Ervaringen Faculteit Utrecht afd. Paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOCA

Ervaringen Faculteit Utrecht afd. Paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 12:14

Of te wel, wat zijn jullie ervaringen met Utrecht? Ik weet namelijk niet zeker of ik hier ooit weer naar toe zou willen.

hier eerst even uitleg van de situatie:
Ons paard liep kreupel en ook na rust ging het niet over dus zijn wij doorverwezen naar Utrecht. In Utrecht allerlei onderzoeken gehad en foto's gemaakt en het probleem bleek dus in de hoef te zitten, het paard heeft z.g. " hielpijn". oplossing was dus speciale hoefijzers met een soort paarse vulling dichtgemaakt en een verhoging aan de achterkant (paard loopt nu dus op hakken) zelf ben ik hier geen fan van, maar paard loopt nu dus beter.

Paard moest dus een nachtje blijven en de volgende dag konden we hem weer ophalen. 1 van de dierverzorgers vraagt of hij makkelijk te laden is, dat is hij dus niet maar ik vertel er nadrukkelijk bij dat we geen hulp hoeven. daarna gaan we het paard met z'n tweeen inladen, paard staat bijna in de trailer komt de dierverzorger er aan met de zweep en een longeerlijn en gaat ongevraagd (!) paard op zijn kont slaan en met een andere dierverzorger achter het paard met de longeerlijn duwen. Paard schiet in de stress springt de laadklep af en wil vervolgens helemaal de trailer niet meer in en staat te trillen op zijn benen. Ik vraag op dat moment nog vriendelijk of ze willen vertrekken en dat we het met zijn tweeen op een RUSTIGE manier doen, zonder stress, ik ga namelijk niet met een gestressed paard anderhalf uur op de trailer rijden. Vervolgens krijg ik dus naar mijn hoofd geslingerd dat zij voor NH manieren geen tijd hebben. Ik werd kwaad en zei dat ze daarom lekker met haar eigen paarden moest gaan bemoeien en niet met de onze. Vervolgens komt ze aan met een kalmerings spuitje (ongevraagd) om ons paard te sederen. Toen werd ik natuurlijk heel erg kwaad en ben ik niet erg netjes gebleven, maar het kwam er o pneer dat ik al dr ahren uit dr kop zou trekken als ze dichterbij zou komen. Vervolgens hebben we het paard een beetje op adem laten komen, hebben we hem rustig stap voor stap ingeladen en zijn we naar huis gegaan.

Gisteren moesten we terug voor controle en nieuwe ijzers.
Eerst moet ik het paard voorrijden en er was niets te zien, ik merk zelf alleen dat hij soms 1 pas moeilijk loopt vanuit verzameling naar arbeidstempo maar volgens de D.A. was er niets zichtbaar. vervolgens vraagt de D,A. of iemand van hun hem even maag voorrijden om te kijken of hij iets voelt. Ik vind het OK en er wordt iemand geroepen. De beste man stapt op het paard maar krijgt hem totaal niet nageeflijk. Timon is een paard die niets onder dwang doet, als je het verkeerd doet doet hij het gewoon niet en van zweep of sporen is hij totaal niet onder de indruk. Er valt dus geen land te bezeilen tusen die man en ons paard en omdat hij zit te zagen en tegelijk been geeft ontaart alles in een steiger en bok serenade. Gevolg, ons paard is totaal niet opgevoed, ongetrained, niet geschikt voor de dressuur en moet eens flink aangepakt worden. (ik start L1 met hem en hij is M- afgericht en dat heb ik zelf gedaan). Volgende probleem, de ijzersmoeten worden vervangen. Paard staat nu alleen op voorijzers met speciaal beslag dus, vorige week is de hoefsmid bij ons geweest voor de aachterhoeven, en heeft deze heel netjes bekapt. komt de Hoefsmid in Utrecht dus aan met achterijzers en oppert dat hij achter ook maar op ijzers moet omdat zijn hoeven dan minder snel slijten, nou sorry dan breekt mijn klomp. zijn achterhoeven waren keurig netjes bekapt en groeien juist heel snel(worden om de 4 weken bekapt en bijgevijld door de smid). ik heb natuurlijk gezegd dat we dat niet willen hebben en dat hij alleen voor hoeft te beslaan. vervolgens omdat het paard 2 keer zijn hoef van zo een standaart aftrekt staat de smid erop dat het paard gesedeerd word, nou kwaaier kun je me niet krijgen, maar zonder sedatie ging de smid niet verder. Heb het dus maar toe gelaten (we waren er totaal a zo een 6 uur) heb het paard in geladen en naar huis gegaan.

Eigenlijk wil ik nooit meer terug naar Utrecht, wat een botte boeren zijn dat zeg! niets kan vriendelijk en krijgen ze het paard niet onder controle wordt er direct naar hulpmiddelen gegrepen, vind het echt afschuwelijk en vraag me af wat er nog meer voor alternatieven zijn.

