Wetenschappelijk verschil tussen traditioneel en natuurlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siddieqje

Wetenschappelijk verschil tussen traditioneel en natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 12:12

Mijn paard komt van traditioneel naar natuurlijk en nu ben ik aan het twijfelen wat ik zou doen. Zo houden of veranderen.

Ik heb al geprobeerd om info in te winnen over de medische en wetenschappelijke kanten maar ik vind niets.

Het is niet de bedoeling dat iedereen zijn mening hier gewoon geeft a la : natuurlijk is slecht of traditioneel is slecht.

Ik wil echt eens de bestudeerde en bewezen zaken zien, je moet kunnen verklaren waarom het ene beter is dan het andere anders kom ik niet veel verder dan ik nu al ben.

Dus de goed onderbouwde antwoorden mogen komen...

Achterom

Re: Wetenschappelijk verschil tussen traditioneel en natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:23

Echt goed wetenschappelijk bewijs is er helaas niet. Tenminste niet voor zover ik weet en ik heb al heel wat uurtjes rondgespeurd... Ben benieuwd of er hier nog wat boven water komt Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:32

Ik ben ook nog nooit echt wetenschappelijke onderzoeken tegengekomen. Ik denk dat het 'natuurlijke' daarvoor nog niet lang genoeg bestaat en nog niet bekend genoeg is..
Misschien zou het wel heel interessant zijn om een paar jaar lang, bijvoorbeeld via bokt, een groot aantal paarden in de gaten te houden, alle abnormale gebeurtenissen noteren, de helft natuurlijk, de helft traditioneel, en dan die op verschillende manieren worden gehouden.. Ik ben wel benieuwd wat er uit zo'n onderzoek zou komen!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 12:43

Maar de mensen die voorstander zijn van natuurlijk bekappen moet toch weten waarom het beter is, want de positie van de voet verandert erdoor en omgekeerd ook van het traditioneel bekappen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:50

Dat is lang niet altijd het geval hoor.
Het natuurlijk bekappen is gebaseerd op onderzoek naar de voeten van wilde paarden. Dat is wel degelijk goed onderzocht.
Het effect hiervan op 'onze' paarden is iets wat minder goed onderzocht is. Dr Strasser heeft wel aardig wat gedaan op dat gebied, maar een groot vergelijkend onderzoek over verschillende jaren bestaat helaas niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:52

De traditionele mensen vinden dat de voetas recht moet zijn, de NB'ers vinden dat het hoefbeen parallel moet staan met de grond.. Maar het is nooit wetenschappelijk bewezen.
Bij wilde paarden zijn er inderdaad veel onderzoeken gedaan, maar of dat echt goed te vergelijken is met onze paarden daar zijn de meningen dan ook weer over verdeeld..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:56

Precies. En dat is nu net hetgeen waarover geen goed onderzoek bestaat. En dat zou dus zo vreselijk interessant zijn.

Geef mij maar een pot met geld, dan zet ik wel een wetenschappelijk verantwoord onderzoek op Tong uitsteken

Bij traditioneel is trouwens de veronderstelling dat door het aanhouden van de juiste voetas het hoefbeen ook parralel met de grond is. Bij natuurlijk wordt dit bereikt door het volgen van de zool, zo is de veronderstelling.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:59

het lastige voor zo'n onderzoek is dat er verschillende methode "natuurlijk bekappen" zijn, en ook niet ieder traditioneel bekapt paard op dezelfde manier bekapt wordt. een onderzoek naar het verschil is dus ook bijna niet mogelijk denk ik..

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:12

Ben net zoals jij inderdaad benieuwd hier naar.
Het lastige is dat met zo'n onderzoek je een grote groep paarden nodig hebt die op dezelfde manier gehouden wordt en dan de ene helft traditioneel bekappen en de andere helft natuurlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 07:49

In Amerika zijn wel onderzoeken gedaan ernaar. Dr. Strasser heeft ook onderzoek gedaan, maar haar artikelen zijn nooit gepubliceerd.

Ik speur regelmatig alle veterinaire tijdschriften af, maar kan niks vinden.

