Struikelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natje_Spirit

Struikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 19:29

Hoi, ik heb een paardje van 4 jaar en hij is z'on 2 maand onder het zadel. Alleen struikelt hij nog wel eens in draf, eens was het zo erg dat we beiden bijna vielen.
Is dit omdat hij nog zo jong is? En hoe kan ik dit het beste verhelpen? Zelf heb ik al aan balkjes draven gedacht zodat hij zijn benen wat beter zou opheffen..
Nou, ik hoor het wel van jullie.

Indomitable

Re: Struikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:31

Hoi Natje_spirit,

Bij mij heeft het er mee te maken dat mijn paardje niet actief genoeg is, d.w.z bij haar dat ze gewoon te lui is om der pootjes omhoog te brengen. Wat ik dan meestal doe is een heel resumé aan overgangen van stap naar draf, van draf naar stap, als ze hierop goed reageerd van draf naar galop en van galop weer naar stap. Bij mij is het dan zo over en loopt mijn knolletje weer zoals het moet Lachen

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 20:07

Oké bedankt Haha!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:50

Omdat het nog een jong dier is zoals je zegt kan het zijn dat het nog te veel op de voorhand loopt. Hij zal moeten leren om op zn eigen benen te moeten staan en zn achterhand er actiever onder te zetten. Kwestie van veel oefenen.

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:33

Hoi,
Mijn paard heeft dit ook gehad. Is inderdaad een kwestie van door training je paard sterker maken. Goed voorwaarts blijven rijden. Gaat vanzelf over.
Succes.
Groetjes Astrid. Pling Tong uitsteken

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:39

die van mij deed dat ok heel erg maar is idd wel iets minder geworden....ben ook paar keer echt gevallen de oren zaten dan onder het zand.....ze lette idd niet op en als ze teveel zat te kl te aan de voorkant dan ging ze weer....moet haar echt scherp houden en goed aan het been anders ligt ze zo weer was best eng in het begin zat er toen heel onzeker op nu niet meeer gelukkig....! die van mij was zelfs zo erg...dat ze een paar keer bij mn moeder aan de hand in gevallen omdat je haar zo moest begerleiden en dat deed mn moeder niet dus viel ze gewoon het is erg...

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 17:10

Oké, dus goed voorwaarts houden, over z'n achterhand eronder zetten, goe moet je da presies doen en hoe moet je dit oefenen? (Ik heb wel een instructrice maar die is heel ziek)

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:43

hoi,
De achterhand kan je trainen door veel overgangen en schijnovergangen te rijden(net doen alsof je een overgang naar de stap rijdt en dan net voordat je in stap gaat weer wegrijden in draf).
Wel directe en vlotte reactie eisen, dus weg is weg.
Succes.
Groetjes Astrid.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:05

Het kan liggen aan het feit dat je paard niet actief genoeg wordt gereden. Maar er kunnen ook blokkades bij de schoft zitten, die opgelost moeten worden door een fysio.

Succes Lachen

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 10:51

oké bedankt Haha!

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:26

ik had het dat ook met mijn 3 jarige paard en ik heb het ook met balkjes geprobeerd uiteindelijk heb ikd e voor ijzers onder gedaan gaat echt super geen last meer van!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:44

Je kunt ook je paard proberen wat allerter voor zijn omgeving te maken, dus bijvoorbeeld juist eens een wandeling maken in het bos, tussen stronken door lopen. Maar zoals je zelf al aangaf een balkje neerleggen kan ook helpen.

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:26

Inderdaad goed gaan oefenen met achterhand eronder rijden.
Pony's die veel te dik zijn schijnen ook eerder te struikelen. Verder gewoon lekker voorwaarts rijden en alert houden, dat helpt ook wel Lachen ik heb een tijdje een fjordje gereden dat vaak struikelde. Toen die een hoop gewicht had verloren hielp dat ook al.