maispoeder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kbdl

maispoeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 20:43

Hoe geven jullie maispoeder?

Ik doe het nu door zijn slobber heen, is er nog een andere mogelijkheid, lijkt mij niet droog te geven, alle tips zijn welkom.

Mijn paard is afgevallen wat wij nu geven om hem dikker te laten worden is dit

veel hooi
1 kilo brokken
1 1/2 kilo kruidenmuslie van Pavo
Of
slobber met daarin maismeelpoeder
2 eetlepels lijnzaadolie over zijn voer heen
Is dit te weinig, wie heeft een goed voerschema.

ik voer bij de slobber of de muesli de rest hooi en brokken krijgt hij van de manege

Pony is 1.56 hoog en 8 jaar

Anya

Re: maispoeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:57

Voor je ervoor kiest om mailmeel bij te voeren is het verstandig om eventuele oorzaken van mager worden uit te sluiten. Wormen, lintworm, ziekten, te weinig ruwvoer e.d. kunnen allemaal oorzaken zijn van schraal worden.

Als je paard goed gezond is, kan mailsmeel een tijdelijke oplossing zijn ter aanvulling. Maar let op: mailsmeel is voor paarden minder goed verteerbaar. Dus niet te veel geven en nooit droog. Mengen met water en muesli of slobber is dan de beste methode, maar voer nooit teveel in enen.En bouw het mailsmeel ook weer af.

Maar hoe dan ook, neem eerst contact op met je DA om te bespreken waarom je paard/pony mager wordt.

kbdl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 20:55

Hoi, dank je voor je antwoord, ik geef een halve schep door zijn slobber en bedankt, nu ook door zijn muesli met veel water.
De reden waarom hij zo afgevallen is, is dat hij dag en nacht buiten stond zonder bijvoer, en met die hitte die er geweest is was het gras helemaal niets meer.
Wij hebben hem extra ontwormd en een vitaminestoot gegeven. Wij hebben hem ook verhuisd en hij lijkt nu wat aantekomen waar we erg blij mee zijn.
Ik zal zeker de maismeel afbouwen en het is natuurlijk tijdelijk dat ik hem bijvoer zodra hij op zijn normale gewicht is dan krijgt hij voldoende eten van de manege, veel kuil en bix

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:25

probeer ook kuilgras, of gras.. dat is beter dan hooi Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:41

Z'n gebit laat je ook wel eens nachecken?

kbdl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 12:43

Daar heb ik ook overnagedacht, tja je gaat aan alles denken toch!
Zijn wolfskiezen zijn verwijderd en haken weggevijld verleden jaar oktober, nu moet hij allleen gevijld worden in oktober maar laat dat maar eerder doen denk ik dan!

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:23

Wij voeren de maispoeder aan een oud paard. Ook om te voorkomen dat hij nog magerder wordt op zijn leeftijd aangezien hij slecht hooi en kuilgras wil eten.
Wij mengen het poeder gewoon met water en geven het dan aan het paard. Hij eet het dan gewoon op. Niet door de slobber heen of iets dergelijks. Gewoon slobber van maken met water dus.

kbdl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 13:32

Toch dierenarts erbij gehaald vandaag, er is bloed afgenomen, ik hoop zo dat het niet ernstig is, straks krijg ik pas de uitslag, ppff wat duurt wachten dan lang.
Gisteren wilde hij niet eten en was erg sloom, nu heeft hij ook dikke achterbenen en zijn temp. is 37.7
Ik hoop op het beste

gr

kbdl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 20:38

Hij heeft bloedarmoede, medicijn gekregen dus het komt allemaal weer goed, heeft wat tijd nodig, maar wat een geruststelling nu weten we wat hij heeft.
Lekker vertroetelen een paar weken en veel rust.

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 21:19

ik geef het nat ongeveer 2 bekertjes van die plastice Knipoog