Sorry voor het lange verhaal, maar ben benieuwd naar jullie goede of slechte ervaringen.
Laatst bijgewerkt door LOCA op 15-08-06 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ananas_

Re: Ervaringen Fuculteit Utrecht afd. Paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:22

Hmm dit komt me echt niet bekend voor!! Heb er vier jaar gewerkt in de zomervakantie en dan was het juist andersom, laat ze het paard maar zelf in de trailer zetten en we helpen wel als het gevraagd wordt! Ook het rijverhaal komt me vreemd voor, er zijn wel nieuwe dierverzorgers bijgekomen, misschien dat je die net getroffen hebt?

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:38

Het komt mij ook helemaal niet bekend voor dit verhaal. Ik ben (helaas) met mijn beide paarden daar een aantal maal geweest, ook altijd voor beenproblemen.
Zowel de artsen, studenten en de dierverzorgers waren allen superbehulpzaam, aardig en kundig. De merrie is daar ook gereden door iemand van daar, geen problemen mee gehad. Het ging allemaal heel beheerst. Ook met de hoefsmid heels geen problemen gehad, juist het tegenovergestelde. Hij kwam met allerlei boeken en voorbeelden om zoveel mogelijk van de behandeling uit te leggen.
Ik vind het wel heel seu voor jou dat je nu zo'n ervaring hebt gehad met een in mijn ogen heel fijne kliniek.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:44

klinkt ook mij niet bekent, wij hebben er een paard met koliek gehad en werden prima begeleid, paard heeft daar een week gestaan, we mochten ten alle tijden bellen en langs komen.

rot voor jou en je paard zo'n ervaring, misschien kun beter je eigen vertrouwde hoefsmid je paard laten beslaan in overleg met utrecht.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:25

Sluit me aan bij de anderen, geen slechte ervaringen, absoluut niet. Het ziet er naar uit dat je enorm pech hebt gehad. Misschien toch even een telefoontje aan wagen om te vertellen wat er is gebeurd? Ik kan me niet voorstellen dat men in Utrecht blij is met dit soort uitschieters (want dat zijn het toch, denk ik).

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:34

Wij zijn met onze paarden al meerdere keren in Utrecht geweest, onze paarden zijn daar altijd heel netjes behandeld.
Alleen de laatste keer dat ik er was ben ik met een rotgevoel vertrokken.
Mijn 5-jarige paard bleek atactisch te lopen, we werden naar Utrecht doorgestuurd voor onderzoek.
Omdat mijn paard hengst is en nauwelijks het erf afkomt thuis, was hij na het uitladen in Utrecht nogal opgefokt in zijn lopen en liep hij dus spontaan niet meer atactisch.
Na wat onderzoek pogingen van studenten werd er gezegt dat hij beter maar een dagje op stal kon zodat hij rustiger werd, daarna zouden ze verder kijken.
Paard ging dus op stal en wij konden vertrekken.
Toen ik de volgende dag in de kliniek kwam stond mijn paard heel zielig en sloom in een hoekje van zijn box, het leek erop dat hij gesedeerd was.
Toen ik iemand hierop aansprak wist diegene van niks, maar hij wist me wel te vertellen dat ze mijn paard de avond ervoor al onderzocht hadden.
Hier was ik best kwaad over, mijn paard komt thuis nooit in aanraking met andere mensen behalve de smid en mijn DA, dus ik was er liever bij geweest.
Toen ik later die dag telefonisch contact had met mijn DA, vertelde zij mij dat mijn paard een flinke stennis had lopen maken tijdens de onderzoeken.
Mijn paard heeft in totaal nog zo'n anderhalve week in Utrecht gestaan.
De behandelend arts was op zich een hele aardige man.
Wat ik ook erg op prijs stelde was dat ik mijn paard dagelijks mocht losgooien in de binnen- of buitenbak.
Als ik met Roy aankwam lopen en studenten stonden op het punt te gaan rijden, lieten ze ons vaak nog even voor Lachen

Na een week van onderzoeken en hoop, omdat er eigenlijk niets gevonden werd, werd ik op vrijdagochtend opgebeld door een arts.
Hij zei meteen, ik heb heel slecht nieuws, je paard heeft ernstige artrose in zijn halswervels, zo erg hebben we het niet eerder meegemaakt.
Het kwam er op neer dat het einde verhaal was.
Hij vroeg of we daar heen wilde komen zodat hij de foto's kon laten zien en wat dingen kon uitleggen.
Daar aangekomen werd de behandelend arts door studenten weg geroepen.
De arts die toen het verhaal kwam uitleggen, daar heb ik geen goed woord voor over.
Hij liet de foto's zien en zei dat er niets meer aan te doen was, we konden eventueel wel met pijnstillers beginnen, maar binnen de kortste keren zou mijn paard over de drempel of wat dan ook vallen en niet meer opstaan, of hij zou in de sloot vallen als hij wat wou drinken.
Die man hield in zijn uitleg werkelijk geen enkele rekening met onze gevoelens en dat ik na dagen van hoop dit nieuws pas net had ontvangen.
Alles waar ik naar informeerde qua behandelingen, medicijnen en een eventuele operatie werd de grond in gestampt.
Ik had thuis wat informatie over suplementen verzameld en meegenomen om te vragen of dat verlichting kon geven, maar de meeste dingen kende hij niet eens.

