Snotneus , na 2 maanden nog niet over !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Livado

Snotneus , na 2 maanden nog niet over !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 20:54

Ik zet dit hier neer in de hoop dat iemand nuttige informatie / tips kan geven over het volgende probleem :

Mijn paard begon zo af en toe te hoesten op stal en na verloop van tijd kreeg ze ook een snotneus.
Ze heeft toen van een dierenarts1 een soort kruidenmelange gekregen.
1.5 week verder en ze was wel van het hoesten af ,maar de snotneus was er nog.
Dierenarts2 heeft toen sputalysin voorgeschreven. In de periode dat ze dit kreeg vlogen de klodders snot de lucht door.
Het slijm kwam dus lekker los.

Maar helemaal over ging het niet. Na een tijd werd ze sloom en had weer een enorme snotneus.
Haar snot was geel ( look-a-like mayonaise ) en droop eruit. Ze bleek nu ook koorts te hebben.
Dierenarts1 er weer bij en we hebben toen 5 dagen anti-biotica gespoten.
Men dacht aan een virusinfectie die nu gevolgd werd door een bacteriele infectie.

Na de 5 dagen gespoten te hebben leek het een dag of 4 goed te gaan. Helaas begon ze daarna wéér met snotteren.
Ze was nog wel sloom maar had geen koorts. Dierenarts2 weer gekomen.
Van hem kregen we antibiotica poeder mee. Dat hebben we 9 dagen 2x daags gevoerd.
Gister was de laatste dag dat we het antibiotica poeder gevoerd hebben en ze was ondertussen weer helemaal fit en fris. Zelfs haar neus was zo goed als droog.
Ik vol goede moet vandaag haar uit de wei gehaalt. Maar tijdens het lopen naar de stal liep het snot weer uit haar neus ( nu wit-transparant).
Maar ze was wel weer zo fit en fris als normaal.

Vrijdag is een paardentandarts geweest die tevens ook DA is. Hij kwam om het gebit te controleren.
Ze heeft nu aan de linkerbovenkant een aantal haken zitten en aan de rechterbovenkant 1 grote haak.
Die worden dinsdag verwijderd.

Maar omdat ze vandaag weer begon , heeft de stalhouder het verhaal van mijn paard aan een andere DA in de straat voorgelegd.
En die had het over een mogelijk ontstoken kies , die weer een ontsteking in de luchtzak in de neus zou veroorzaken...

Zoals je begrijpt ben ik ten einde raad.....4x een dierenarts erbij geweest en 2x anti-biotica kuur gehad.
Dinsdag gaan we het verhaal van de snottebellen/ontstoken kies voorleggen bij de tandarts/DA.

Maar ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen !

cind

Re: Snotneus , na 2 maanden nog niet over !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:33

hoihoi
hetzelfde verhaal als bij mijn shetlandpony
het is verstandig om eens een röntgen te laten maken , dan kun je precies zien of er wat mis zit in het hoofd.
komt er snot uit beide neusgaten of alleen uit 1.kan inderdaad een sinusontsteking zijn of een ontstoken kies.
mijn pony heeft er 4 maanden mee gelopen en uit de foto's is niets gekomen , maar we hebben ook verschillende soorten antibiotica en sputolysin en dampen geprobeerd , soms zelfs alles tegelijk , tandarts erbij .
maar toen de koorts in de vierde maand opliep naar 40,5 graden hebben we besloten om mijn pony Bounty niet langer te laten lijden , hij was 6 jaar oud , ik had hem verwaarloosd gekocht als 3-jarige en helemaal zelf opgeleid . Het was vreselijk hard om afscheid te moeten nemen .
laat echt foto's maken , als je te lang wacht is het misschien te laat!!!
groetjes

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:35

kan het geen neusholte ontsteking zijn?

