mok of iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santos

mok of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 00:37

Onze tuiger, strijkt zich enorm. Heeft dus altijd peesbeschermers om. na enige tijd, bleek ze na de rit een wat eelterige bobbels op de kogels te hebben. Paard wordt altijd geschoren(benen dan)Smid adviseerde daar sla olie op te smeren. Dit duurd nu ong. 1,5 jaar. Vooral na intensieve ritten zijn de benen wat meer aangedaan dat anders. Soms wat open. (in die tijd meerdere peesbeschermers geprobeert, maar niets gaf verbetering)

nu heeft mijn man vorige week een rit in de stromende regen gemaakt en bleek de volgende dag dat het paard enorme kloven had op de kogels en dikke pezen. Dit gewassen met betadine en slaolie erop. Paard had er duidelijk last van, liep niet lekker buiten. Volgende dag bleken de koot holtes ook met kloven te zitten en pezen nog meer opgezet. Ik begon zelf te denken aan mok, toen ik het zag.

Een soort blauwsel gehaald, tegen huidaandoeningen, en dit erop gesmeerd, maar gaf niet echt verbetering. Daarna behandeld met uiercreme en nu zit er verbetering in.

Vandaag is ze het land op gegaan, daar we maandag zelf met vak. gaan. De kloven zijn dicht en nu maar hopen dat het over gaat.

Iemand die dit herkent, of is het gewoon mok geweest al die tijd??
In het eerste half jaar dat ze bij ons was, had ze (ouderwets?)leren pees beschermers, toen had ze nog nergens last van. Toeval of zouden die beter zijn, voor gevoelige paarden????

Angeliek

Re: mok of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:42

Het kan goed mok geweest zijn. En slaolie, maakt het er niet beter op.
Slaolie maakt het week. Mok moet je goed drooghouden, en goede mokzalf opsmeren.
Wassen met betadine shampoo, goed alle korsten eraf krabben, goed afdrogen, en mokzalf erop smeren.

Oppassen met een natte stal, of in de wei als het regent heeft.
Als mok nat word, gaat het vaak broeien. Mok is een bacterie die blaasjes vormt. Die blaasjes worden dan korsten. En als het nat word en het gaat broeien, breid de bacterie uit.

Ik zal iig even de dierenarts laten kijken wat het is. Maar ik denk dat als ik het zo lees, dat het mok is.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:17

kan het niet zijn dat er zand tussen de beenbeschermers is gekomen, dit schuurt ook lekker.
bij mok gebruik ik altijd droogzetpenceline voor koeien, het zit in een spuit en kun je makkelijk op de mokplekjes aanbrengen, te koop bij b.v. welkoop.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:36

Er zijn wel droogzetters te koop bij de Welkoop, maar zónder penicilline. Als ze werken tegen mok, heb je geluk gehad.
Droogzetters mét penicilline zijn uitsluitend bij de dierenarts te koop. Enkele soorten van deze droogzetpenicillines worden inderdaad met succes bij mok gebruikt.
Hier lees je meer over oorzaken en behandelingen van mok.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:14

Citaat:
Als ze werken tegen mok, heb je geluk gehad.

blijkbaar Haha! , ooit de tip gehad van iemand, na eindeloos allerlei mokzalfjes te hebben gehad, 1x gebruiken , bijna nooit meer last, kan natuurlijk best per paard verschillen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:23

Waarvan zijn je peesbeschermers gemaakt? Als je van neopreen zijn kan het mischien een allergische reactie op zijn. laat je da er naar kijken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 23:25

bedankt voor de reacties, ik begrijp dat jullie ook het idee hebben dat het mok is . Alhoewel er altijd verergering is geweest na vooral lange ritten. ben in ieder geval van plan na onze vak. toch weer leren peesbeschermers op te zoeken. Tot die tijd kan het genezen in het land.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 07:53

Ik zet hier een slotje. Er is een centraal moktopic.