inentingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990Jarig

inentingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 08:37

ik heb 2 paarden waarvan er 1 ieder jaar is ingeënt. die ander is een paar jaar niet ingeënt. Nu moet die ene weer opnieuw worden ingeënt (maand augustus) en nu wil ik mijn andere ook weer laten ineënten.

Mijn vraag is nu: Moet er dan een hele nieuwe basis-enting komen? dit heeft iemand mij verteld.

de rede dat het ene paard niet is ingeënt en de ander wel is omdat ik die ene met entingen pas sinds kort in mijn bezit heb. (en ik wil toch gewoon gaan enten nu en ook bij die anderen)

nog een vraag: welke entingen zou ik dan moeten geven? (die jaarlijks herhaalt moeten worden)

alvast bedankt! Knipoog

Poppy

Re: inentingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:09

Volgens mij moet je dan wel de basis entingen ook doen. Je ent tegen influenza en nog iets geloof ik, maar dat weet de DA. Ik zelf ent ook tegen rhino, als je dat wil moet je er speciaal om vragen!

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:05

Als een paard enkele jaren niet meer is gevaccineerd is er weer een basisenting met een tussentijd van 4-6 weken nodig. Je wordt anders niet op wedstrijden toegelaten en bovendien is het belangrijk voor een goede bescherming tegen ziektes.
Welke entingen je kunt geven staat hier beschreven.
Let wel: niet alle entingen zijn altijd nodig of nuttig.

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 17:16

okee bedankt! ik denk dat ik dan tegen influenze en tetanus ga enten. allebei maar ik wil zowiezo niet aan wedstrijden meedoen hoogstens met eentje wil ik af en toe gaan maar dat weet ik nog niet. hartstikke bedankt!

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 11:34

bedankt voor jullie reactie's ik heb ze gister laten enten en over een kleine maand moet die ene (polly) weer opnieuw voor herhaling. mijn haflinger (saar) vondt het niet erg geweldig hele wei door gerend (met mij der achteraan) en uiteindelijk ben ik in een hoek gaan staan en heeft die de enting in haar hals gezet omdat het bij haar borst niet lukte

Marnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:59

Hoeveel jaar mag er tussen de entingen zitten voordat je weer de basisenting moet geven?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:44

Mijn paard is al jaren niet meer geent Bloos!

Ik heb zelfs haar oude boekje niet meer

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:52

jouw keus natuurlijk, maar ik zou mijn paard nooit het risico op een langzame en wrede tetanus-dood willen laten lopen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:54

Marnina schreef:
Hoeveel jaar mag er tussen de entingen zitten voordat je weer de basisenting moet geven?

Officiël moet je als je 1 dag te laat ent alweer opnieuw de basisenting geven. Als je echter geen wedstrijden rijdt en die ambitie ook niet hebt, is het niet echt noodzakelijk. Alleen, als je dan ooit nog een keer toch wedstrijden gaat rijden, zul je alsnog een nieuwe basisenting moeten laten geven.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:08

beantsje schreef:
jouw keus natuurlijk, maar ik zou mijn paard nooit het risico op een langzame en wrede tetanus-dood willen laten lopen.

Heel toevallig heeft ze van t voorjaar een tetanusprik gehad vanwege een wondje en dit keer ging het redelijk goed, ook vanwege het feit dat deze in haar borst gegeven wordt. Andere entingen die via de hals gegeven worden gaan niet bij haar... de VA bij ons begint daar ook niet meer aan, echt gevaar voor je leven Bloos!

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 19:26

bij mij wou ze ze juist níet in de borst en wél in de hals. ze sprong me alle kanten op zeg!

Marnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:10

beantsje schreef:

Tetanus werkt wel een aantal jaren door, net als bij mensen. Maar weten jullie misschien hoeveel jaar dat is?

Marnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:12

henkv schreef:
Als een paard enkele jaren niet meer is gevaccineerd is er weer een basisenting met een tussentijd van 4-6 weken nodig. Je wordt anders niet op wedstrijden toegelaten en bovendien is het belangrijk voor een goede bescherming tegen ziektes.
Welke entingen je kunt geven staat hier beschreven.
Let wel: niet alle entingen zijn altijd nodig of nuttig.

En als je het om het jaar zou doen of om de twee jaar kan het dan nog wel zonder weer een basisenting te moeten geven?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:31

Entstof is vaak maar beperkt werkzaam gemiddeld 7-8 maanden. Alleen de influenza van Merial werkt 1 heel jaar. Ga je hier een paar weken overheen dan gebeurt er zo gauw nog niets. Is het echt langer dan moet je voor de werkzaamheid sowieso weer opnieuw een basisenting zetten.
En ja met wedstrijden moet het op de dag af kloppen anders mag je niet starten.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:36

Enting moet jaarlijks gegeven worden. Als je wedstrijden wilt rijden.
Ben je een dag te laat, dan moet je dus al de basisenting over doen.