Wie heeft ervaring met het verloop van cushing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EdithHartog

Wie heeft ervaring met het verloop van cushing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 17:59

Hoi,

Bij het paard van mijn buuf is cushing geconstateerd. Het gaat om een vijftienjarige Fjord die al een aantal jaar bijna doorlopend hoefbevangen is. De laatste keer zo erg dat hij naar de kliniek in Emmeloord moest.

Behandeling schijnt erg kostbaar en moeilijk te zijn en verder moet het arme beest op een streng dieet. Alleen nog maar hooi! Nooit meer lekker op het land, geen kuil, geen biks, geen appeltjes of worteltjes...

Alle soorten van tips en adviezen heeft mijn buuf gekregen in de vorm van informatiemappen, brochures enz. Alleen vroegen wij ons af wat het verloop van de ziekte is (zonder behandeling). Vandaar mijn post.
Zijn er wellicht mensen die ervaring hebben met deze ziekte, hoe is de ontwikkeling/prognose wanneer je je paard aan dit strenge dieet houdt? Hoe gaat de ziekte zich verder ontwikkelen?

Graag verneem ik ervaringen van anderen.

Groetjes van Edith

Cookies

Re: Wie heeft ervaring met het verloop van cushing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:08

Mijn pony (29)heeft de ziekte van cushing. Hij had een rare vacht, verhaarde niet, plaste veel en dronk veel bij bepaalde voeding, was letargisch (duffig), mager ondanks genoeg eten, onstekingen in de hoeven enz. Als je niets doet aan behandeling gaat het paard er uiteindelijk dood aan. Ponto krijgt nu medicijnen en is weer helemaal opgeknapt. Na 3 weken begonnen de pillen aan te slaan, en stond hij ineens te bokken in de bak terwijl hij zere hoeven had. Daarna ging het snel bergopwaarts met hem. Hij heeft 2/3 minder wintervacht gehad en heeft dit jaar een mooie zomervacht ontwikkeld. Zijn hoeven zijn genezen en hij is zo leip als een ui. Haha! De jonge paarden hebben soms moeite om hem bij te houden.
Ik ben 17,50 kwijt aan medicijnen per maand. Bij een zwaarder paard is dat wat meer. Ponto weegt 300 kg.

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 14:42

Jeetje, hoe lang is jouw paard al ziek? En hoe lang duurde het voordag je begon met medicatie?
Mag ik vragen wat je hem geeft? Ik ga dit zeker even melden aan m'n buuf, die noemde namelijk hele andere bedragen en een hele andere prognose.

Dank je wel alvast voor je info!

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 14:45

Oh ja, nog een vraagje. Wat voer je je paard?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:31

Mijn pony krijgt slobber met pulp en zemelen. En kuilgras. Omdat hij mager is heeft hij dat echt nodig. Maar hij mag geen dingen waar veel suiker in zit zoals muesli enzo. Snijmais gaat ook fout. De echte boosdoener is natuurlijk de tumor die op de hypofyse zit en het hormoonsysteem ontregeld. Een dieet helpt wel een beetje maar niet voldoende en het paard zal hoefbevangen blijven als je er niets aan doet.

In Nederland lopen we nog een beetje achter bij de behandeling van Cushing. In Duitsland en Amerika zijn ze veel verder. De meeste DA´s weten er niets van. Ponto krijgt het middel pergolide. Dit middel is eigenlijk voor mensen met parkinson. Maar onderzoek in Amerika heeft aangetoont dat dit ook prima helpt bij Cushing.
Hier is een link naar het onderzoek, dit is de makkelijk te lezen versie. Ik heb de technische versie ook. http://cvm.msu.edu/news/press/0302b.htm

Ik ben met een paar artikelen naar mijn DA gegaan want ik zag dit als Ponto zijn laatste hoop. Ik had al jaren (minstens 4) het vermoeden dat hij cushing had vanwege zijn vacht maar ik wist ook niet beter dan dat er niet aan te doen was. TOen Ponto last van zijn voeten begon te krijgen zag de DA er geen heil meer in. Dus de DA heeft Utrecht gebeld om te vragen wat de dosis moest zijn en of ze er ervaring mee hadden. (nauwelijks)
Ik wilde er perse mee beginnen en dat hebben we dan ook gedaan. Het verloop daarvan staat hierboven. Ik ben er blij mee en de pony duidelijk ook. Het is je moeilijk voor te stellen dat zo´n klein tabletje zo´n effect heeft.

Als die pony van je buuf pas 15 is kan ie nog jaren mee met dat spul. Het werkt in 75 % van de gevallen. Wel moet je rustig beginnen want in het begin kunnen ze wat misselijk of duizelig zijn.