misschien toch de VA er bij halen

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:43

hoihoi
neusholte is hetzelfde als sinus!
dagdag

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 21:52

cind schreef:
hoihoi
hetzelfde verhaal als bij mijn shetlandpony
het is verstandig om eens een röntgen te laten maken , dan kun je precies zien of er wat mis zit in het hoofd.
komt er snot uit beide neusgaten of alleen uit 1.kan inderdaad een sinusontsteking zijn of een ontstoken kies.
mijn pony heeft er 4 maanden mee gelopen en uit de foto's is niets gekomen , maar we hebben ook verschillende soorten antibiotica en sputolysin en dampen geprobeerd , soms zelfs alles tegelijk , tandarts erbij .
maar toen de koorts in de vierde maand opliep naar 40,5 graden hebben we besloten om mijn pony Bounty niet langer te laten lijden , hij was 6 jaar oud , ik had hem verwaarloosd gekocht als 3-jarige en helemaal zelf opgeleid . Het was vreselijk hard om afscheid te moeten nemen .
laat echt foto's maken , als je te lang wacht is het misschien te laat!!!
groetjes

Spijtig om te horen dat het niet goedgekomen is met je shetlander. Veel sterkte iig...

Maar die van mij is inmiddels niet zo sloom meer. Ze is weer net zo fit en vrolijk als eerst , heeft geen koorts meer gehad sinds de eerste antibioticakuur.
Maar hoe fit en vrolijk ze ook is , het snot blijft.
Ik wacht af tot dinsdag en hoor dan wel hoe hij over het ontstoken kiesverhaal denkt. Kijken of hij een ontstoken kies kan vinden.
( wat na mijn idee goed zou kunnen aangezien ze een flink aantal haken heeft aan d'r tanden die ook voor de nodige problemen zorgen )
En wie weet kan hij ook wel een andere oorzaak vinden.
Mocht dat niet het geval zijn, dan ga ik zeker overwegen om naar een kliniek te gaan.

Wat is het verschil trouwens in oorzaak als het snot uit beide kanten of een kant komt ?

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 21:54

Jolandaa_ schreef:
kan het geen neusholte ontsteking zijn?

misschien toch de VA er bij halen

Die komt dus dinsdag.
Degene die de tanden doet is tevens VA .

En ondertussen is er al 4x een arts bij geweest..

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:39

hoihoi,
het verschil tussen 2 en 1 neusgat is , dat het wanneer snot uit twee neusgaten komt , meestal gaat om een virale infectie , maar als het om één kant gaat kan het dus een kies of sinusontsteking zijn , wel is het zo , als het wat langer duurt dat je aan 1 kant snot hebt er natuurlijk ook op een gegeven moment aan de andere kant snot uit kan komen .
een snotterig verhaal , doei

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 22:06

cind schreef:
hoihoi,
het verschil tussen 2 en 1 neusgat is , dat het wanneer snot uit twee neusgaten komt , meestal gaat om een virale infectie , maar als het om één kant gaat kan het dus een kies of sinusontsteking zijn , wel is het zo , als het wat langer duurt dat je aan 1 kant snot hebt er natuurlijk ook op een gegeven moment aan de andere kant snot uit kan komen .
een snotterig verhaal , doei

best snotterig ja Haha!
morgen om 9 komt de tandarts/VA al....ben benieuwd hij ervan denkt.

Hdoortjez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:26

Is je paard misschien geent terwijl hij snotterig was?

moreliaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:48

Ik heb geen idee wat het precies is, maar ik weet iets wat wellicht zou kunnen helpen. Mijn paard heeft ook tijden lang flink gesnotterd. Een probiotica kuurtje heeft toen heel goed geholpen. Kun je krijgen bij de paardendrogist. Misschien is jouw paard er ook bij gebaat vooral omdat ze al twee keer anti-biotica heeft gekregen. succes in ieder geval!

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 13:43

Skippie schreef:
Is je paard misschien geent terwijl hij snotterig was?

Nee , ze is vorig jaar september geent en had toen nergens last van.

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 13:46

lisan_toska schreef:
cind schreef:
best snotterig ja Haha!
morgen om 9 komt de tandarts/VA al....ben benieuwd hij ervan denkt.

Nou , hij is geweest en het was geen ontstoken kies zover hij het kon zien aan de buitenkant.
Hij dacht aan een voorhoofdholte ontsteking of dat er toch een kies ontstoken was alleen inwendig ( wat je zo niet kan zien)

We gaan nu regelen om naar de kliniek te gaan zodat er foto's gemaakt kunnen worden van d'r hoofd.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:30

Mss kan een holistisch DA jouw paard helpen.
Die kijken niet naar 1 bepaald ding of gebied maar checken het hele paard. Ben er zelf erg tevreden over.

Sterkte met je paard.