Mijn paard hijgt raar...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rindin

Mijn paard hijgt raar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 22:26

Mijn paard (11 jarige merrie) is altijd kerngezond geweest. Nu hoop ik dat 't wel meevalt, maar ben toch een beetje bezord. Misschien weet iemand hier iets meer.

Ik ging vanmiddag, zoals elke dag, naar haar toe en ze stond in de wei. Het viel me meteen op dat ze erg grote neusgaten had die snel heen en weer gingen van het ademhalen. Toen ik haar van het land af haalde was het over. Heb haar gewoon opgezadeld en ben gaan rijden. Maar meteen al toen ik er opzat begon ze wat raar te ademen. Niet snel ofzo, maar erg zwaar. Je hoorde haar overduidelijk. Heb ff de staleigenaar erbij gehaald en die hoorde haar ook duidelijk, maar wist zo niet wat het zou kunnen zijn. Ik ben maar weer afgestapt en heb haar ff bekeken. Ze is verder heel helder, kijkt kwiek uit haar ogen en glanst mooi. Ze knijpt ook niet haar staart aan (bijvoorbeeld als ze ergens pijn had) en ze is erg oplettend en net zo vrolijk als altijd. Haar lymfeklieren zijn wel wat opgezet, maar er komt geen snot uit haar neus en ze hoest ook niet. Het is gewoon net alsof ze af en toe ff naar adem moet happen...

Ik zou zo niet weten wat het zou kunnen zijn. Iemand hier misschien ervaring met zoiets? Ik bel morgen wel direct een VA, want ook al is ze fit, het zit me niet lekker. Als je iets denkt te herkennen, laat ff een berichtje achter. Dank je...

Gr. Robin

stroo

Re: Mijn paard hijgt raar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 05:16

ik zou de dierenarts even laten kijken ,mischien toch wel wat met de lucht wegen

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:56

heeft ze geen slokdarm verstopping?

een paard bij mij op stal heeft dat nl regelmatig en dan ademd hij ook zwaar en verder merk je weinig aan hem.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 19:12

Zou ze dan niet slecht moeten eten? En heeft dat paard bij jullie op stal dan ook wel 's opgezette lymfeklieren?

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:29

dat is ook een luchtzuiger en heeft een miracle band en daar heeft hij een bindweefsel litteken van bij z`n keel
hij is wat mager,helemaal nu de wei kaal is.
en hij schrokt zijn eten te snel naar binnen[kuil en bix]
meestal als hij weer verstopt zit is dit uren na de maaltijd,als de bix is gaan uitzetten.
verder weet ik er niet zoveel van omdat hij in de andere loods staat.
maar tijdens de verstopping zijn z`n klieren dacht ik opgezet.
dit paardje heeft het soms wel 3x p/w
de eigenaresse en de stalhoudster kunnen het zelf gelukkig vaak oplossen door de waterslang in z`n mond te doen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 07:55

Een paard wat hoorbaar zwaar ademd kan ook pijn hebben!! Heb je ook de koorts opgemeten?

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:02

Grote neusgaten en zware ademhaling kan ook duiden op vocht op het hart, ik zou de veearts laten komen om ook naar het hart te laten luisteren en evt. een bloedonderzoek laten doen.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:32

Ik zal even de dierenarts laten kijken.

Zo begon het ook met mijn pony, daat werd dampigheid vastgesteld en ze is helaas anderhalve maand geleden daaraan overleden.
Ik wil je niet bang maken o.i.d. maar ik zal even de dierenarst laten kijken.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:24

Ik zou zeer zeker niet meer je paardje aan het werk zetten als ie zo luidruchtig ademt. En zo snel mogelijk de dierenarts erbij halen! Van "wachten" en "aankijken" krijg je spijt. Zeker gezien de symptomen die jij omschrijft.
Succes en houd je ons op de hoogte wat je gedaan hebt?