droes????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

droes????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 12:06

Gedverderrie, ontdekte net bij Timo een kleine verdikking (bult) tussen de kaken, nu heb ik eerder een shetlander gehad met droes dus voelde me gelijk stinkmodder Boos! , nee toch he.
Hij eet goed, geen neusuitvloeing of wat dan ook en oogt zo gezond als een vis.Maar ja het kan natuurlijk ook het begin zijn...
Kyana staat gescheiden (is al vanaf het begin hengst en merrie dus tja Haha! ) en bij haar is niets te zien.
Vanmiddag snel even thermomether regelen ( blijkt dat mijn kwikding het loodje heeft gelegd) en maar hopen dat hij geen verhoging heeft en ik me druk maak om niets.Plaats het daarom hier op paardenpraat, zag bij medisch al meerdere topics.
Iemand verder ervaring, graag ook positieve verhalen dat je je zorgen maakte om niets..... Bloos
Hoop dat het gewoon een nutteloze niet ernstige verdikking is, zucht.Kan me ook niet herinneren dit eerder te hebben gevoeld bij Timo.Bah hou jullie op de hoogte, mocht het wel zo zijn moet het volgens mij binnenkort toch doorbreken ( las iets van een aantal dagen na besmetting). Ze komen niet in contact met andere paarden alleen vorige week vrijdag op zaterdag heeft hier tijdelijk een fjordje gestaan, bij kyaan in de wei, maar het kan goed dat timo met haar gesnuffeld heeft en ja dat we ze beide na elkaar hebben geaaid.Nou hoop dat het loos alarm is maar hou jullie op de hoogte.

Jamezy

Re: droes????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:15

Aiii... duimen inderdaad!

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:17

een paar jaar terug (wel 10 denk ik) was er op de manege waar ik destijds reed een uitbraak van droes. deze paarden hebben het allemaal gewoon overleeft hoor. ik weet niet hoe oud je paarden zijn? het hoeft niet heel ernstig te zijn hoor! wel voorzichtig zijn idd want het is zeer besmettelijk!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:18

Ik heb eventjes getemt,dit hoort bij medisch Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:42

-> MD

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 01:47

Mijn shet heeft als jaarling droes gehad en heeft dat ook overleefd. Bij haar waren was de droes genezen met behulp van medicijnen zonder dat de 'bulten' waren opengebroken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 09:12

mijn shet heeft ook droes gehad,dankzij de da die antibiotica gaf heeft het open gaan van de abcessen alleen maar langer geduurd, ik vond het verschrikkelijk voor mijn shetje hij was er zo ziek van.Idd het hoeft niet ernstig te zijn,maar toch.ben bang voor de besmetting want de waarschijnlijke drager staat nu op een andere stal waar wel wat meer paarden staan.
Mijn paardje is twee en twee maanden trouwens.Mijn merrie heeft gelukkig nog steeds nergens last van.Het zal gewoon even afwachten zijn,als de bult groeid is het denk ik verstandig de veearts erbij te halen,maar ik ben niet zo dol op antibiotica, maar las hierboven dat het bij shetlandfan geholpen heeft, liever erger voorkomen dus dan zou de keuze makkelijk gemaakt zijn.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:14

vaak zijn ze van te voren verkouden, en zodra de vloeing weg is begint de bult te komen, maar niet alle paarden hebben het zelfde ,
ik hoop voor je dat het geen droes is,
succes

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 09:15

bedankt liannes, hij is niet verkouden,eet goed en darteld vrolijk door de wei, geen neusvloeing alleen een verdikking tussen de kaken.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:20

Onze pony heeft ook droes gehad, zijn bulten zijn wel opengebroken en hij heeft er nog steeds een litteken van onder zijn kin. Maar alles is goed gekomen. Sterkte!! En misschien is het wel niks.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:06

zolang het bij die verdikking blijft zou ik me niet te veel druiuk maken over droes

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:08

Mijn paard had pas ook zoiets. Dierenarts gebeld en het een en ander verteld. Volgens de dierenarts was er sprake van een wat gezwolle lymphe klier. Ontstaat vaak spontaan en gaat ook spontaan weer weg. Hij gaf me het advies het even in de gaten te houden, mocht ze toch koorts krijgen dan direct weer bellen.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:03

Mijn paard heeft dit nu ook. We waren vandaag toch in de kliniek voor haar hoeven en toen hebben we meteen een kaakfoto laten maken om uit te sluiten dat het een ontsteking is van de wortel van een kies. Dat was het dus niet maar de dierenartsen konden ook niet met zekerheid zeggen dat het droes was, mijn paard is namelijk al 15 en bij oudere paarden komt droes maar heel weinig voor. Ik ben er al ruim een week trekzalf op aan het smeren en vandaag zijn de bulten opengebarsten. Ik heb alle etter er uitgeknepen en nu moet ik twee keer per dag de wond schoon spoelen met een betadine oplossing om het zuiver te houden. Binnen twee weken zal de dode huid eraf vallen en het netjes dichtgroeien. Droes is meestal niet gevaarlijk maar wel heel besmettelijk. Als ze het eenmaal gehad hebben zijn ze er immuun voor.

Maartje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:08

vriendin van mij heeft een pony die steeds een bult krijgt op ongeveer dezelfde plaats als jij zegt. die duikt af en toe op en trekt van zelf weer weg. heel raar en die komt steeds en gaat steeds ook weer weg. en hij is zo gezond als een vis