paard ineens een goede dag heeft en dan weer een slechte dag. Heeft het paard een slechte dag nadat er de vorige dag met haar gewerkt is? Zit daar iets structureels in?

Mijn vorige paard had een los botfragmentje in haar sesambeen. Bij haar was het structureel dat ze stijf liep in het begin van het werk. Wanneer zij goed was losgewerkt, zag je er niks aan. Ik heb met haar nadat de diagnose was gesteld alleen recreatief gereden op advies van de dierenarts.
Ik zou de dierenarts om advies vragen. Persoonlijk denk ik dat het paard last heeft van haar achterbeen en hierdoor andere spieren overbelast om het achterbeen niet te veel belasten. Waardoor zij hier een slechte dag krijgt. Maar ben geen dierenarts natuurlijk Knipoog

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 06:23

waarom wil je dat paard eigenlijk?
Kan je hem al langer of vind je het een leuk paard of iets anders?
Ik zou een ander paard gaan zoeken, het brengt veel verdriet op . Maar als je denk dat je dat een beetje aankan zou ik het wel doen. Denk er nog even goed over na

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:48

recreatief is vaak nog zwaarder dan dressuur rijden in de bak
een paard word snel aangeboden als zijnde recreatie paard maar die moeten behoorlijk sterk zijn vaak is het slechte bodem dan weer hard dan weer mul modder gras noem maar op dat is een hele belasting voor de benen
Ik zou het niet doen want je kan er gewoon niet mee doen wat je wil, en er kan aan een paard al zoveel aan komen ( ze hinken om een stront) dat ik er niet aan zou beginnen om al een paard te kopen die al een probleem heeft
Je houd dan alleen jezelf voor de gek en doe je jezelf heel veel verdriet aan
Geloof me het is niet leuk om een paard af te moeten geven heb het nu al 2 keer gemoeten 1 maal koliek en 1 maal een gebroken been, en het paard wat ik nu heb sinds 1,5 jaar blijkt artrose te hebben met steeds opnieuw botvlies ontsteking
Nee niet aan beginnen aan een paard waar al problemen mee zijn want het is niet zomaar een kleinigheidje wat hij heeft
Ze hebben het sesambeentje wel niet echt nodig maar het zit er niet voor niets

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:44

Als dat dier op slechte dagen kreupel loopt betekent het dus dat ze met pijn staat.
Waarom bij voorbaat al kiezen voor een paard waarvan je weet dat het pijn heeft en wat waarschijnlijk nog heel veel met zich mee gaat brengen?
Ik zou een gezonde merrie zoeken als ik jou was.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:59

En zo'n dier met pijn ook nog opzadelen met een veulen in de buik?

Ik denk dat ik zelf een hele andere beslissing had genomen als het mijn paard was geweest.

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:04

en hoe oud is ze eigenlijk. wat voor papieren heeft ze en hoeveel is weinig? Want dezeze mensen zullen er om heel eerlijk te zijn eigenlijk niet meer voor kunnen vragen dan de slachtprijs.
Het beestje loopt er toch weleens onzuiver op en wie weet heeft ze dan echt pijn. Dat wil je toch ook niet denk ik

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:12

Nee ik zal het ook niet doen, er zijn zat gezonde paarden die niks mankeren. Je haalt jezelf een hoop verdriet, kosten en ellende op de hals. Het kan goed gaan maar is dat niet zo dan baal je verschrikkelijk. Ik heb zelf 2 maanden geleden mijn merrie in moeten laten slapen.. Zij mankeerde wel een aantal dingen. Toen we haar kochten was ze met de klinische keuring op de harde volte linksom niet regelmatig.. De dierenarts twijfelde ook maar heeft haar toch goedgekeurd. Mijn moeder en ik hebben enorm getwijfeld.. En hebben haar toch gekocht.. Als ik van te voren had geweten hoeveel verdriet dit ons zou opleveren had ik het nooit gedaan.. Ja ik weet het het is achteraf kletsen is altijd makkelijk, maar toch, ik zou dat nu nooit meer doen. Het paard hoeft niet duur te zijn, maar de emotionele band die je opbouwt met het dier is vaak veel meer waard dan de centen.

