Achtergebleven kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HaileysComet

Achtergebleven kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 12:27

Misschien was er al een topic over, maar als je gaat zoeken en je typt kiezen of kies, dan krijg je natuurlijk niet wat je zoekt...

Mijn jonge merrie heeft -zoals ze het noemen- achtergebleven kiezen.
Je ziet de bulten duidelijk onder haar kin zitten.

Van wat ik er van afweet:
-de bulten verdwijnen, of
-de bulten blijven voor altijd zitten, of
-de bulten kunnen gaan ontsteken

Wie heeft deze kiezen preventief of na een ontsteking operatief laten verwijderen? En hoe is dat precies gegaan?

Mijn merrie heeft er tot zover geen last van. Alleen met het hoofdstel moet ik de gecombineerde neusriem precies tussen de bulten doen. Maar het past gelukkig allemaal precies.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

missnynke

Re: Achtergebleven kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:31

vraag eens een paardentandarts of een dierenarts, die kan je er meer over vertellen. welke regio woon je?

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 12:38

Regio Den Haag.

De dierenarts had er al even naar gekeken, ze had er duidelijk geen last van. De info die ik hierboven heb gezet is in het kort wat de dierenarts er over zei.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen van medebokkers. Mocht ik merken dat ze last krijgt of het gaat ontsteken, dan schakel ik natuurlijk per direct de dierenarts in.

Xandra_eqdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:29

Hoi
Hoe oud is je merrie?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:37

Dat je bulten ziet op haar onderkaak is op zich niets vreemds. De alveolen (tandkassen) zijn gewoon voelbaar bij een jong paard omdat de kiezen in hun volle lengte in de kaken liggen en daar is vaak in de onderkaak niet genoeg ruimte voor zodat het wat uitsteekt en dus voelbaar is als bulten. In de loop van het leven van een paard schuiven de kiezen naar de mondholte op, slijten bij gebruik, en zullen de tandkassen niet meer voelbaar aanwezig zijn. De hoeveelheid bot is op die plaatsen veel dunner, dus wel reden om daar wat voorzichtig mee te zijn.

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 14:47

Xandra --> mijn merrie is bijna 3,5 jaar.

Albert --> Heel erg bedankt voor de info! Ik heb gisteren een nieuw hoofdstel gekocht met een aansnoerneusriem, daaronder zit een heel zacht stukje extra leer, volgens mij gevuld met iets van gel (zoiets wat ze ook gebruiken bij stang en trens om de ketting doorheen te halen, ik weet niet hoe dit heet). Het is in iedergeval heel erg zacht en veert mee, zodat de druk tot een minimum beperkt kan worden.

Ik zal voorzichtig zijn met de kaaklijn van mijn beestje! Nogmaals bedankt voor de info!