Afgesproken werd dat mijn paard woensdag (het toen was vrijdag) gecastreerd zou worden, zodat hij zolang het nog kon bij mijn merries in de wei kon.
Mijn voorwaarde was wel dat het staand via de lies zou gebeuren, de risicos van een narcose wilde ik niet meer nemen in verband met mijn angst voor het opstaan met zijn slechte hals.
Dinsdag heb ik gebeld om te vragen hoe laat mijn paard de volgende dag gecastreerd zou worden.
Toen hoorde ik dat ze hem toch onder narcose wilde brengen omdat hij te zwak in de achterhand zou zijn om langere tijd stil te staan.
Ik zei: laat maar zitten, ik kom hem ophalen.
(Ik vraag me af of ze mij uberhaubt zouden hebben ingelicht over de narcose als ik niet gebeld had.)
Daar aangekomen was de arts het er niet mee eens dat ik Roy mee wilde nemen.
Ik ben naar Roy zijn box gelopen en ondertussen heeft de arts mijn DA gebeld en gezegt dat ik mijn paard kwam halen en dat hij het er niet mee eens was Verward
Ik heb mijn DA nog aan de lijn gehad en ze zei zoiets als: wat wil je nu met je paard doen dan, hij heeft daar de beste artsen en als hun niets meer kunnen doen, wat wil je dan zelf nog doen.
Maar ik had zoiets van het kan me niet schelen, als hij hier maar weg is!
Ik weet niet of en wat er was voorgevallen, maar mijn paard was thuis altijd druk en vrolijk terwijl hij daar nog maar een schim van zichzelf was.
Eenmaal buiten wilde mijn paard de trailer niet meer op.
Nadat we het een aantal keer geprobeerd hadden kwam er ineens iemand met een bezem aan lopen.
Ik zei nog: hij staat bijna nooit in de trailer, dus laten we het vooral rustig houden voordat hij ook nog van de klep afdonderd met zijn ataxie!
Maar nee hoor, lekker porren met die bezem.
Uiteindelijk is mijn paard de trailer opgegaan, maar ik zie al op tegen de dag dat hij er weer in moet...

Wie weet komt die dag nog eens, want nu, drie jaar later is mijn paard gelukkig springlevend!
Ik heb alle adviezen van de kliniek zoals geen deken op, rustig op stal laten staan, en pijnstillers geven in de wind geslagen.
Ik ben hem gaan longeren om zijn achterhand sterker te maken en inmiddels rij ik ook op hem.
Hij ziet er heel gelukkig uit, loopt inmiddels vrij goed, alleen in stap heeft hij weleens de neiging om met zijn achterbenen te slepen.
Een week geleden was hij uitgegleden in de natte wei en in de sloot terecht gekomen.
Hij stond er tot halverwege zijn hals in en toen ik naar de buurman schreeuwde om een trekker, schrok hij zo dat hij spontaan zijn benen op de hoge kant gooide en zichzelf de sloot uit tilde!

Om een lang verhaal kort te maken, ik geloof van harte dat er hele goede artsen in Utrecht rondlopen, maar iemand is voor mij pas een fijne paardenarts als hij ook netjes met de eigenaar om kan gaan en ik kan er zowiezo twee opnoemen die op dat gebied nog wel wat kunnen leren.

P.s. het was wel fijn dat ik achteraf op de rekening alsnog kon zien wat ze nou allemaal voor onderzoeken hadden gedaan Lachen
Laatst bijgewerkt door Anita_D op 15-08-06 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:39

Dat is zeker waar wat betreft de da's in Utrecht.. Ze vinden zichzelf geweldig en andere behandelmethoden dan dat zij hebben zijn niets waard! Niet alle DA zijn zo daar, maar een heel aantal wel.

