domosedan en drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

domosedan en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 10:36

Wie heeft ervaring met het gebruik van Domosedan bij een drachtige merrie?

Jenka

Re: domosedan en drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:42

Heb er geen ervaring mee, maar ik weet dat het gebruik bij drachtige merries niet aangeraden wordt. Puur omdat er nog te weinig onderzoek naar verricht is of het vruchtje schade zou kunnen oplopen.
Een ander nevenverschijnsel van Domosedan is een verstoring van het circulatiestelsel. (Wat ook nadelig kan zijn voor het vruchtje, maar ook voor de merrie).
Conclusie: niet aan te raden bij drachtige merries.
Maar normaal staat deze informatie in de bijsluiter van het product hoor.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 10:47

Welk middel kan je wel gebruiken om een drachtige merrie suf te maken ivm hoefsmid en trailerladen?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 10:49

Ik heb er mijn dierenarts over gebeld en die gaf aan dat het gebruik in de eerste periode van de dracht wel zou kunnen. Na drie maanden liever niet meer.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:52

Zou overschakelen op een middel op basis van kruiden. Maar, daar ben je nog steeds nooit zeker dat het onschadelijk is natuurlijk. Ik zou de dierenarts contacteren hiervoor. Normaal heeft deze altijd injecties bij op basis van kruiden die het paard kunnen kalmeren. Ook zal hij weten of het onschadelijk is voor het vruchtje.
Kan een praam geen dienst doen bij de hoefsmid eventueel? Of heeft dit niet veel effect?
Het is zeer delicate aangelegenheid, en persoonlijk kan ik ook niet meteen een naam van een product noemen die met zekerheid kan gebruikt worden.
Daarom --> dierenarts, zekerheid voor alles.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:54

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 21:40

Dank voor die informatie over de bijsluiter. Dat had ik ook op Internet gelezen en naar aanleiding daarvan mijn dierenarts gebeld. Die vertelde wat wijfelend dat het gebruik in het begin van de dracht wel zou kunnen maar later niet. Vandaar mijn vraag hier op Bokt. Een praam bij deze merrie heeft (te) weinig effect. Ik heb de merrie gekocht met het verhaal dat er ooit wat mis is gegaan bij de hoefsmid. Ik dacht dat dat wel zou veranderen met een normale aanpak maar het ziet ernaar uit dat de hoefsmid een probleem zal blijven. Sedalin werkt helemaal niet. Ervaring met kruiden heb ik niet maar ik waag het te betwijfelen of dat werkt bij deze merrie..... Trailerladen gaat ook niet. Insemineren was een ramp .... Verder een heel lief en goed springend dier!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:21

In de bijsluiter van Sedivet staat niets over contra-indicaties bij dracht. http://www.fidin.nl/index.cfm?object=re ... oductid=37 Zoals wel aangegeven, kunnen de dieren wel door de verdoving heen "breken" bv. bij sterke prikkels. Bovendien vraag je ook dit weer best aan je DA.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 19:36

hmmm, maar er staat wel dat het middel niet bij drachtige merrie is getest. Drachtige merries zullen toch ook wel eens behandeld en verdoofd moeten worden? Er moet toch iets zijn wat je kan gebruiken????

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:39

Ja, uiteraard moet er iets bestaan. Haha! Best dierenarts hiervoor aanspreken. Ik zou geen risico's nemen.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:09

Ik had van de dierenarts daarvoor een soort korreltjes gekregen.
Maar ik weet zo even niet hoe heet heet, ik zal morgen wel even kijken hoe dat precies heet!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:41

Waarschijnlijk iets op basis van kruiden?
(Ik volg dit topic even mee Lachen, best interessant. )

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 10:10

Ben benieuwd. Als het moment daar is bel ik natuurlijk de da gewoon. Maar ben ben ieuwd naar ervaringen van andere mensen. Niet iedere da doet hetzelfde.... Het is altijd beter zelf ook info in te winnen.