Bento longontsteking..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Bento longontsteking..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 18:13

*zucht* het zit even niet mee allemaal..

2,5 week geleden liep Bento erg moeilijk te ademen, en had hoge koorts, toen is de DA gekomen en hij zat helemaal dicht met snot, daarom ademde hij zo moeilijk.. ik heb toen medicijnen gehad voor 10 dagen en daarmee zou het er met bakken uit moeten komen. Er kwam alleen helemaal niks Scheve mond na 10 dagen is hij terug gekomen, en constateerde inderdaad dat het niet veel beter was.

Dus, nieuwe medicijnen, voor 2 weken. Dat is nu een week geleden. Gister regende het lang en hard, en stond hij helemaal trillend in elkaar gedoken. Heb hem toen maar binnen gezet met zweetdeken, ben meteen een regendek gaan halen en toen hij droog was weer naar buiten.

Vanmiddag werd ik gebeld dat het weer niet goed met hem ging, liep erg hard te hijgen en na getemperatuurd te hebben bleek hij weer koorts te hebben.

Meteen de DA maar weer gebeld, die vond het erg slecht klinken en hij blijkt nu zelfs longontsteking te hebben. Verdrietig
er zijn medicijnen voor maar daarvan wordt hij binnen een dag hoefbevangen, omdat hij daar zo gevoelig voor is, als hij nu hoefbevangen wordt is het ook over en uit.
heb nu dus wel weer andere medicijnen gekregen, en moet ook antibiotica maar aangezien de vorige niet werkten gaan ze nu overleggen wat ze nu moeten doen.

moet ze morgen weer bellen hoe het met hem gaat en hoe nu verder..

mijn arme mannetje.. zo jong en al zo vaak ziek geweest Verdrietig

Wesco

Re: Bento longontsteking..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:33

wat erg zorg ervoor dat je paard nu niet onnodig kou vat of nat regent ben benieuwd wat de dierenarts gaat doen veel sterkte

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 19:58

ja hij moest wel zo veel mogelijk buiten blijven staan omdat daar geen stof is, en alleen nog nat hooi. verder heb hij zn regendeken om zodat hij niet nat regent en met erge hoosbuien gaat hij op stal.. hij heeft inmiddels geen koorts meer gelukkig

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:02

Ow jeetje oppassen daarmee, zo ben ik mijn hengstje verloren.

Slaan veel medicijnen niet aan ? Bij mijn hengstje was dat toen zo en die bleek een schimmel te hebben op zijn longen, waardoor geen enkel medicijn aansloeg.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 16:54

ik heb vanmorgen de DA gebeld, ze gaan nieuwe antibiotica geven, via spuiten in zn hals, dus hij staat nu voor 10 dagen in de kliniek..
hij heeft het daar goed maar het is verschrikkelijk moeilijk om je paardje daar zo achter te laten Verdrietig

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:10

Idd Teun kreeg toen destijds ook spuiten in zijn hals. En ventipulmin, Pretnison via een middeltje.

d0rien1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:16

hmm meis wat erg zeg! veel sterkte ermee! houd je ons op de hoogte hoe het met hem gaat?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 17:22

het positieve is dat Bento nog wel vrolijk is, hij eet en drinkt ook heel goed.. als ik een beetje zoek op bokt zie ik dat er al veel paardjes aan overleden zijn.. Verdrietig Verdrietig

en ik kan alleen om 1 uur naar hem komen kijken omdat de DA er dan ook is, maar k moet morgen en overmorgen werken om die tijd.. kan dus pas zaterdag weer naar hem toe Verdrietig

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:55

wat erg zeg!! Heel veel sterkte, ik hoop dat hij snel opknapt!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:21

Jeetje anne!
dat is echt poedersuiker!
Maar 1 ding, hij is in de kliniek in goede handen en als er wat is zijn ze er meteen bij om iets te doen dus dat scheelt misschien iets.
Ik hoop dat hij snel weer beter is.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 13:40

heb vanmorgen heel hard gewerkt zodat ik toch nog even langs Bento kon Lachen nouja even, ben 1,5 uur gebleven Haha!
mocht hem lekker poetsen en over het erf wandelen en daarna ging hij lekker naar buiten Lachen
hij was wel heel erg aan het hijgen, eigelijk leek het nog erger dan dat hij nog bij ons stond maar goed.. ze zullen het wel weten..
heb ook gevraagd of de kans wel groot is dat hij beter wordt met deze medicijnen en dat zou wel moeten volgens hun!

hopelijk red ik het morgen weer... na 2,5 week 3 keer per dag bij hem te zijn is het behoorlijk rot om hem ineens maar 1 keer per dag te zien, laat staan een dag niet!

MisterBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:31

an, het gaat goed komen! met mijn uk is ookalles goed gekomen toch Lachen

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 15:18

het gaat nog steeds niet beter.. hij hijgt nog erg hard, te hard, en vandaag toeni k er kwam schrok ik me dood, zo mager dat hij is geworden..
hij was al erg dun, maar nu is het helemaal erg terwijl hij wel gewoon eet daar.
mocht van de dierenarts langs de weg lopen met hem dush eb stukje gewandeld, lekker gepoetst en buiten gezet..
de dierenarts wil het afwachten tot volgende week, en als het dan nog niet beter is gaat hij weer andere medicijnen krijgen, maar daar wordt hij hoogstwaarschijnlijk hoefbevangen van, echt balen allemaal dus Boos! arme man..

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:56

jeetje wat een rot nieuws zeg Boos! ik hoop voor jullie dat het snel beter wordt! Ik duim voor jullie Ach gut

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:40

Laat de DA eens controleren of hij geen schimmel op zijn longen heeft, Mijn pony had dat, en daarom sloeg geen enkel medicijn aan.

Als mijn ponys zich inspande met lopen bijv, werd het alleen maar erger.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:12

Annuh,
Ik wil EERST mijn complimenten aan jou geven hoe GRANDIOOS jij met je shetlanders omgaat! ECHT.
Heb zelf geen ervaringen met shetlanders maar ik zie hoeveel doorzettingsvermogen jij toont aan je shetlander, ik zie hoeveel tijd je erin steekt en ik zie hoeveel liefde jij erin steekt, KLASSE!

Ik ben mij rotgeschrokken toen ik BENTO in zijn ECHT dikke toestand zag. Hoe is het in godsnaam mogelijk??!! Super van jou dat je hem nu wat longeerd zodat ie wat SPEKKIES kwijtraakt want het kost hem een keer zijn hart als ie dikker wordt.
Je hebt inderdaad pech op dit moment. Maar VRAAG je wel aan de dierenarts WAT hij allemaal doet, WAT de gevolgen zijn en legt hij ook voldoende dingen uit aan jou? Gewoon vragen hoor!!! JIJ betaald die dierenarts om Bento beter te maken en daar mag best een stukje uitleg bij gegeven worden.
We hebben in Nederland gewoon echt een k. klimaat. Overdag is het 29 graden en 's nachts is het 13 graden!!! Het klimaat wordt steeds vreemder. ALS het overdag 29 graden is was het normaal dat het dan 's nachts 18 graden was. maar dat is helemaal niet van toepassing deze zomer.... Onze paarden krijgen dus echt een klap op hun lijf met dit weersverschil.

Je dierenarts KAN van alles in BENTO stoppen aan medicijnen maar laat hem EERST met een "gamma-camera" op zijn luchtwegen kijken en IN zijn longen. Pas doen moet ie met medicijnen gaan schuiven. Trek gewoon je mond open Annuh. Het is JOUW paard en JOUW heiligdom!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 16:44

Downhill: dank je wel voor al die complimenten Bloos Bloos
hij is nu erg mager.. hij was al erg dun de laatste tijd maar volgens de DA en hoefsmid moest dat ook dus dat was goed, maar hij moest niet erg veel dunnen worden, wat hij nu wel wordt daar Scheve mond

heb net weer een lekkere wandeling met hem gemaakt Lachen doet ons beide wel goed!

jullie hebben verder gelijk, ik ga morgen wat meer duidelijkheid vragen aan de DA.. hij vertelde mij ook dat hij zo min mogelijk stof om zich heen moest hebben maar hij staat wel op stal.. ik snap dat hij met regen niet buiten mag maar zoals gister was het mooi en stond hij de halve dag binnen, dan vraag ik me af waarom ze hem niet buiten zetten zoveel mogelijk, maar wie weet hebben ze daar een rede voor dat weet ik niet.

ik voel me zo rot.. het is echt mn vriendje, mn alles! hij heeft al zoveel meegemaakt en zoveel pijn gehad, en hij is zo vreselijk lief, doet niemand iets kwaad, hij verdient dit allemaal niet Verdrietig ik ga ook morgen wat fotootjes van hem maken daar, dat vinden ze vast niet erg..

bedankt voor jullie reacties! zal jullie op de hoogte houden hoe het verder gaat..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:12

Goedzo Annuh,
Het is JOUW paardje en JIJ bepaalt nog ALTIJD wat er met je paardje gebeurt. Dus als je hem wilt fotograveren dan GA jij hem fotograveren. En VRAAG ook gewoon: "waarom stond hij gisteren niet buiten?
Let er WEL op dat ie zijn voeding (vitamines) blijft krijgen en niet dat ze hem NIETS meer te eten geven omdat ie TOCH moet afvallen. Het lijkt mij sterk dat ze het op zo'n manier doen maar VRAAG dan ook maar gerust WAT ie te eten krijgt!!! (ook dat ben je NU aan het betalen!)
Heel veel sterkte en ik blijf je "lezen" hoe het gaat met Bento!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 17:21

ja hij krijgt alleen hooi.. bij ons kreeg hij dat ook maar hij kreeg ook iedere dag een bak wortels, en die hebben ze daar niet.. kan natuurlijk een paar emmers van stal daarheen brenge en vragen of ze die willen geven, alleen hooi lijkt mij ook niet genoeg eerlijk gezegd..

dank je wel Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:00

Hooi is idd niet genoeg lijkt mij.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:03

horsewisper schreef:
Hooi is idd niet genoeg lijkt mij.