Edit} hmm was nog niet klaar! Wat mij nu opvalt is dat het advies voor paarden met ataxie of paarden met rugproblemen altijd een kant op gaan --> enkeltje paardenhemel! Dit is niet eerlijk tegenover mensen die alle vertrouwen in ze hebben en zeker niet tegenover het paard die niet ingeslapen hoeft te worden!! Tuurlijk zijn er paarden die echt ataxie hebben en een gevaar voor zichzelf en hun omgeving zijn, daar zijn dan geen oplossingen meer voor. Maar voor heel veel andere rugproblemen wel!! Zie bijvoorbeeld mijn onderschrift, waar over gezegd is dat het een schande is dat de Faculteit nog niet zo'n apparaat heeft (door da van Faculteit zelf!). Maar waar niet naar doorgestuurd wordt ook al weten ze dat het werkt!!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:55

Ik ben er in totaal een keer of 4 geweest. ik ben niet meer van plan om daarnaar toe te gaan. de eerste 2 keren dat ik daar geweest ben gingen nog wel. de eerste keer was met m'n shet. een jaartje of 8 geleden. ze waren heel verbaasd dat ik met een shet aan kwam zetten. hij had een schouderblessure en ze lieten duidelijk merken dat het MAAR een shet was.
hierna ben ik nog 2 x met mijn fries geweest. 1x voor een kiesoperatie. communicatie daar vindt ik erg slecht geregeld. als ik een arts zocht waren ze nergens te vinden. ik kwam er toch elke dag. ik moest er altijd achteraan bellen als ik iets wilde weten. ze dachten dat hij naast de kies nog wat andere dingen mankeerde. ze hebben nooit gevonden wat.
de 3e keer kwam ik met m'n fries daar omdat hij sloom was, hij zoog lucht, LDH waarden in z'n bloed steeg steeds en hij gebruikte z'n rug niet goed, galoperen wilde hij niet. ja hij liep door als je de zweep er goed overheen haalde. maar zo wil ik dus niet rijden. dan is er iets mis. hij was gewoon niet jofel. hij heeft er toen 2 weken gestaan. toen ik daar kwam stonden ze met een heel groepje studenten en 2 artsen om hem heen. ze stonden allemaal oeeh en aah te roepen. zo erg vonden ze hem lopen en zo'n erge rug (doorgezakt) hadden ze zelden gezien. uit testjes bleek dat hij zwaar atactisch zou zijn.
hierna is er een man van de faculteit op gaan rijden. teugels werden strak aangetrokken en de zweep erover gehaald. toen gallopeerde hij wel. conclusie, ik was niet streng genoeg het was gewoon een aardslui paard. maar dat hij continu oversprong en niet rechtuit kon lopen, daar werd niet naar gekeken. na 2 weken met een hoge rekening naar huis en geen spat wijzer. ja, het was een lui paard, z'n maag hadden ze niet eens bekeken en hij had zeker weten ataxie. liever niet meer op rijden. hierna steffie van der laarse en de vallei. conclusie, wervel in rug verkeerd, bekken scheef en maagzweren. hij is nu weer helemaal ok, zuigt ook geen lucht meer en is zeker niet atactisch.
een paar maanden terug nog met m'n hond geweest. was door dierenarts naar de spoeddienst gestuurd omdat hij waarschijnlijk kanker had en het echt niet goed ging.
3 UUR zitten wachten tot er eindelijk eens iemand tijd had om te kijken. terwijl we een afspraak hadden. beestje had pijn. het liep al tegen sluitingstijd en met veel moeite wilde ze nog een rontgenfoto maken. het liefste hadden ze hem daar gehouden en lekker naar huis gegaan. alles ging super gehaast. hij moest jammer genoeg in geslapen worden maar dat heb ik gelukkig niet daar laten doen. mee naar huis genomen en rustig thuis op de bank in laten slapen. heb echt spijt dat ik niet naar de vallei ben gegaan.
over de verzorgers verder geen verkeerd woord. hij werd super verzorgd en de mest kreeg amper de kans om de grond te raken of het was al weggehaald.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:59

annepanne schreef:

Edit} hmm was nog niet klaar! Wat mij nu opvalt is dat het advies voor paarden met ataxie of paarden met rugproblemen altijd een kant op gaan --> enkeltje paardenhemel! Dit is niet eerlijk tegenover mensen die alle vertrouwen in ze hebben en zeker niet tegenover het paard die niet ingeslapen hoeft te worden

daar ben ik het helemaal mee eens. Steffie van der laarse vertelde mij dat er heel veel paarden door zowel reguliere dierenartsen als de uithof zogezegd ataxie blijken te hebben en een enkeltje eeuwige jachtvelden krijgen terwijl ze het dus helemaal niet blijken te hebben.
de mijne zou volgens de uithof ataxie hebben. ook de fysiotherapeut (die ook osteopaat is) dacht dat hij dit had.
erg slecht.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:59

Ja idd het topic gaat eigenlijk natuurlijk over de verzorgers en daar heb ik geen slecht woord over!!

