twee pony's acuut raar "shaken " ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

twee pony's acuut raar "shaken " ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 15:57

Vanochtend zakte mijn pony door z'n achterbenen. Ze stond wel op maar liep "dronken "door de wei en viel af en toe om. Snel de DA gebeld en die gaf een spuit voor koliek omdat aan de ene zijde haar darmen stil lagen. Het erge trillen over het hele lichaam kon hij niet echt verklaren....ze had geen koorts. De symptonen zagen hetzelfde als een koe met BSE !! Haar weidemaatje ( Schetlander ) mankeerde niks en terwijl hij met mijn pony bezig was werd ook dit ponytje acuut raar ....van de ene op de andere seconde begon ook dit beestje heftig te trillen en schudden, lijkt op Parkinson zeg maar , en bij het weglopen zwalkte hij ook. Ook viel het me op dat zijn neusgaatjes verkrampte en dat hij zijn mond ver open deed en zijn hoofd liet hangen. De DA heeft meteen geluisterd , maar hij had geen koliek. Er is nu bloed afgenomen van 'm en waarschijnlijk duurt het tot na het weekend. Ik ben net weer bij ze geweest en de grote pony is wel weer opgeknapt en aan de kleine was niks meer te zien terwijl die helemaal geen medicatie heeft gehad.....wat zou dit kunnen zijn ???

Masada

Re: twee pony's acuut raar "shaken " ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:02

Wij hebben het op stal ook wel eens gehad. Niet in zo'n erge vorm maar toch ook trillen.
Het kan te maken hebben met het hooi.
Voeren jullie graszaadhooi?
Ik weet niet precies hoe het zit maar er kan in graszaadhooi nog bestrijdingsmiddel zitten die de trillingen veroorzaakt.
Als hooi extreem gegroeid is dan zit aan de onderkant van de stengel nog resten van het bestrijdingsmiddel.
Normaal is de bestrijdingsmiddel niet aanwezig maar door extreme snelle groei kan het dus wel.
Ik zou in ieder geval de oorzaak zoeken in het voer van de paarden.
Veel succes en hou je ons op de hoogte?

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:03

Klikt een beetje als vergiftiging!
Staat er geen JKK in de buurt ofzo?
Veel sterkte!

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:06

daar dacht ik ook al aan Kiara
maar weet natuurlijk niet zeker of dat zo is
wel schrikken zecht als dat zo gebuurd
heel veel sterkte er mee
al weet je wat het is wil je het dan even melden?
, want ben wel benieuwd wat het nu echt is

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:10

Dit klinkt heel bekend. Bij ons vlakbij lag een klein stukje grond daar stond altijd een shetlander op. 3 jaar geleden kreeg deze shetlander ook zo'n aanval (alleen draaide zij wel raar met haar ogen). Dierenarts gebeld en die zij omdat zij al op leeftijd was (35) dat het leek op epilepsie). Het jaar erop had ze weer zo'n aanval.
Omdat onze vorige pony vorig jaar moest veulenen hebben wij haar ook op dit stukje grond gezet zodat ze vlak bij ons huis stond. Na een paar maanden kreeg onze pony ook zo'n aanval. Dierenarts gebeld, het zag er heel eng uit en ik dacht echt dat ze er onderdoor zou gaan. De dierenarts dacht toen aan vergiftiging. Wij hebben onze pony er toen gelijk vanaf gehaald en ergens anders in het weiland gezet. Daarna heeft ze het nooit meer gehad.
Of ze nou iets gevoerd heeft gekregen of het in het land stond daar zijn wij nooit achter gekomen.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 16:14

Ze staan al een jaar op dit land en hebben niks anders dan anders gegeten. Het hooi wat ze krijgen is juist onbespoten !! Het vreemde is dat die kleine het midden op de dag kreeg terwijl ze alleen s'ochtends en s'avonds hooi krijgen. Rond 5 uur krijgen ze allebei een halve pavo koek en een handje biks. Dit voerschema is aldoor al zo geweest....

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 16:27

Oh ja , het was dus niet alleen het "shaken " maar ze viel ook aldoor om.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:28

Klavertje, heb jacobs kruid op je wei of in je hooi?

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 16:44

Nee, daar ben ik zeker van .

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:46

Dus kruiskruid is uitgesloten?
Reden dat ik dit vraag is dat ik twee pony's hieraan verloren ben en het ongeveer met het zelfde begon,met name het omvallen en met hun hoofd schudden.De veearts wist toen idd niet wat het zou kunnen zijn, later is het ui het bloedonderzoek gekomen maar toen was het helaas te laat.Gelukkig dus dat je dit uit kan sluiten!Veel sterkte en ik hoop dat het eenmalig is geweest en dat ze anders snel een oorzaak vinden.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 17:21

Ik hoop het ook...bedankt ! Zo gauw ik de uitslag heb van het bloedonderzoek meld ik het aan jullie ( wordt na het weekend ).

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:35

Je kunt ook je hooi en pavokoeken laten onderzoeken op schimmels.
Succes.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 17:45

Pavokoeken zijn net nieuw en het hooi ziet ook goed , al zegt dat niet alles natuurlijk. DA heeft niks gezegd over schimmels ofzo.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:00

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:09

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 06:56

Succes!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 10:53

Nee het is geen graszaadhooi. Een gedeelte van het bloed is inmiddels onderzocht, de spierwaardes etc., maar dat was allemaal goed . De rest hoor ik na het weekend.Bij de grote pony is er nu al drie maal behandeld voor de koliek ( prikken en parrafine zonde ) en het lijkt nu eindelijk wat beter te worden. Afwachten dus....

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:51

Ik hoop voor je dat er je er snel achter komt wat ze mankeren.
Iig heel veel sterkte en beterschap voor je paardjes!!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:04

En weet je al wat meer?

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 19:45

Inmiddels zijn we erachter dat de grootste pony zandkoliek had...met drie injecties en een neuszonde met parrafine is ze er gelukkig weer bovenop. De kleinste hebben ze niks bij kunnen vinden . ook niet in het bloed dus dat blijft heel vaag !! Ze zijn nu allebei weer fit en hoop het ook zo te kunnen houden al blijft die ene gevoelig voor koliek vanaf nu....toch ?? Ik heb gehoord dat ze het nu wel een paar keer per jaar kan krijgen, wie heeft daar ervaring mee ??

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:33

Yep een paard dat eenmaal (ernstige)koliek heeft gehad blijft een risico geval. Dat is elke dag mest controleren, tegen darmen aankloppen, heel goed in de ogen kijken of je iets van pijn ziet. En voor alles heel goed op t voer letten, wel de hele dag eten, maar niet te veel eiwitten, en echt elke dag beweging!

Poe, veel werk hoor, ik heb het voor mijn dametje over! Knipoog