Venepols en bijgeruis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BelleFleur

Venepols en bijgeruis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 13:02

Tja, kwam ik daarnet op stal, zag ik dat mijn paard ineens bilateraal met een venepols stond. Nu heeft ie er altijd wel redelijk wat last van als ie wil eten en zijn hoofd naar de grond breng, maar vandaag lijkt het me toch verre van fysiologisch. Ik heb al geprobeerd met afklemmen en distaal leegduwen maar het lijkt terug op te vullen distaal van waar ik afgeklemd heb. Op auscultatie hoor is een bijgeruis, na S1 en het lijkt me holosystolisch. Het is het best hoorbaar links en vooraan maar is ook rechts heel stil hoorbaar. Nu heb ik helaas nog niet zoveel ervaring met paarden op dit vlak, en ik zou graag willen weten wat ik nu het beste doe. Ik las in mijn cursus dat een venepols voorkomt bij paarden die een zgn. cor pulmonale hebben, maar dat zijn eerder spoed-patiënten die echt niet meer eten en heel slecht zijn. Mijn paard heeft nog nooit zo mooi in zijn vel gezeten als nu (tenminste, die indruk had ik), en is niet echt acuut heel slecht. De laatste maand is ie wel aanhankelijker. Gisteren had ik de indruk dat hij wat koliekerig geweest is maar hij had nog mooie darmgeluiden, at nog (en was heel fris op zijn avondeten), liep nog te draven en te galoperen in de wei dus ik heb er me niet zo druk in gemaakt. Ik ga nog eens mijn cursus degelijk nalezen en proberen wat te googlen, hopelijk vind ik wat.

Pytje

Re: Venepols en bijgeruis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:18

ik denk dat meer mensen het begrijpen als je er wat minder vaktermen inzet..

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:44

Precies, want voor de meeste 'leken' is dit dus abracadabra Bloos

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:05

Ik veronderstel dat je in Merelbeke zit? Ga dan eens langs bij Gunther van Loon (zit op inwendige, zou je moeten kennen), die is altijd bereid je te helpen en uitleg te geven, zeer vriendelijk altijd! Zo van hier kan ik je moeilijk helpen.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 16:03

Heb je al wat meer informatie?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 20:34

Bedankt, ik was inderdaad al eens van plan bij Van Loon langs te gaan. Het spijt me voor de moeilijke woorden, maar het makkelijk uitleggen is echt niet zo simpel. Ik heb de vorige week intern gestaan op een andere dienst en ben nog niet bij die prof geraakt. Wanneer ik deze week (hopelijk) tijd heb dan ga ik eens langs.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:59

Over de venenpols kun je pas wat zeggen wanneer het paard met opgeheven hoofd staat. Dat je de venenpols ziet lopen als hij van de grond eet is volstrekt normaal, als je goed op andere paarden gaat letten zul je het bij hen ook zien.
In Utrecht leren wij bij paarden dat schofthoogte nog te laag is om de venenpols te beoordelen, het dier moet echt met opgericht hoofd staan.
Verder is het op zich ook normaal dat als je de vene afstuwt, dat hij dan distaal weer oploopt. De arterie gaat nl gewoon door met bloed richting distaal (het hoofd) sturen en dat komt ook weer terug. Daar maak je juist gebruik van als je bloed wilt prikken of bijvoorbeeld een intraveneuse injectie gaat geven.
Als de vene weer normaal verstrijkt bij loslaten lijkt me dat allemaal niet zo verschrikkelijk abnormaal.

De souffle is niet normaal, maar is vanachter de computer wel lastig te beoordelen, zonder hem zelf te horen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:03

Gunther is inderdaad een vriendelijke mens,altijd bereid uitleg te geven!
Toen mijn paard er stond,heeft hij me soms zelfs meerdere keren per dag opgebeld met nieuws!