@ Tieme off topic: De Vallei is gewoon veel beter, aandacht voor je paard en niet alles hoeft wetenschappelijk bewezen te zijn voor er wat aan gedaan kan worden! Grappig dat je ook uit Wijk komt trouwens!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:03

annepanne schreef:
Ja idd het topic gaat eigenlijk natuurlijk over de verzorgers en daar heb ik geen slecht woord over!!

@ Tieme off topic: De Vallei is gewoon veel beter, aandacht voor je paard en niet alles hoeft wetenschappelijk bewezen te zijn voor er wat aan gedaan kan worden! Grappig dat je ook uit Wijk komt trouwens!

Lips are sealed Lips are sealed

Ik ben altijd bij Utrecht geweest en heb nooit zulke ervaringen gehad, ze hebben me altijd vriendelijk te woord gestaan en nooit moeilijk gedaan.
Wat ik altijd wel het nare vind aan zulke berichten is dat je het altijd maar van 1 kant hoort.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:03

@ts kan je de titel nog wijzigen? Fuculteit krijgt anders misschien een hele andere uitleg zo!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:07

Jeetje wat een verhaal, Tieme

Toen onze Welsh hoefbevangen in Utrecht stond vonden ze "plakijzers" ook niet echt nodig voor "een Welsh".
Daar heb ik toen wel wat van gezegt, wij bepalen zelf wel hoeveel we voor ons paardje over heb Boos!
Toen wij trouwens na de ervaring met Roy een jaar later met de Welsh weer naar een kiniek moesten, hebben we gekozen voor een andere kliniek omdat dat gedoe in Utrecht nog vers in mijn geheugen lag.
Daar aangekomen bleek de behandelend arts ook van Utrecht te zijn die dus anderhalve dag per week in een andere kliniek werkt, dat hadden wij weer Scheve mond
Diegene was ook niet bepaald mensvriendelijk en ook in die kliniek kreeg ik de indruk dat ze harder hadden gelopen als we een Z-paard hadden meegenomen.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:10

youngster schreef:
annepanne schreef:

Lips are sealed Lips are sealed

Ik ben altijd bij Utrecht geweest en heb nooit zulke ervaringen gehad, ze hebben me altijd vriendelijk te woord gestaan en nooit moeilijk gedaan.
Wat ik altijd wel het nare vind aan zulke berichten is dat je het altijd maar van 1 kant hoort.

Dit is en off topic en mijn mening! Bovendien heb ik er vier jaar gelopen (en kom er al heeeeeeel lang omdat mijn vader en mijn zus er werken) en natuurlijk heeft iedereen andere ervaringen, ik heb het er verder altijd prima naar mijn zin gehad! Alleen wat ik jammer vind is dat er naar mijn idee nooit verder wordt gekeken dan wat er wetenschappelijk bewezen is! En aangezien het onderzoeken op het paardengebied niet heel hard gaat, zijn er al heel veel ervaringen bekend zonder dat het wetenschappelijk bewezen is.

Bovendien staan er hier ook mensen die goede ervaringen hebben, maar zo'n topic op een forum levert nou eenmaal sneller slechte dan goede resultaten op! En in elke praktijk is er wel eens wat of is de diagnose wel eens fout, het blijft mensen werk!!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:12

De enige nare evaring die ik in Utrecht had was met die zakkewasser van een smid daar.
Mijn oude ruin stond in Utrecht voor een oogoperatie(rechteroog werd verwijderd) nadat ze na veel dokteren elders in Utrecht uiteindelijk de juiste diagnose hadden gesteld.
Ik ben tijdens dat hele proces super behandeld en Artiest ook. Ik ben de 1e keer na de operatie dat ik Artiest zag compleet ingestort en ze hebben mij toen zo goed opgevangen. Ook de dagen erna werd ik steeds opgewacht en begeleid als ik naar mijn paard ging. Artiest wilde niet eten, voelde zich ziek en lustte alleen maar wortels. Hup, binnen 10 minuten stonden er kratten vol met wortels voor de box en keeg hij zoveel als hij wou.
Na een week zat 1 van mijn ijzers los. Artiest liep op Natural Balance, hij had artrose en dit was het enige beslag waar hij echt goed op liep. Het is omstreden dat weet ik, maar ja, als het helpt...Ik ging met Artiest aan Pascal Ebell vragen of hij het ijzer even vast wilde slaan. Ik heb het netjes gevraagd en werd vervolgens uitgescholden, uitgelachten, er werden studenten bijgeroepen om te komen kijken waar dit paard toch op stond. Ik ben huilend weggelopen....
Vorig jaar ging het op het einde met Artiest. Hij werd atactisch, kreeg narcolepsie en zijn overgebeleven oog werd blind. Hij is In Utrecht helemaal onderzocht, ze waren superlief voor hem. ik had afgesproken dat hij direct ingeslapen zou worden als hun zouden constateren dat het zo neit meer kon. Uitgebreid en met veel zorgvuldigheid is hij onderzocht. Dat is ook niet meer dna normaal maar hij was al wel 23 en ik kan me voorstellen dat er dan eerder een enkeltje paardenhemel wordt geadviseerd. Maar nee hoor, ze vonden dat ik het wel kon managen en met wat tips kreeg ik hem mee naar huis. 7 weken later is hij alsnog ingeslapen omdatt hij toch hard achteruit ging.
Maar het is dus niet waar dat elk paard met ataxie enkele reis paardenhemel krijgt!
Hij is uiteindelijk wel in Bodegraven ingeslapen omdat ze hem in Utrecht nog wilden onderzoeken voordat ze hem een spuit gaven en ik dat niet wilde. M.a.w: ik kon hem dus niet "zomaar" daar in laten slapen.

