Paard plast uit stress?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smystique

Paard plast uit stress?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 17:32

Hoi,

Ik had gisteren mijn paard binnen vastgezet op de poetsplek. Dat vind hij ronduit vreselijk.
Hij wordt binnen helemaal hyper en is moeilijk rustig te krijgen.
Gaat draaien, wil steigeren etc.

Nu begon hij gisteren te plassen, een klein plasje was het.

Vond het al vreemd, maar weinig aandacht aan besteed.
vandaag wederom binnen gezet om te poetsen en het tafereel begint weer van voor af aan.

Hij wordt druk, zenuwachtig en is gewoon hartstikke gestressed.

Hij mest steeds een beetje wat volgens mij van de stress is.

Maar ook vandaag, 2 keer neemt hij een plashouding aan en laat een beetje plas lopen.

Ik vraag me af wat dit is en waarom hij dit doet?

Is dit gedragsmatig vanuit stress bijvoorbeeld (honden/katten/knaagdieren doen dit ook)
Of is het misschien iets lichamelijks (blaasontseking)

Urine is volgens mij gewoon van kleur en ruikt niet abnormaal.

Kent iemand dit verschijnsel en hoe druk moet ik me maken?
Als het aanhoud zowieso een arts erbij om lichamelijke problemen uit te sluiten,

Maar kan een paard plassen uit angst/stress/nervositeit?

cynthiar

Re: Paard plast uit stress?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:41

Ja paarden kunnen plassen door stress. Ik heb het bij mijn eigen fjord meegemaakt. Die werd op de wei door een bepaald paard zo erg achterna gezeten (met open gesperde bek) dat hij van angst plaste tijdens het vluchten. Heel zijn achterbenen zaten onder de urine.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:56

Kan het geen hengstigheid zijn?
Bij ons is er ook een merrie op stal die doet ook van dat soort dingen uithalen. Maar is gewoon hengstig.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 21:13

Nee tis een ruin Haha!

Ik denk zelf dat het stress is, maar omdat ik het nog nooit bij een paard gezien heb..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:45

Ik heb ook zo'n "plaszieke" ruin Haha! Bij hem kan het plassen 2 oorzaken hebben. Ofwel is hij gestressed en plast hij kort en vaak ofwel is hij ontspannen en moe (na een dressuurles) en plast hij lang. Zijn urine ruikt ook normaal. Die van mij doet het trws als ik op z'n rug zit.
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 11-08-06 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 21:46

ohhh oké, het is echt kort plassen inderdaad als hij heel erg opgefokt en nerveus is.

Dus het is wel herkenbaar voor sommigen Lachen

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 06:36

Ja, kan stress zijn. Probeer eens een andere poetsplaats. Probeer ook eens uit te sluiten of het komt doordat hij ergens bang van wordt tijdens het rijden.
Succes!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:05

kan heel goed stress zijn. Mijn plasgraage ruin heeft hier ook last van. Laatst 2 lessen mee gelopen zonder zijn vaste maatje erbij, dit leverde 3 plassen op in een uur tijd. De manege houder maakte zich er bezorgt over, want het leek voor hem dat het moeite koste voor het paard om te plassen en dat het paard ziek was.

Gelukkig heb ik de ervaring met hem en weet dat het voor hem gewoon is. Het zijn kleine moeizame plassen, waarbij het inderdaad lijkt of hij moeit moet doen om het eruit te krijgen. Ik weet dat als ie thuiskomt, dat ie dan rustig gaat staan en uitgebreidt lekker uitwatert, dan is alle spanning weg.

Tijdens bos ritten wil ie het ook nog wel doen.

(ps. vroeger da, onderzoek, leverde niets op)

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 10:27

Oké thnx voor de reacties Lachen

Heb het hem tot nog toe niet meer zien doen, maar blijf er wel alert op.

waarom hij overigens zo zenuwachtig wordt in de poetsplaats weet ik niet. Heb hem net 3 maanden en er is daar binnen nog nooit iets vervelends gebeurd. Ik denk zelf het feit dat hij niet naar buiten kan kijken. Buiten poetsen is dan ook geen probleem Lachen