Vroegere behandeling peesblessures 'Scherp smeren punt brand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angellelie

Vroegere behandeling peesblessures 'Scherp smeren punt brand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 10:40

Ik ben bezig met een naslagwerk te schrijven (voor mijn studie) over peesblessure: oorzaak en verschillende behandelingen ervan. Nou heb ik gelezen dat ze vroeger een barbaarse methode gebruikte bij het behandelen van peesblessures: het scherp smeren en punt branden.
Weet iemand wat er precies werd gedaan bij deze methodes? Ik kan er namelijk niks over vinden en zou het wel graag willen verwerken.

Bedankt alvast!

heleenxx

Re: Vroegere behandeling peesblessures 'Scherp smeren punt brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:18

Scherp smeren wil zeggen, een scherpe vloeistof erover. Puntbranden deed men met een heet stuk staal.
In beide gevallen was het doel om de huid te verbranden en zodoende littekenweefsel te krijgen om de boel te versterken.
Helaas is het niet alleen iets van vroeger. Bijvoorbeeld in de draverswereld wordt het nog steeds wel eens gebruikt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 07:15

Scherp smeren heet ook wel blisteren.
Bij mijn paard hebben we dat ook gedaan met zijn peesblessure.
Het heet Twydil5 en moet je met een penseeltje opstrijken op de plek van de blerssure. Dit mag maar een korte periode.

Het is om de genezing te bevorderen, geen idee of het geholpen heeft, mijn paard heeft in totaal ruim een jaar een blessure gehad en we hebben alles geprobeerd.
Overigens wel geheel genezen

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:45

heleenxx krijgen de paarden die zo behandeld zijn dan witte haren op die plekken?
Zitten deze plekken dan evenwijdig op de achterbenen, 6 op elk been?
Min of meer op het gewricht
Hebben hier een ex draver die dus van die vlekken heeft en wil graag weten wat het is en waar het van komt.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:50

Ja, dat doen ze vaak wanneer de gewrichten wat zijn overbelast en daardoor wat vol met vocht zijn gelopen. Dan is de bedoeling dat dat door het littekenweefsel wat wordt tegengehouden.
Vooral bij de hakken zie je dit vaak. Soms gebeurt het ook al preventief.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:46

Het doel van deze behandelingen is zorgen voor verbeterde doorbloeding. Peesweefsel zelf is maar matig/slecht doorbloedt, waardoor genezing zolang op zich laat wachten. Wanneer je de doorbloeding plaatselijk verbetert, is het idee dat de blessure dan sneller geneest.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:45

Barbaars, maar helaas wel waar. het branden en blisteren gebeurt nog steeds ter bevordering van de doorbloeding bij een kwetsuur. Boos!

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 08:47

Bedankt voor jullie reacties. Ik kon er niks over vinden op internet. Zal het gaan verwerken in mijn werk. Wist trouwens niet dat deze methode nog steeds werd gebruik.....

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:49

Och, je moest eens weten wat sommige mensen allemaal voor geld doen. Daar hoort ook echt een matig paard om willen toveren tot een superpaard ook bij. Reken maar dat dat niet alleen met trainen gebeurt. Boos!