Behalve de hoefsmid dus geen verkeerde ervaringen met Utrecht. Ik ging er destijds met gemengde gevoelens heen, had er ook veel verhalen over gehoord. Maar als je paar iets bijzonders heeft, zoals dus zo'n oog ben je daar aan het goede adres. Ze maken ook meer uitzonderlijke gevallen mee.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:15

Klopt Annepanne, maar jij brengt alsof het een feit is dat De Vallei beter is dan de Faculteit en dat is gewoon absoluut niet zo.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:18

Ook de artsen hebben mij trouwens goed behandeld. Dr Klein heeft mij bijna dagelijks gebeld om te vertellen hoe het ging!

Over iedere kliniek zijn nare verhalen in de omloop en waar gehakt wordt vallen spaanders.
De 1 zweert bij Bodegraven, de ander bij Lienden etc, etc.
Zo is het met ziekenhuizen ook, 1x een nare ervaring en het is gelijk een slecht ziekenhuis. Dat begrijp ik ook wel, het gaat om jezelf en je dier en dat moet goed zijn. Maar er zijn in sommige verhalen soms wel wat nuances aan te brengen.
En praat het uit met de desbetreffende persoon als er iets is. Heb ook een keer een probleempje gehad met een DA maar dit bleek toch een wederzijds communicatieprobleem te zijn.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:20

Ik werd heel enthousiast bij het zien van de goede resultaten bij de Vallei! Ha ha

Tuurlijk is Utrecht goed in heel veel dingen maar ik denk dat ze ingehaald worden door een heel aantal klinieken in het land, die zich ook steeds verder specialiseren. Het beleid in Utrecht was daarom ook gericht op de puur speciale gevallen (vandaar ook de verbouwing, behalve dat het flink verouderd was is het nu ook een stuk kleiner!) maar daar moeten ze nu op terugkomen..

Absoluut niet zo vind ik ook weer een erg groot woord, 1 van de DA's bij De Vallei heeft toch een aantal jaar op de Faculteit gewerkt...

Pascal werkt niet meer op de Faculteit dus daar hoef je niet meer bang voor te zijn!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:25

Zal best idd dat ze ingehaald worden, daar zeg ik ook helemaal niks van Knipoog Zijn genoeg klinieken in nederland die verder zijn. In Twente doen ze al stamceltransplantaties bji paarden dus ja.
Maargoed idd een nuance aanbrengen in een verhaal kan ook geen kwaad. En eigenlijk is het hele topic zinloos, aangezien er heus wel meerdere mensen zijn die ergens een slechte ervaring mee hebben. Dat is dan heel sneu maar wat heb je er nou aan als je die slechte ervaringen hoort? Ja je gaat er niet meer naar toe, maar misschien is het de volgende keer wel heel anders. Helpen ze je wel top en doen ze alles goed.
Vind dat je niet uit kan gaan van 1 slechte ervaring. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:31

Ik heb ook niet al te beste ervaringen met de faculteit in Utrecht.

Tot 2 maal toe hebben ze een verkeerde diagnose gesteld.
Eerste keer heeft mijn paard na een kreupelheid daar 12 dagen gestaan, onder narcose foto's gemaakt enz. enz. Na 12 dagen kreeg ik het bericht dat ze het niet wisten en ik haar maar op de wei moest gooien vor een half jaar.
Ik ben toen naar Dierenkliniek Visdonk in Roosendaal gegaan en toen bleek ze een botvliesontsteking te hebben.

Het tweede paard is van een kennisje.
In Utrecht zeiden ze dat het paard EMND had. Dat is een terminale ziekte die niet meer beter wordt.
Bleek helemaal niets van waar te zijn. het paard was ondervoed vanwege de geweldige pensionstal waar het paard stond. Toen het paard op een goede pensionstal stond was hij helemaal beter.
Je zou je paard na zo'n diagnose maar in hebben laten slapen.

