Hoefschoenen op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorine3

Hoefschoenen op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 07:19

Mijn paard staat sinds 2 maanden zonder ijzers op de wei. Ze loopt nauwelijks op het asfalt, en heeft ook 24/7 vakantie. Maar haar hoeven zijn zo kort, dat ze erg gevoelig loopt. Op het gras heeft ze er niet zo'n last van, maar als ze op stenen enzo staat die in de wei liggen doet het wel erg zeer. En de dierenarts gaf aan dat het beter was om haar weer op ijzers te zetten, maar dat dat nu nog niet kan om het ijzer niet genageld kan worden. Alternatief was gipshoeven tijdelijk, maar dan moet ze op stal, anders is dat binnen no time kapot. En half augustus al weer op stal, dat wil ik haar eigenlijk ook niet aandoen.
Heeft iemand de gouden tip hoe ik haar voorhoeven de komende weken kan beschermen, zodat het weer wat aan kan groeien???
Ik las dat ze hoefschoenen niet 24 uur per dag aan mogen. Maar misschien zijn er speciale soorten waarbij dat wel kan? Blijven plakijzers zitten in de wei?

KiWiKo

Re: Hoefschoenen op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 07:26

ik zou er persoonlijk niks aan doen, als de stenen haar pijn doen dan gaat ze er niet op staan. Juist op het land kan het mooi aangroeien

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 07:47

Nadeel is alleen dat elke keer als er weer een draagrandje aangroeit, dit ook snel weer omklapt en afscheurt.
Die droge periode was natuurlijk nadelig. En nu is het weer erg nat...

KingSize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:05

Er bestaat ook een soort Kit achtig spul waarmee je een 'hoefijzer' onder de hoef kan plakken, dan hoeven er geen nagels in geslagen te worden. Vettec

Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:19

Vettec zou een oplossing kunnen zijn. Haal je paard in ieder geval niet naar stal, door de weinige beweging groeit de hoef maar nauwelijks en gaat het probleem alleen maar langer duren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:05

Ik zou haar ook lekker op wei zetten zoveel mogelijk. Zo lang ze daar geen last van heeft zijn die hoefschoenen of ijzers toch ook niet nodig Lachen
Onbeslagen groeien de hoeven volgens mij sneller dan met ijzers, omdat het bloed dan veel beter doorstroomt, maar hoe dat bij plakijzers zit weet ik niet.
De draagrand zou je altijd zelf wat kunnen rondvijlen zodat er niets meer afscheurt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 07:55

Ik dacht ook meteen aan Vettec! Ik heb er geen ervaring mee maar van de advertenties in tijdschriften etc. (helpt het dus toch, die advertenties Lachen ) Hoefschoenen in de wei lijkt mij geen optie. Blote voeten is wellicht toch het beste, en beweging (dus weidegang) zeker. Tsjee, moeilijk hoor...