Tja, kwam ik daarnet op stal, zag ik dat mijn paard ineens bilateraal met een venepols stond. Nu heeft ie er altijd wel redelijk wat last van als ie wil eten en zijn hoofd naar de grond breng, maar vandaag lijkt het me toch verre van fysiologisch. Ik heb al geprobeerd met afklemmen en distaal leegduwen maar het lijkt terug op te vullen distaal van waar ik afgeklemd heb. Op auscultatie hoor is een bijgeruis, na S1 en het lijkt me holosystolisch. Het is het best hoorbaar links en vooraan maar is ook rechts heel stil hoorbaar. Nu heb ik helaas nog niet zoveel ervaring met paarden op dit vlak, en ik zou graag willen weten wat ik nu het beste doe. Ik las in mijn cursus dat een venepols voorkomt bij paarden die een zgn. cor pulmonale hebben, maar dat zijn eerder spoed-patiënten die echt niet meer eten en heel slecht zijn. Mijn paard heeft nog nooit zo mooi in zijn vel gezeten als nu (tenminste, die indruk had ik), en is niet echt acuut heel slecht. De laatste maand is ie wel aanhankelijker. Gisteren had ik de indruk dat hij wat koliekerig geweest is maar hij had nog mooie darmgeluiden, at nog (en was heel fris op zijn avondeten), liep nog te draven en te galoperen in de wei dus ik heb er me niet zo druk in gemaakt. Ik ga nog eens mijn cursus degelijk nalezen en proberen wat te googlen, hopelijk vind ik wat.