Er zullen ongetwijfeld ook goede ervaringen zijn maar ik ga in het vervolg naar Visdonk in Roosendaal of Moerbeke in belgie.
Laatst bijgewerkt door Masada op 15-08-06 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 14:33

Ik heb geen idee hoe ik de titel aan kan passen annepanne (mod?) En dit topic is bedoeld om goede en slechte ervaringen te delen, dus niet eenzijdig, en gezien er al een aantal reacties zijn zie ik wel het nut van dit topic.
@ Tieme, bij ons paard werd idd ook de teugels flink aangetrokken en met de zweep erover, en naturrlijk lag het allemaal aan het paard toen het niet lukte..

edit: het is gelukt om de titel aan te passen Lachen
Laatst bijgewerkt door LOCA op 15-08-06 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:36

Als het nou 1 slechte ervaring was.... Maar dat is het dus niet! Ik roep niets over een kliniek waar ik ooit een keer geweest ben of een keer via via een verhaal van heb gehoord..

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:49

Ik heb wisselende ervaringen met Utrecht.

Voor een kreupel/onregelmatig paard zou ik er niet snel meer naar toe gaan. Ik heb op deze afdeling absoluut geen fijne herinneringen. Spierbevangenpaard behandelplan = aan het werk zetten Huilen . Diaganose behandelend arts in twijfel trekken en na preciese gegevens toch dezelfde diagnose moeten stellen. Twee verschillende diagnose met betrekking tot de foto's krijgen enz...

Maarrr... Mijn andere paard heeft in totaal 60 dagen in Utrecht gestaan. De 1e dagen hadden we wat miscommunicatie (paard zou CT scan krijgen en ik kreeg de melding dat het goed verlopen was terwijl hij door een spoedoperatie naar de volgende dag was verschoven, hiervoor hebben ze zich verontschuldigd) De behandelend arts in 1 woord Super!!! Keurig de tijd overal voor genomen veel contact gehad enz. Ik ben bijna iedere dag mijn paard geweest en heb met hem buiten gewandeld en hem gepoetst. Het verzorgend personeel heeft ons ook veel informatie gegeven en geprobeerd hem zo keurig mogelijk te verzorgen.

De smid daar is niet mijn vriend, met beide paarden geen goede ervaring.

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:00

Ik denk dat het voor de meeste mensen een hele erge teleurstelling is als ze naar DE kliniek in Utrecht gaan (toch ook de school waar ongeveer elke DA in nederland zijn opleiding heeft genoten (op Gent na dan)) en de verwachtingen die ze daaraan koppelen.
Maar een zijn een aantal dingen die men niet moet vergeten:
1. het is een overheidsinstantie : log, lomp en bureaucratisch
2. Een DA is ook maar een mens, dat wil niet zeggen dat ie lomp mag gaan doen als ie jou iets uit moet leggen over een diagnose bij jou paard, maar houdt er misschien een klein ietsiepietsie rekening mee dat ze bv al een paar dagen en nachten aan het werken zijn (ja dat gebeurt).
3. Het is een universiteit, tuurlijk is dat alleen wetenschappelijk.... en ja ze zijn niet progressief (dat zijn ze in Gent ook niet, daar noemen ze fysiotherapie in een mond met homeopathie en fysio is nog laaaangg niet bewezen, dus werkt het ook niet....... om maar een voorbeeld te geven). Als je verder wil kijken dan moet je dus niet naar utrecht gaan want daar kunnen ze je uiteindelijk maar een wetenschappelijke diagnose geven (en die moet dan natuurlijk wel kloppen).
4.In Gent staat de hoefsmid los van de universiteit, ik neem aan dat dat ook zo in utrecht is, dwz elke boerelompe hoefsmid kan daar een baan krijgen (bij wijze van spreken)....
5. In Gent wordt er altijd gevraagd of je hulp nodig hebt bij het inladen (en als je dat niet wil, nou dan niet), zo te lezen bij Utrecht (meestal) ook. Wss de nieuwe dierverzorgers? In het vervolg naar hun naam vragen en "aangeven"? Want dat vind ik idd niet kunnen .... (van mijn part staan mensen 4 uur lang te klooien om hun paard de trailer in te krijgen).
6. Je paard laten rijden door iemand anders, zodat er een diagnose gesteld kan worden is iets heeeeel erg akeligs/moeilijk. Om een vb te geven, in een andere kliniek kwamen er mensen met een paard, omdat ze het paard (6 jaar Z dressuur) niet in conditie konden krijgen, want ze konden er maar 20 minuten aan rijden, daarna kreeg het paard het benauwd (ging dan grollen). Thuis met Da al onderzoek gedaan en DA was zo geschrokken (blauwe sljmvliezen en verplaatsing van zacht gehemelte), dus hup naar de kliniek. In de kliniek endoscopie gedaan, paard door eigenaar voor laten rijden (deze springt erop; zaagt, prikt en laat hetd dier 20 minuten flink sjouwen bij een hittegolf). Paard laat niks zien (geen zuurstoftekort, geen protest tegen ruiter, is eigenlijk heel braaf en zet zijn beste beentje voor). Eigenaar totaal gefrustreerd, omdat paard dus niks laat zien en DA van kliniek geen diagnose kan en wil geven. DA vertelt alleen wat hij ziet: ja meneer uw manier van rijden is uhh.... (uitleg volgt). Dat was voor die mensen niet te behappen, ze kwamen met een paard waar ze van overtuigd waren dat deze iets had (hadden ze tenslotte zelf gezien) en nu kregen ze te horen dat ze (als het ware) niet konden rijden......