In ieder geval veel succes met je keuze!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 17:42

Bedankt allemaal voor jullie reacties! OK dan!
Ik ga er nog eens heel goed over nadenken, maar ik denk dat ik het toch maar niet doe.

@cowgirl; ik ga absoluut niet met een paard fokken als ik weet dat ze iedere dag pijn heeft! Het laatste wat ik wil is mijn paarden pijn doen of wat dan ook voor een naar iets. Ik hou van ze! Enne... het zou eenmalig zijn het fokken, alleen een veulentje voor mijzelf, waar ik over een jaar of 6 dan mee zou kunnen rijden en misschien wel wat verder komen in de sport. Sowieso wil ik eerst de garantie hebben van een DA dat mijn paard een dracht aankan. Ik heb nu ook een fokmerrie waar ik mee rijdt en die wil ik volgend jaar eenmalig dan ws laten dekkken en ik laat haar eerst door een DA nakijken of het wel goed te doen is voor haar. (nou heeft zij wel meerdere veulens gehad, maar niet bij mij, maar toch laat ik haar nakijken voor de zekerheid!) Knipoog

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 06:14

de dracht is voor een paard best zwaar en is dat wel eerlijk voor een paard wat pijn heeft? Opstaan met zo'n zware buik als je been pijn doet?
En wat als het veulentje lekker door de wei rent en de moeder strompelt er achter aan?
Ik zou niet fokken met zo'n paard,omdat ik het niet eerlijk vind voor het paard.

Succes met het maken van je keuze.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 14:09

janouk schreef:
de dracht is voor een paard best zwaar en is dat wel eerlijk voor een paard wat pijn heeft? Opstaan met zo'n zware buik als je been pijn doet?
En wat als het veulentje lekker door de wei rent en de moeder strompelt er achter aan?
Ik zou niet fokken met zo'n paard,omdat ik het niet eerlijk vind voor het paard.

Succes met het maken van je keuze.

Dat wil ik dus niet, dat ze pijn zal lijden en ook niet dat ze achter haar kind aan zou strompelen. Daarom denk ik ok niet dat ik het doe.
Maar ik ben zo bang dat het paardje helemaal verkeerd terecht komt... Bloos

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:28

Myfairytale schreef:
Nee, nog niet. Ik wilde het ook eerst bespreken met mijn hoefsmid en mijn DA. Ik was erg benieuwd naar de reactie van mede-bokkers.
Maar je hebt wel gelijk; ook al vragen ze niet veel voor haar, het heeft zeer zeker (grote) emotionele waarde voor mij!

Vergeet niet dat je EVENTUEEL een probleem paard koopt he??
Straks ben JIJ degene die honderden, misschien wel duizenden euro's moet besteden aan dit paard omdat ie van allerlei symptomen krijgt (en de eigenaar zegt het zelf al: heeft)
Ga niet HOPEN of dit paardje "beter" wordt bij jou en MISSCHIEN goed hersteld want DIT KAN een heeeeeeel duur paard voor je worden......

Sterkte met je beslissing en hopen dat je een VERSTANDIGE beslissing neemt. Ook al is het NU een laag bedrag. Spaar dan even door en bewaar je geduld....... Lachen Hoe moeilijk DAT ook is.....

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:10

Oke, ik ben eruit! Ik doe het niet. Ik wil iedereen even erg bedanken voor jullie goede raad en adviezen! OK dan!
Het gaat me ws heel zwaar vallen, zowel emotioneel als financieel en ik heb nu al 4 paarden waar ik dolgelukkig mee ben, dus ik heb niets te zeuren. Haha!
Ik heb al een prachtige fokmerrie en 2 lieve paarden om te rijden en een pony om aangespannen mee rond te crossen, dus wat wil ik nog meer? Wil teveel soms... Bloos
Ik hoop maar dat het paardje goed terecht gaat komen.
Nogmaals bedankt, want door jullie ben ik eens heel goed en helder na gaan denken. Knipoog