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 18:05

Goh, wat een goed verhaal zeg! Wat is het toch altijd jammer dat veel artsen zo achter de feiten aan lopen. Ik ga mijn buuf bellen vanavond en ik hoop dat ze er op terugkomt. Het is wel eens lastig om mensen te overtuigen van het feit dat er ook andere wegen zijn die naar Rome leiden.

Dank je voor je moeite...

racoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:12

ik ken een pony die was ook altijd hoefbevangen en na 5 pogingen met medicatie telkens als ze stopte kwam het weer terug. nog steeds dat paar had zo veel pijn dat is ook niet eerlijk. en als het telkens terug komt wat voor leven heeft zo'n paard dan. chrusling staat vaak in verbinding met hoefbevangenheid

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:26

Als je er inderdaad niets aan de cushing doet dan komt het telkens weer terug. En dan is het eerlijker om het paard in te laten slapen. De pony waar jij het over hebt Racoon is waarschijnlijk alleen behandeld voor de hoefbevangenheid. Dat is dweilen met de kraan open. Beter kun je de oorzaak aanpakken en dat is de Cushing. Ponto krijgt elke dag een half tabletje pergolide en nu gaat het super met hem. Ik heb veel contact gehad met meiden van een Duits forum die over hoefbevangenheid en Cushing gaat. Daar heb ik veel steun aan gehad. Ik heb daar ook een dagboek aangelegd in het Duits en in het Nederlands.
Hier is de link: http://www.kater-karlo.com/cgi-bin/yabb ... 1132425701

paintgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:59

Hoi Edith

Mijn D pony Beauty (zie foto´s profiel) heeft ook Cushing . Het is een 24 jarige merrie , waarschijnlijk kruising Fries / Welsh (Merens look-a-like).
Ze krijgt nu sinds december 2005 , Pergolide , wat is ze nu verrandert Haha!
De laatste jaren werd haar vacht steeds dikker en begon ook steeds meer te krullen . Afgelopen winter was haar vacht echt een ramp , zo dik dat ze continu stond te zweten , zelfs toen 't vroor en ze buiten stond . Ook nam haar bespiering heel erg af , ze zag er gewoon heel erg slecht uit , leek minstens 10 jaar ouder dan ze was . Ze was ook erg futloos .
Toen kwam ik ergens een berichtje tegen van Cookies over Pergolide en ben toen heel internet uit gaan pluizen over Pergolide .
Ik heb veel artikelen uitgeprint en ook contact opgenomen met mijn DA . Hij wist eigenlijk ook niet zoveel over Cushing en had nog nooit van Pergolide gehoord (zoals zoveel Nederlandse DA's). Ik heb hem toen een map overhandigd met alle uitgeprinte artikelen van internet en hij was (gelukkig) bereid om een recept voor Pergolide uit te schrijven (Pergolide is een middel tegen Parkinson bij mensen , dus verkrijgbaar in apotheek).
Nu gaat het in een woord super met Beauty . Ik rijd zelfs weer op haar .
Ook is ze nu na jaaaaaaaren niet meer hengstig te zijn geweest , weer hengstig Duivel
Ook had ze al heel lang last van traanogen wat met schoonmaken en zalf van DA niet overging , is sinds de Pergolide helemaal over .
Veel ´ouderdomskwaaltjes´ zijn het gevolg van Cushing .
Ik heb inmiddels een Belgische DA gevonden die goed op de hoogte is van Cushing en op zijn aanraden geef ik er ook nog een vitamine supplement bij .

Ik heb er in ieder geval geen moment spijt van gehad dat ik Pergolide ben gaan geven , heb er een jonger , vrolijker paard voor terug gekregen .

groetjes Nancy

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 11:18

Hoi Nancy,

Dank je wel voor je reactie. Mag ik vragen wat jij je paard voert? Ik heb het gisteren voorgelegd aan mijn buurvrouw. Zij is een digibeet dus vandaar dat ik het voor haar doe. 'K zal een mailtje tikken naar onze gezamenlijke dierenarts met daarin deze verhalen. Ik hoop dat zij zich daarin wil verdiepen voorzover ze dat nog niet heeft gedaan.

Groetjes,

Edith

paintgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:56

Mijn paarden krijgen dit voer http://www.equifyt.com/ . Dit is een 100% natuurlijk voer zonder conserveringsmiddelen of reststoffen . Beauty krijgt hiervan het senior voer met de natural base (de kruiden musli , zeg maar).
Verder krijgen ze wat hooi (oud weidehooi) in de wei als het gras te kort wordt en eventueel s'nachts op stal (staan nu 24/7 op de wei) ook nog PAARDENkuilgras extra erbij . In de winter krijgen ze ook nog wat luzerne en maisvlokken erbij . Als ze s'nachts op stal staan krijgen ze altijd onbeperkt hooi .
Ik moet er wel duidelijk bij zeggen dat Beauty nog nooit hoefbevangen is geweest !