De oorzak van Hanetred zit in het zenuwgeleidingssysteem, de zenuwen geveb vanuit de ruggenmerg een overdreven sterk signaal, waarbij een paard zo een rukbeweging vanuit het spronggewricht met zn achterbeen maakt.
Ik ken een paard op de manege die dit heeft, loopt echter wedstrijd op onderhand Z1 niveau (dressuur) .
En Google het eens op, reken maar op een hoop nuttige info !
Het wordt ook wel krampstap genoemd Een pees is dacht ik korter dan de andere. Paard kan er last van hebben, hoeft niet. De een zegt (DA) dat het niet aangeboren is en de andere zegt weer van wel ....
Wat zielig voor je maybritt... Om precies de zijn komt het uit het ruggemerg. Het signaal naar het been is niet feilloos en wordt te sterk gegeven waardoor het paard het been heel hoog spastisch optrekt. Ik heb zelfs gehoord van paarden die geen beenbescherming om het been verdragen, gelukkig mijn paard niet.
Mijn paard is 25 en heeft een flinke hanetred rechtsachter. Hij trekt zijn been hoog op met uit de box komen, en korte draaien. Nu hij ouder begint te worden merk ik ook dat de slijtage aan dit been veel meer is dan aan de andere benen. Veel beweging en toegevoegde magnesium/selenium/vit.E kunnen helpen, maar het zal nooit helemaal weggaan. En nog belangrijker, je moet een smid hebben die hiermee kan omgaan, want het paard kan er niets aan doen.