Paard oog ontstoken wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike14

Paard oog ontstoken wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 12:53

Mijn paard heeft sinds zondag haar oog ontstoken. Het oog is rood en er komt heel veel vocht uit Scheve mond Nou maak ik het oog schoon als het vies is. Doe ik dit goed of moet ik ook nog wat anders eraan doen?

henny_w

Re: Paard oog ontstoken wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:08

Een paar keer per dag wassen met afgekoelde kamillethee doet soms wonderen bij oogontstekingen en irritaties.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:11

Water koken, af laten koelen en daarmee het oog uit spoelen (of idd met kamille). Kan ook door de vliegen ontstoken zijn, dan is misschien een vliegennetje een idee.....

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 13:12

somokkele schreef:
Water koken, af laten koelen en daarmee het oog uit spoelen (of idd met kamille). Kan ook door de vliegen ontstoken zijn, dan is misschien een vliegennetje een idee.....

Als er nou veel vliegen zijn doe ik haar een vliegenmasker om
En bedankt allebei voor de tip met kamille zal ik dat eens proberen!

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:58

Als het al meer dan twee dagen duurt en er is geen duidelijke verbetering aan het oog te zien dan zou ik de DA erbij gaan halen. Als je het paard hier te lang mee laat lopen dan kan het het oog beschadigen. Van de DA krijg je een zalfje en dan is het zo over. Het is ook niet heel duur en als je alleen al belt dat je paard een onstoken oog heeft dan kan je het zalfje zelf afhalen. (Dat ik kon ik iig van de zomer) Zo heb je alleen de kosten van het zalfje.

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:05

Vorige week vrijdagavond ontdekte ik dat m'n paard een ontstoken oog had. En niet een klein beetje ook, hij kon hem gewoon bijna niet open houden Ach gut ! Dus ik meteen de DA-praktijk gebeld en gevraagd wat ik het beste kon doen. Ik had nog een tubetje oogzalf liggen van vorig jaar en hij zei dat ik dat er het beste in kon smeren, zo gezegd zo gedaan. Zaterdagochtend de DA opnieuw gebeld en kon meteen een nieuw tubetje oogzalf ophalen. Heb vervolgens een keer of 6 a 7 gezalfd op zaterdag en zaterdagavond was het eigenlijk al helemaal over! Zondagochtend nog 1 keer gezalfd en verder niet meer. Maakte het wel iedere keer schoon met uitgekookt water, voordat ik zalfde... Tip heeft die zaterdag ook met vliegenmasker gestaan, omdat zo'n waterig oog toch meer vliegen aantrekt en zo kon hij ook geen zand in z'n oog krijgen. Hoop dat je er wat aan hebt en sterkte ermee! Zou het inderdaad niet te lang aankijken, ogen zijn erg gevoelig... Al met al heeft het me trouwens 8 euro gekost voor dat zalfje, meer niet!

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:27

Het lijkt wel of dat er sinds het een stuk kouder is, er veel (jonge) paarden een etterend oog hebben. Misschien door de weersomslag een verminderde weerstand?

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 20:42

Het oog is gelukkig niet meer zo heel rood maar traant nog wel erg en veel korsten.
mijn paard is ook nog jong en heeft er nooit last van gehad maar nou oppeens wel kan misschien wel aan de weerstand liggen dan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 07:53

Als je met Cavasan smeert moet je wel een week lang zalven. Cavasan is een antibioticazalf en heeft minstens een week nodig wil je er echt vanaf zijn!

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 06:44

De ontsteking is weer wat minder geworden traant niet meer zo erg en is ook niet meer zo rood Pling

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:41

gewoon even bij een normale dierenarts voor honden en katten spul halen voor oogontsteking voor die dieren werkt perfect ook bij paarden kost ongeveer 6 euro ofzo!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:47

mijne had ook ineens een ontstoken oog.. enne kan gewoon rijden. en heb het na het rijden schoongemaakt met lauw water..(gekookt) en afgekoelt Lachen

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:12

Bij ons op stal hebben we nu van die kaartjes aan de halsters hangen. Wordt ook gebruikt bij koeien. Werkt echt super!!
Aan die kaartjes zit een geur wat de vliegen tegengaat. Door t belachelijke weer deze zomer zijn er opeens gigantisch veel vliegen. Bijna alle 30 prden bij ons op stal hebben al wel een ontstoken oog gehad. Dat was vorig jaar hooguit 1.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:20

Wij hebben de paarden continu in de wei met vliegenfranje lopen.Die van ons moest op concour met een heel dicht oog,wat een ramp.Gelukkig geen problemen gehad met de jury.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:26

vooral niet met afgekoeld koken water uitdoen!!
Dit is een grote fout die de meeste mensen maken.
dit heeft mijn dierenarts me absoluut afgeraden.
gewoon een zalfje halen bij de dierenarts.
en dan is het zo over * binnen 4 dagen *

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:31

inderdaad CAF zalf voor honden en katten werkt prima..