Tja betreft TS, moet niet kunnen!
Betreft de rest (over het algemeen), probeer ook in te zien dat het een log overheidsbedrijf is, waar iedereen apart (dierenverzorgers, studenten, DA's, hoefsmeden) er samen iets van moeten proberen te maken (en blijkbaar is dat nog niet zo makkelijk). En probeer ook je mannetje te staan (ook al is dat moeilijk, omdat je er vaak al emotioneel bij betrokken bent), maar als een DA lomp is dan zou die dat van mij echt wel te horen krijgen.

(en ja; soms moet je niet alles letterlijk nemen. Zo was er een ziek paard (lees: hele lichte koliek, was ook zo weer beter), werd tegen de mensen gezegd, u mag dag en nacht op komen zoeken. Dus die mensen komen dus vrolijk binnen stappen om 00.30 snachts..... en verwachten dan ook nog dat ze netjes geholpen worden en vriendelijk te woord worden gestaan door de behandelende DA...... :S

Jura

Re: Ervaringen Faculteit Utrecht afd. Paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:10

Over alle klinieken zijn wisselende verhalen, dat hou je toch. Ik heb zelf met meerdere paarden bij meerdere klinieken ervaring. Er is één kliniek waar ik zelf niet snel naartoe zou gaan maar dat is meer vanwege de sfeer dan dat ik daar echt ervaring heb opgedaan (alleen meegeweest met anderen).

Mijn ervaring in Utrecht begon toen mijn 2jarige merrie (inmiddels 8 jaar) daar is geopereerd. Ik vond ze toen ontzettend negatief en ook erg vervelend tegen mijn merrie, die doodsbang is geworden door die periode en een ontzettend trauma heeft opgelopen daar waar ze pas jaren later wat vanaf is gekomen, ik ga verder niet in details treden. Het heeft jaren geduurd voordat anderen (met name mannen) haar een halster konden omdoen. Toen had ik voor mezelf uitgemaakt: ik wil daar nooit meer naartoe en ik doe het mijn merrie al helemaal niet meer aan.

Ik ben daarna altijd naar Emmeloord gegaan. Ik vind Emmeloord nog steeds een fantastische kliniek en heb er alleen maar goede ervaringen. Het is natuurlijk een vrij kleine kliniek dus de communicatie loopt dan al vaak goed. Vorig jaar is mijn oudste merrie geopereerd in Utrecht (ik had haar ooit op een manier verzekerd dat ze alleen naar Utrecht kon en kon haar ook niet opnieuw verzekeren omdat er dan bepaalde dingen uitgesloten zouden worden). Na haar operatie bleek dat het helemaal niet nodig was geweest. Daar was ik best wel pissed over, waarom hadden ze dat nou van te voren niet gechecked? Nu was ze dus voor niets onder het mes gegaan.

Op dit moment staat mijn 3 jarige merrie in Utrecht. Ik heb hier toch voor gekozen omdat de kliniek 10 minuten van mijn stal vandaan is, en anders moest ze dus een eind in de trailer staan naar Emmeloord, maar nu kan ik haar ook 1 of 2 keer per dag opzoeken. Dat had anders niet gekund. Ze is gisteren geopereerd en ik ben erg tevreden over de gang van zaken en al helemaal over de chirurg. Die man wil ik voortaan als ik daar naartoe moet. Vanmorgen zijn we met een ander paard naar Utrecht gegaan en we werden weer geholpen door deze chirurg, en weer vond ik hem super. Ook de dierverzorgers die ik tot nu toe ben tegen gekomen vind ik allemaal geweldig. Ze zijn lief tegen mijn hond die steeds mee gaat en ook tegen mijn merrie. Mijn mening over Utrecht is nu dus wel weer heel erg veranderd. Het hangt er dus net vanaf welke mensen je daar treft, want het is natuurlijk erg groot. Verder staat Utrecht er om bekend dat ze soms erg negatief zijn in hun beoordeling en prognose (dat is nu in mijn geval absoluut niet zo) dus als je er een ander gevoel bij hebt zou ik zelf altijd voor een second opinion gaan.