Er is gewoon nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, omdat niemand er tot nu toe belang bij heeft. Natuurlijk bekappen is ook nog niet echt doorgedrongen tot de veterinaire wereld.

In Wageningen lopen nu wat onderzoeken over de manier van houden van paarden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:48

ik moet zeggen dat er bij Gammon met natuurlijk bekappen nooit meer van de hielen is afgegaan dan bij traditioneel bekappen. dus ook bij het laatste verschilt het waarschijnlijk van smid tot smid.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 10:22

Aangezien er mij niemand een superantwoord kan geven Lachen vindt ik dat er eigelijk niet zo een enorme overweldiging mag zijn in bepaalde topics door naturals of traditionelen.

Want uiteindelijk neemt iedereen dus zomaar iets aan zonder er het fijne van te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:25

Of probeert wat uit. En dat is wat anders dan zomaar iets aannemen.

Achterom

Re: Wetenschappelijk verschil tussen traditioneel en natuurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:29

Siddieqje schreef:
Aangezien er mij niemand een superantwoord kan geven Lachen vindt ik dat er eigelijk niet zo een enorme overweldiging mag zijn in bepaalde topics door naturals of traditionelen.

Want uiteindelijk neemt iedereen dus zomaar iets aan zonder er het fijne van te weten.

Pardon? En dat bepaal jij?

Als een methode werkt voor iemand's paard mag hij daar toch enthousiast over zijn? Als je gezien hebt dat een methode werkt voor heel veel paarden is het misschien wel geen wetenschappelijk bewijs, maar geen reden om niet enthousiast te zijn.

Ook wetenschappelijk bewijs is nooit waterdicht in dit soort dingen.
Eerlijk gezegd denk ik dat je dan een te hoge pet op hebt daarvan.

Ook in de wetenschap is het zo dat de een iets bewijst, wat vervolgens door een ander weer onderuit kan halen omdat er bepaalde dingen net iets anders zijn.

Hoefsmeden, bekappers etc zijn over het algemeen nu eenmaal geen wetenschappers, maar als het goed is wél vaklui. Veeartsen hebben over het algemeen maar weinig kaas gegeten van hoeven en alles wat daarmee samenhangt. Dat zou een gedeelte van het ontbreken van wetenschappelijk bewijs kunnen verklaren. Die onderzoeken worden immers bedacht en uitgevoerd door de wetenschappers die de input krijgen van de veeartsen, niet van de hoefsmeden.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 10:46

Ja tuurlijk doet iedereen wat bij zijn paard past En als het werkt ben je enthousiast. Dat was ik ook.

Maar als het werkt, heeft het dan geen nadelige gevolgen voor later? Want dat zie je natuurlijk niet op het moment zelf.

Eigelijk zou ik graag eens een traditionele smid en en natuurlijke smid naast elkaar hebben en dat ze mij eens kunnen aantonen en vertellen wat ze zo positief en negatief vinden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:43

Ik denk dat je zelf moet ondervinden of het voor jou en je paard werkt.
Persoonlijk zie ik zo duidelijk verschil in de voeten van mijn paard sinds ze natuurlijk worden bijgehouden. En dan wel verschil in de positieve zin van het woord.
Als je weet dat b.v. de voeten hulppompen van het hart zijn, dat daar giga veel bloed doorheen stroomt tijdens het uitzetten en inkrimpen is dat al voldoende reden om het te willen. Tenminste, dat geld voor mij.
Verder is mijn paard nooit meer onregelmatig na een bijwerkbeurt van de hoeven terwijl traditionele smeden er nog niet naar kon wijzen en hij al 2 tot 3 weken gevoelig liep.
Hij heeft geen trompetvoeten maar, geen scheuren, is veel zekerder op zijn benen.

Nou ja, het zijn persoonlijke bevindingen maar ik denk dat als je boeken leest (vaak in eht engels) over natuurlijk bekappen dat je dan heel veel dingen leest waarbij je een Pling opgaat en heel veel duidelijk wordt.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 12:24

Mijn paard is momenteel natuurlijk bekapt en ik kon mij ook vinden in het natuurlijk bekappen.

