Onbeperkt hooi voeren, welk hooi is geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Onbeperkt hooi voeren, welk hooi is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 14:52

Ik heb al verschillende soorten hooi gehad, maar ik vraag me af wat nu het beste geschikt is om onbeperkt te voeren.

mijn paard krijgt al 3x per dag kuil, maar omdat hij op vlas staat wil ik dat hij heel de dag door kan eten, dus ook tegen de verveling.

I.v.m te veel voedingsstoffen wil ik niet al te rijk hooi voeren, maar over graszaadhooi hoor ik ook verschillende dingen, wat is nu goed?

8nnemiek

Re: Onbeperkt hooi voeren, welk hooi is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:22

Je kunt het beste hooi voeren wat zo oud mogelijk is en wat grover van structuur. Daar zitten de minste voedingstoffen in.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:32

Tulandro schreef:
I.v.m te veel voedingsstoffen wil ik niet al te rijk hooi voeren, maar over graszaadhooi hoor ik ook verschillende dingen, wat is nu goed?

Graszaadhooi heeft als gras nogal chemische bespuitingen als gewas en grondbewerking achter de rug.!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:30

Ik zou gewoon simpele 2e snee gedroogd hooi geven.
geen kuil, ivm hoog eiwit gehalte (uitzonderingen daar gelaten) Maar dan kan hooi weinig kwaad en hebben ze wat te doen.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:05

Let wel op dat er stof in oud hooi kan zitten. wij hebben dat ooit gehad met een vracht oud hooi voor een paard wat verplichte stalrust moest hebben. zat zoveel stof in het hooi dat het paard elke keer een droge hoest had en snot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:13

ja uiteraard wel van belang dat hooi zo stofvrij mogelijk is dus geen hooi van 3 jaar oud ofzo.. wel van vorig jaar 2e snee ofzo? goed te doen! (tuurlijk zit er verschil tussen ene en andere baal... goed opletten dus)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 11:45

[***] schreef:
Ik zou gewoon simpele 2e snee gedroogd hooi geven.
geen kuil, ivm hoog eiwit gehalte (uitzonderingen daar gelaten) Maar dan kan hooi weinig kwaad en hebben ze wat te doen.

Het is hier in de buurt nogal moeilijk om andere soorten hooi te kopen, t meeste koopt maar 1 soort hooi, en dan hebben we nu 1 adresje ontdekt waar ze graszaadhooi kopen. Ik ga wel even op zoek naar 2e snee gedroogd hooi dan, hoop dat ik het ergens vind Clown

Thijs14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:52

gedroogd hooi lijkt mij het beste

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:00

Sorry even offtopic: er bestaat geen gedroogd hooi!
Maar inderdaad, hooi van de 2e snede lijkt me het beste. Ja

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:34

Mijn verzorgpaard staat op zaagsel en is eiwitgevoelig en mag daardoor in het voorjaar niet te lang op de wei en staat zich dan te vervelen op het zaagsel. Hij krijgt oud hooi en hierdoor heeft hij wat te doen, zonder last te krijgen van zijn allergie.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:25

Onze paarden krijgen al jaren gedorst hooi (= graszaadhooi). Inderdaad niet te weldadig.
Tegenwoordig ook nog eens fijn dat er geen JacobsKruiskruid in zal zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:47

De boer haalt het overal en nergens vandaan (naast eigen land ook van andere boeren weer vandaan), ligt allemaal op een grote hooiberg. Ene helft is groen spul (meer eitwit...) en ruikt goed, de andere balen waren 1 euro per stuk, hooi had een paar dagen in de regen gelegen, alles eruit gespoelt en het is een stuk bruiner van kleur, mijn paard eet het niet.. De andere paarden op stal trouwens wel.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:53

ik voer zelf ook onbeperkt hooi en probeer zoveel mogelijk onbemest en lang stengelig hooi te kopen. eerste of tweede snee vind ik dan even wat minder belangrijk, als het maar zo lang mogelijk uitgegroeid is, des te armer het is. het moet ook weer niet te grof zijn, anders wordt het weer niet gegeten.
misschien kun je een oproep op MP zetten, en vragen/zoeken of er boeren bij je in de buurt zijn die dit verkopen?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:16

Mijn hooi haal ik tegenwoordig bij een gespecialliseerde "hooi-boer" weg. Die wint alleen nog maar hooi voor paarden en vooral: voor elk wat wils. Wil je meer kruiden door je hooi, dat kan. Wil je hooi met veel energie? Dat kan. Wil je hooi wat arm is maar wel vult? Ga zo maar door hij levert alles.

Momenteel staan mijn paarden sind 1 jaar op zeer arm hooi. Ze kunnen er onbeperkt van eten en het belangrijkste: ze worden er niet ziek van. Het hooi is onbemest (in 2000 voor het laatst bemest toen er nog koeien liepen), lange ruwe stengels en het wordt maar 1x per jaar gemaait (in Juli). Heb dit jaar weer voor een jaar aan hooi gekocht en alle paarden (9stuks) staan hierop. Ze doen het prima.

Goedkoop is het niet, ik betaal 2,70 per pak. Maar de paarden zijn er dol op, alles gaat schoon op!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 06:50

Dat is voor ons heel goedkoop, hier betaal je voor normaal hooi 4,50 p.p en voor graszaadhooi 2.60.. Zo'n boer klinkt geweldig, hier in de buurt is het gewoon wat lastiger om goed verschillend hooi te krijgen!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:44

Ik vind het wel slim bekeken van hem, het is een gat in de markt. Je kan zelfs kiezen hoe je het wil hebben, kleine pakjes, balen etc.

Maar 4,5 euro is echt belachelijk veel zeg. Bij jullie zal idd de vraag wel groot zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 22:20

rubywhite heb jij toevallig dezelfde leverancier als mij? Haha!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:27

Waarom voer je hem geen 1 of 2 plakken stro per dag bij? Dit vinden ze over het algemeen iets minder lekker dan hooi maar ze kunnen er lekker op knabbelen.