Hoektanden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paan

Hoektanden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 14:02

Ik heb mijn paard nu ongeveer 5 maanden. Hij kwijlt heel erg vanaf het moment dat ik het bit in doe. Echt draden maar ook bellen. Dus maar eens in zijn mond kijken. Ik weet dat ieder paard een rij tanden heeft, dan een tandloos gedeelte en dan de kiezen. Maar mijn paard heeft aan de rechterkant op het tandloze gedeelte zowel boven als onder een soort tand!! Weet iemand hoe dit heet en of het kwijlen daar van komt? Bij een aantal andere paarden bij ons op stal heb ik ook even het gebit bekeken en zij hebben deze tanden niet.

Wie weet raad??

cynthiar

Re: Hoektanden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:56

Dit zijn hengstentanden. Dit is normaal, maar niet alle paarden hebben ze. Vooral merries hebben ze niet.

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:37

hoihoi
kunnen het geen wolfstanden zijn? de ruine/hengstetanden zitten zo'n beetje een vingerbreedte achter de tanden , maar normaal heb je daarbij het rijden geen last van. Wolfstanden zitten precies waar het bit ligt , dus zijn wel heel lastig , deze kunnen wel verwijderd worden.
dagdag

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:36

Het kunnen idd wolfstanden zijn en de reden dat andere paarden deze niet meer hebben is omdat ze getrokken zijn. Veel paarden en zeker de jonge paarden die net een bit inkrijgen kunnen daar erg veel last van hebben. Laat ze lekker trekken als je paardje er last van heeft.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:03

Hengstentanden zijn normaal voor mannelijke paarden.
Wolfskiesjes liggen tegen de voorste kiezen aan, normaal gesproken komt het bit er niet tegen aan, behalve als je een forse ophouding maakt. Wolfskiesjes kunnen meestal makkelijk verwijderd worden, hengstentanden worden meestal niet verwijderd, meestal wel afgerond en ingekort.
Bellen blazen en overmatig schuimen laat zien dat je paard met bit in niet meer kan slikken en zijn mond niet kan sluiten, dat los je alleen op door een iets dunner bit te kiezen.

Xandra_eqdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:27

Hoi
Hoe oud is je paard? de tanden die jij ziet zijn waarschijnlijk de haaktanden / hengstentanden, deze kunnen doorkomen tot hun 5 1/2 jaar. Ze kunnen daar ook last van hebben als dat onder het tandvlees aan het drukken is (denk aan kinderen die bij het wisselen huilend en vervelend kunnen zijn). Deze tanden kunnen ook bij merries aanwezig zijn (meestal zijn die wat kleiner). Ze zeggen dat het dan om een dominante merrie zou gaan.
De wolfstanden kan hij ook last van hebben maar dan vnml met rijden, niet als er niks met hem gedaan wordt, het lijkt mij ook niet logisch dat hij daarop zou kwijlen / bellen maken. Wolfstanden kunnen verwijdert worden, hengstentanden worden alleen afgerond , indien nodig gekort. Ook van haken aan de kiezen kunnen ze erg kwijlen.
Groetjes