paard lijkt stijf te zijn.. Maar toch meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

paard lijkt stijf te zijn.. Maar toch meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 19:24

Hallo,

De haflinger van m'n vriendin had een half weekje stilgestaan. Daarna had ze op een ochtend een rustig buitenritje met voornamelijk stap gemaakt. Die avond had ze 'm nog wat intensiever getraind. De dag daarna leek hij opeens heel erg stijf te zijn. Nouja, goed.. Een klein staprondje gemaakt en hij leek minder stijf te worden. De dag daarna was hij NOG stijver, dus alleen even een stukje gewandeld. Toen ze vandaag op stal kwam, was de haflinger helemaal bezweet en kon niet goed meer lopen, dus de situatie was nog meer verergerd. Als ze 1 been optilde viel hij ong. om. Toen had ze de DA gebeld. De assistente nam op en zei dat het verzuring kon zijn. En ze noemde nog wat, maar dat ben ik even kwijt. Hij moest gewoon rusten en een kwartiertje stappen elke dag. Dan zou het beter gaan. Alleen als er ergere situaties zouden ontstaan zou de dierenarts er toch even bij moeten worden gehaald. Verder bekende de assistente dat ze niet erg veel afwist van paarden. Nouja, lekker dan.. Maar goed, de dierenarts was er niet, dus helaas konden we niet veel meer doen. Nu heb ik de vraag of iemand mij meer kan vertellen over de symptomen, waar het op lijkt en wat we kunnen doen..

Groetjes

aerdenhout1

Re: paard lijkt stijf te zijn.. Maar toch meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:30

Als het echt maandagziekte is en daar lijkt het wel heel veel op dan mag dit paard NIET stappen!! Ik zou zo snel mogenlijk een andere dierenarts raadplegen! Verzuring (maandagziekte ) moet je wel degenlijk met medicijnen te lijf gaan! Het is n.l heel pijnlijk voor het paard! Erg raar dat er een advies wordt gegeven door de telefoon en dan nog wel door een assistente! Ik vind dat een slechte zaak! Ik zie dat je bericht net is geplaatst...bel zo snel mogenlijk een dierenarts!

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:43

Idd als het maandagziekte is (spierbevangen is toch hetzelfde?) absoluut geen beweging geven! Volgens mij is het goed om het paard met een deken op op stal te zetten, om de spieren warm te houden. (mocht ik het verkeerd hebben, laat het dan even weten!)
Het komt vaak door te veel voer als het paard een tijdje stil gestaan heeft.

x_pink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:21

Idd raar dat advies! De symptonen van spierbevangenheid zijn: het paard wordt volledig stijf, gaat zweten, heeft een versnelde ademhaling, pijnlijke rugspieren en soms kan de urine rood zien. Vooral niet stappen! en dierenarts bij halen.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 06:48

Maar.. Hij was gewoon een beetje bezweet. Hij had geen versnelde ademhaling, de urine was niet rood. Ook heeft hij echt alleen last van z'n benen. Gisteren toen ze nog een keertje op stal kwam, was er niks aan de hand. Toen liep hij beter, en was hij helemaal niet meer bezweet. Ook eet hij nog goed en glanst hij. Hij oogt gewoon erg gezond?

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 07:14

wat is het beestje nu stijf en bezweet ,of niet stijf en niet bezweet .
als je iets niet staat altyd de dierenarts er bij.
als hij op vakantie is bel je toch een ander .

mijn 4 voeter voor alles

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 07:20

Ik zou me niet laten afschepen door een assistente. Dit lijkt erg op spierbevangenheid. Als je met een paard gaat stappen wat spierbevangen is is dat niet alleen zeer pijnlijk voor je paard, je kunt er de spieren onherstelbaar mee beschadigen! Voorzichtig dus. Ik zou vandaag een andere DA bellen die je wél serieus neemt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 07:39

Klink idd verdacht veel als een spierbevangenheid. En dan is stappen juist funest, en kan blijvende schade aanrichten.

Beginnen met rust, weinig krachtvoer geven, evt een deken opleggen om zijn spieren warm te houden (liefst wel omdat dan de afvalstoffen in de spieren makkelijker afgevoerd worden), geen pijnstillers geven (anders heb je de kans dat ze erdoor heen gaat lopen met alle gevolgen van dien), en idd een andere dierenarts bellen.

Niet vreemd overigens, hij heeft eerst een paar dagen stil gestaan en is toen 2x gereden waarvan 1x intensief...

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 16:58

Het is geen spierbevangenheid. Het gaat alweer een heel stuk beter met 'm. Vandaag toch even gestapt en hij z'n stap is weer helemaal goed. Hij ging zelf een stukje draven, dit gaat nog heel iets moeizaam. Maar om een andere DA te bellen vonden wij toch niet helemaal nodig. Waarschijnlijk heeft dr haflinger gisteren met de andere pony's zitten ouhoeren en daardoor snel bezweet geraakt, doordat hij nog wat moeizaam liep en het 'm dan allemaal wat meer kracht kost. Ook zat hij vandaag als een dwaze in het rond te bokken. Hij voelt zich ook goed.. Dat kun je zo zien.. Dus we laten 'm nu op rust staan met wat minder brok. Ook controleren we zijn gedrag goed!

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 04:48

DAT is dus het gevaar met spierbevangenheid!!! De volgende dag hoef je er niets meer van te zien! Als je het zeker wilt weten moet je toch echt een CK en een LDH laten prikken hoor! Mijn paard is al drie keer spierbevangen geweest waaraan je het de volgende dag echt bijna niet meer zag! Als je hier niet op let kan je zo'n dier ongewild dan echt de vernieling in helpen. Ik ben blij dat ik de laatste keer het bij mijn paard gezien had (t was een lichte aanval) maar haar CK was al weer mooi boven de 5000 gestegen. Dan heb ik ook nog eens makkelijk praten omdat ik zelf analist ben en mijn paard dan ook direct kan testen indien nodig. Ik wens je veel sterkte met je paardje en hoop dan ook dat t geen spierbevangenheid geweest is! Groetjes Tessa

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:01

Je moet het natuurlijk zelf weten maar een telefoontje kost niets. Als ik het zo lees had/heeft die pony wel degelijk echt ergens last van. Stel je voor dat je hem nu kapot rijdt omdat je niet de moeite genomen hebt een DA te bellen? Je hebt tenslotte alleen de assistente aan de telefoon gehad die zelf toegaf weinig verstand van paarden te hebben.