Nu heb ik met een bevriend traditioneel bekapper gesproken en die deed mij een ganse theorie uit de doeken wat niet goed is aan natuurijk bekappen en daar kan ik mij ook in vinden.

Wat hij zei klonk logisch, daarmee dat ik nu zwaar aan het twijfelen ben geslaan wat ik ga doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:29

Siddieqje, je kunt hier natuurlijk niet zo'n bericht posten zonder uit te leggen wat er dan allemaal niet goed is aan natuurlijk bekappen volgens die traditionele bekapper Lachen
dus.....kom maar op met die info!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 15:57

Het is nu wel een tijdje geleden (laat zeggen 3 weken) dat ik de uitleg kreeg dus exact kan ik het niet meer navertellen.

Maar ik zal hem nog eens bellen en vragen of hij het nog eens wil uitleggen.

In het kort :

- Door de hielen laag te plaatsen ontstaat er te veel druk op de hiel.
- In eerste instantie is het paard beter met een lage hiel, doordat de pijnzone rust krijgt en dus kan genezen. Maar op langere termijn zou er een foute belasting zijn en zou het paard op den duur problemen krijgen.
- hij zei mij ook dat het geen kwaad kan dus als rust en revalidatie maar dat langdurige lage hielen niet goed zijn.

LEES GOED : dit zijn de grove lijnen, het was een uitleg van 250 minuten,die ik nu niet meer exact kan navertellen wegens te lang geleden.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:34

Is er eigenlijk al wel eens onderzoek gedaan naar traditioneel bekappen? Ben ik even benieuwd naar, en wat kwam daar uit als het zo is?

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 14:36

Dat ik het niet weet. Daarmee dat ik mijn vraag ook hier stelde.

Maar ik vrees ervoor dat ik geen atnwoord zal krijgen.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:40

Ja, ach ja ik zou gewoon doen wat voor jouw paard werkt. Santos is enorm opgeknapt door natuurlijk bekappen, en het bekappen zelf gaat een stuk rustiger, maar dat ligt aan de bekapper. Bij de vorigen (je meerdere Knipoog (dat was trouwens nog traditioneel)) kwam het vaak voor dat Santos ging steigeren ofzo, maar dat doet ze nu nooit meer, deze man is heel rustig. Maar dat heeft niks met de methode te maken. Knipoog

Over lage en hoge hielen nog even; als de hielen hoog zijn lijkt mij dat er een soort permanente hoefbevangenheid ontstaat, doordat het hoefbeen ook anders in de hoef gaat hangen dan?

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 04:40

Het is misschien niet bewezen.......

Maar wees eerlijk paarden in het wild lopen ook niet met ijzers over het terrein heen waar zij een zwervend bestaan op na houden.

Het bekappen en beslaan op de wijze die we kennen (traditioneel) is door de mens gemaakt omdat wij helaas.........veel van onze naaste (dieren bedoel ik) als mens behandelen.

Wij lopen met schoenen etc. dus zouden zij dat ook moeten doen. Er is niets mis met Natuurlijk bekappen ed. houdt er alleen rekening mee als je een paard hebt dat jaren op andere wijze geholpen is dat het niet meteen werkt. Een goede smidt doet dit gefaseerd zodat het dier er aan kan wennen en past het aan de omgeving waar het paard zich bevindt en de soorten grond waar men beweging krijgt. Het ijzer verhaal is inprincipe een mode verschijnsel maar kan in sommige gevallen een tijdelijke oplossing zijn bij beenstanden en hoefproblemen (tikken en afbrokkelen).

Ik ben een voorstander van het natuurlijke alleen helaas zijn de voetjes van mijn meisje gewoon niet geschikt hiervoor....en doe ik het haar niet meer aan op deze leeftijd.

Het probleem met een hoefsmid is.....
Inprincipe mag iedereen in Nederland zich een hoefsmid noemen als zij de spullen in huis hebben en het doen. Zorg ervoor dat je iemand neemt met rijkserkende papieren of iemand die is aangesloten bij een organisatie die landelijk vertegenwoordigd wordt om voor beide partijen problemen uit de weg te gaan.