Ik ben het met horsewisper eens!
Uit hooi kunnen ze geen VOEDINGSBESTANDDELEN halen.
Hij was inderdaad te dik maar ze mogen jouw paardje NIET van hooi laten leven!!!
Vindt je het gek dat ie dan zo achterlijk mager wordt. Laat ze maar een klein handje brokjes geven (waar ALLES in zit wat ie nodig heeft)
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ze een "loopje" met jou nemen, Annuh.
Niet rot bedoeld maar als ie ECHT ALLEEN maar hooi krijgt...... Sorry hoor maar dan stel ik DIE PRAKTIJK verantwoordelijk voor de gevolgen van zijn GEZONDHEIDS TOESTAND. (dat bedoel ik met mijn vorige reactie met: "durf je mond open te trekken & VRAAG zaken waar jij je bedenkingen over hebt")

Vraag ook maar gelijk of ze de NOTA (die je straks krijgt) willen SPECIFICEREN (onderbouwen WAT - WAT kost!!!) Als ze het lef hebben om "voer" te noteren op de nota zou ik klaar zijn met die praktijk!
Gewoon je mond opentrekken Annuh! Vragen zoals:
WAT willen ze nou gaan doen met je paardje?
WAT is HUN plan van AANPAK? WAAROM juist DIT plan?
Hoelang gaat dat duren?
Gewoon aan de BEHANDELEND arts ZELF vragen (geen assistente) en WIJS HEM op zijn verantwoordelijkheden dat je het bijvoorbeeld NIET NORMAAL vindt dat ie ZO afgevallen is bijvoorbeeld. Hij is JOU verplicht dit te vertellen of uit te leggen.

Wat zegt JOUW gevoel ZELF hoe de behandeling verloopt???

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:11

Mijn paardje werd in een paar dagen ook giga dun hoor, Dat kwam door het zware pompen dat hij deed. En hij eette bijna niet

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:47

horsewisper schreef:
Mijn paardje werd in een paar dagen ook giga dun hoor, Dat kwam door het zware pompen dat hij deed. En hij eette bijna niet

Tja, daar zit inderdaad ook wat in.
Het hijgen / snakken naar adem VREET natuurlijk ook veel energie! Heb ik niet bij stilgestaan. maar toch; heb je gezien hoe die shetlander er in zijn GOEDE tijd eruit zag??? (was wel heeel erg dik maar daarna "gewoon" een bijna normale dikte voor een shetlander)

Des te meer reden om zo'n snakkend dier WAT KRACHTVOER te geven!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:27

nee ik heb totaal geen slechte woorden over de praktijk hoor! zeker niet zelfs! maar Bento mag absoluut geen krachtvoer, hij zal daar direct hoefbevangen van raken, het enige wat hij mag is hooi en dus wat wortels.

ik denk persoonlijk dat hij vermagerd is omdat hij stress heeft/heeft gehad. hij staat ineens in een box in plaats van paddock, waar hij niet bovenuit kan kijken, bij elk paard wat hij hoort staat/stond hij dus druk te hinniken en rondjes in zn stal te lopen.. wat ook wel logish is.. vandaag stond hij er alweer veel rustiger bij.

overigens weet ik al hoe hoog de rekening wordt, inclusief zn medicijnen, 10 dagen in de kliniek met voer enz.. en dit is echt niet veel. wordt uiteraard meer als dit niet gaat werken maar voor die 10 dagen was het ontzettend weinig.

ik ben blij met je reacties hoor Downhill Lachen maar mag echt geen kwaad woord spreken over de praktijk en de betreffende dierenarts..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:31

Daar ben ik blij om Annuh, is de dierenarts en zijn kundigheid in ieder geval een zorg minder!
Ik hoop ECHT dat het SNEL weer goed komt met Bento! Ik vind dat je leuk met hem omgaat en kan echt ZIEN dat je GEK met hem bent!! Dat doet mij goed!!! Kunnen veel mensen nog een voorbeeld van nemen!!
Heel veel sterkte, en WEET dat ik je topic in de gaten houd en dat ik hoop snel weer te lezen dat ie gezond en wel weer bij jou staat en niet op de kliniek!